kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
  در ادامه عادی ‌سازی روابط کشورهای عربی با سوریه

نماینده دمشق در نشست قاهره حضور یافت

پس از سفر اخیر وزیر خارجه امارات به دمشق و انتشار گزارش‌هایی از بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه، منابع خبری گزارش دادند که مدیر سازمان اطلاعات کل سوریه در نشستی مشترک با کشورهای عربی حضور پیدا کرده است.
به دنبال پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه کشورهای عربی روابط خود را با دمشق از سرگرفته‌اند و روز به روز بر شمار این کشورها افزوده می‌شود. در این راستا، رسانه‌ها از مشارکت نماینده کشور سوریه در نشست سازمان‌‌های اطلاعاتی کشورهای عربی در قاهره خبر دادند. بر اساس گزارش روزنامه «الاهرام»، این نشست با سخنرانی ویدئوکنفرانسی «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر آغاز شده است. روزنامه لبنانی «المدن»، دیروز با انتشار تصویری خبر داد که «حسام لوقا» مدیر سازمان اطلاعات کل سوریه که طبق تحریم‌های آمریکایی موسوم به «سزار» تحت پیگرد واشنگتن قرار دارد، در این نشست به نمایندگی از طرف کشور سوریه حضور پیدا کرده است.
بر اساس این گزارش، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این نشست حضور داشته و کشورهای مشارکت‌کننده مسائل مختلفی از جمله تحولات کشور افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار ‌داده‌اند.
حسین مرتضی خبرنگار سرشناس لبنانی نیز با انتشار تصویری از حسام لوقا و «خالد الحمیدان» همتای سعودی او، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر خبر داد که در حاشیه نشست دو طرف با یکدیگر دیدار کرده‌اند. این گزارش‌ها در حالی منتشر شده‌اند که سه‌شنبه هفته گذشته، رسانه‌های رسمی سوریه و امارات خبر دادند که «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات پس از گذشت حدود 10 سال در صدر هیئتی بلندپایه وارد دمشق شده و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. از سوی دیگر، یک روز پس از انتشار خبر سفر وزیر خارجه امارات به دمشق، پایگاه‌های متخصص در رصد حرکت هواپیما‌ها خبر دادند که یک هواپیمای بحرینی صبح روز چهارشنبه هفته گذشته در فرودگاه بین‌المللی دمشق فرود آمده است. این گزارش‌ها در حالی منتشر شدند که رسانه‌ها پیش از این نیز خبر داده بودند که خالد الحمیدان رئیس ‌سازمان اطلاعات عربستان سعودی در صدر هیئتی بلندپایه وارد دمشق شده و با مقامات ارشد این کشور گفت‌و‌گو کرده است. عبدالله دوم شاه اردن نیز ماه گذشته پس از مدت‌ها از رئیس‌جمهور سوریه تماسی تلفنی دریافت کرده و با او درباره مسائل مختلفی گفت‌و‌گو کرد.