kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵

معترضان انتخاباتی در عراق تصاویر نماینده سازمان ملل را به آتش کشیدند


سرویس خارجی-
مردم عراق برای چهارمین هفته متوالی در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی در خیابان‌ها دست به تظاهرات زدند و با شعارهایی علیه تقلب تصویر نماینده ویژه سازمان ملل در این کشور که ناظر بر انتخابات بوده را به آتش کشیدند.
انتخابات همراه باحاشیه و اعتراض عراق یکشنبه
18 مهر برگزار شد و با اعلام اولیه نتایج، اعتراض‌ها نیز آغاز و شائبه‌هایی نسبت به صحت این انتخابات از طرف گروه‌های مختلف از جمله مقاومت عراق مطرح شد. حتی صحبت از دستکاری انتخابات توسط کشورهای خارجی چون امارات نیز به میان آمد. اعتراض هم در سطح احزاب و نخبگان سیاسی و هم در سطح مردمی گاهی به شکل تظاهرات ادامه داشت تا اینکه روز جمعه 14 آبان اعتراضات مردمی
بالا گرفت و با برخورد خشن نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و حدود 4 کشته و 200 زخمی بر جا گذاشت. عراق در این التهاب بود که ناگهان یکشنبه پیش اتفاقی تمام ذهن‌ها را از این وقایع مهم منحرف کرد: «ماجرای ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق»؛ طوری که آن مسائل دیگر به حاشیه رفت. اما باز مردم معترض به خیابان‌ها آمدند و این تظاهرات 4 هفته‌ای شد.
منابع و رسانه‌های عراقی جمعه شب گزارش دادند که شمار قابل توجهی از این معترضان در شهر البصره (جنوب عراق) و منطقه «الخضراء» (سبز) بغداد تجمع کرده و علیه «تقلب» و «دستکاری» در انتخابات پارلمانی اخیر شعار دادند. در شهر بصره، معترضان در برابر دفتر کمیساریای عالی انتخابات تجمع و تحصن کرده و شعارهایی علیه آمریکا، امارات و «جنین پلاسخارت»، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق سرداده و آنها را به دست‌کاری در نتایج انتخابات متهم کردند. به گزارش تسنیم، همچنین برخی از معترضان تصاویر پلاسخارت را در خیابان‌های بغداد به آتش کشیدند.
ورودی‌های منطقه الخضراء در مرکز بغداد صبح دیروز نیز شاهد اقدامات امنیتی جدیدی در پی تشدید تنش‌های معترضان به نتایج انتخابات بود که در نزدیکی دروازه اصلی این منطقه چادر زده و تحصن کرده و تهدید کرده‌اند در صورت تغییر نکردن نتایج انتخابات دهم اکتبر، به آن یورش می‌برند. به گزارش ایسنا، نیروهای ضد شورش، مانع ورود معترضان به دروازه‌های منطقه الخضراء شده و نیروهای ویژه حفاظت از این منطقه در داخل و در کنار دروازه‌های آن مستقر شده‌اند.
دخالت رژیم صهیونیستی در تقلب انتخاباتی
خبر دیگر از عراق آن‌که «هادی عامری» رئیس‌ائتلاف الفتح عراق، روز شنبه، در سومین نمایشگاه هنری مرکز فرهنگی شهید «ابومهدی المهندس» و گرامیداشت شهداء، که تحت عنوان «سفر زیبا به محضر عشق» برپا شد، سخنرانی کرد. وی با تمجید از فداکاری‌های شهدای عراق در راه دین و وطن و حیثیت کشور درخصوص تحولات سیاسی و میدانی جاری در عراق گفت که تقلب انتخاباتی عراق سایبری بود و هدف از آن کشاندن کشور به هرج و مرج بود. به گزارش فارس، وی تصریح کرد: «ما دخالت رژیم صهیونیستی در تقلب در انتخابات را بعید نمی‌دانیم.» گفتنی است، رئیس‌ائتلاف عراقی الفتح، شامگاه روز چهارشنبه نیز، گفته بود: «نماینده سازمان ملل متحد، کمیساریای [عالی انتخابات] را تحت کنترل خود دارد و نقشی منفی ایفا می‌کند...»
حوادث کنونی عراق، پروژه‌ای خارجی
«سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق عراق» نیز درخصوص تحولات اخیر در عراق گفت که آن‌چه در عراق در حال اتفاق است، پروژه‌ای است که توسط نیروهای خارجی با مشارکت یک نیروی داخلی برای بی‌ثبات کردن امنیت کشور هدایت می‌شود. وی طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد: «نشست هیئت هماهنگی شیعیان عراق موسوم به چارچوب هماهنگی برای آرام کردن موضوع و تشکیل کمیته‌ای برای بررسی موضوع کشتار تظاهرات‌کنندگان و هدف قرار‌دادن منزل کاظمی برگزار شد.» السعدی تصریح کرد که نیروهای حاضر در این هیئت بر این امر تاکید کردند که کمیته‌های تحقیق مستقیماً نقش خود را برای جلوگیری از هرگونه اهمال‌کاری ایفا کنند و تهدید کردند که در صورت به تعویق افتادن تحقیقات درخصوص کشتار تظاهر‌ات‌کنندگان، موضع دیگری اتخاذ خواهند کرد.