kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
علی باقری:

هدف مذاکرات وین رفع همه تحریم‌ها است بر سر قابلیت‌های دفاعی‌‌ مذاکره نمی‌کنیم

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با‌ اشاره به اینکه هدف اصلی مذاکرات پیش رو در وین رفع همه تحریم‌های آمریکا است، تأکید کرد: بر سر قابلیت‌های دفاعی‌‌مان مذاکره نمی‌کنیم.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سومین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی صبح پنجشنبه وارد لندن شد و با مقامات انگلیسی دیدار کرد.
معاون وزیر خارجه پیش از این به فرانسه و آلمان نیز سفر و با مقامات این کشورها درباره مناسبات دوجانبه و مذاکرات آتی در وین که قرار است هشتم آذر ماه بین ایران و 1+4 برگزار شود، به رایزنی پرداخت.
باقری در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار شبکه پرس تی‌وی درباره هدف از گفت‌وگوهای وین از منظر جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: هدف اصلی مذاکرات پیش رو در وین رفع همه تحریم‌های آمریکا است.
این مذاکرات، هسته‌ای نیست
وی در توضیح این موضوع که پیشتر عنوان کرده بود این مذاکرات، هسته‌ای نیست، بیان کرد: همان‌طور که عرض کردم، هدف این گفت‌وگوها لغو تحریم‌هایی است که به واسطه نقض توافق برجام و نقض قطعنامه 2231 از سوی آمریکایی‌ها اعمال شده است. ما مذاکرات هسته‌ای را در سال 2015 به اتمام رساندیم که نتیجه آن توافق برجام بود. آمریکایی‌ها با خروج از برجام، هم برجام را نقض کردند و هم قطعنامه 2231 را؛ که در پی آن، هم تحریم‌های گذشته و هم تحریم‌های جدید را علیه ملت ایران اعمال کردند. هدف اصلی مذاکرات آینده، بازگشت آمریکا از این تحریم‌هاست.
معاون وزیر خارجه افزود: اقدامات هسته‌ای ایران در پاسخ به اقدامات آمریکا در اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب توافق برجام بوده است. اقدام آمریکا، خلاف حقوق بین‌الملل، خلاف برجام و خلاف قطعنامه 2231 بوده ولی اقدام جمهوری اسلامی ایران بر اساس متن برجام بوده است. لذا ابتدا باید در مورد لغو تحریم‌های غیرقانونی تصمیم گرفته شود.
تضمین اجرای تعهدات
باقری گفت: یکی از موضوعات مهم در دستور کار گفت‌وگوها این است که ما به تضمین‌هایی دست پیدا کنیم که از تکرار مجدد نقض فاحش یک توافق بین‌المللی جلوگیری کنیم. آمریکایی‌ها با نقض برجام و نقض قطعنامه 2231 و تحمیل تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، صرفا به جمهوری اسلامی ایران خسارت وارد نکردند، بلکه به کشورهای دیگر عضو برجام نیز خسارت وارد کردند. چون این کشورها تعاملات اقتصادی و قراردادهای اقتصادی با ایران داشتند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین آمریکایی‌ها به کشورهای دیگری  که با ایران تعاملات اقتصادی داشتند، یا می‌خواستند این تعاملات را داشته باشند، به آنها هم خسارت زدند. آمریکایی‌ها به یک توافق بین‌المللی نیز خسارت وارد کردند چون هر توافق بین‌المللی، یک هویت حقوق بین‌المللی دارد. آمریکایی‌ها با این اقدامشان به این توافق هم صدمه زدند و خسارت وارد کردند.
بدهی انگلیس به ایران
 شبکه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داد «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای در لندن گفت که امیدوار است بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی (۵۳۵ میلیون دلاری) انگلیس به ایران درخصوص یک قرارداد نظامی مربوط به چند دهه قبل، «به زودی» پرداخت شود و دو کشور در تلاش هستند تا مسئله چگونگی پرداخت آن را بررسی کنند. 
بر اساس گزارش بلومبرگ، باقری با بیان اینکه «مسئله اصلی درخصوص پرداخت بدهی و میزان آن توافق شده، اما نحوه و روند پرداخت هنوز حل نشده است»، افزود: گفت‌وگوها هفته آینده در تهران ادامه خواهد یافت.
وی این گفت‌وگوها را جدی و گامی‌رو به جلو برای رفع برخی اختلافات بین دو کشور خواند و افزود از جمله موضوعات مطرح شده از سوی مقامات انگلیسی، بازداشت «نازنین زاغری راتکلیف» زندانی دوتابعیتی انگلیسی- ایرانی بود.
معاون وزیر خارجه ادعای وجود ارتباط بین پرداخت بدهی انگلیس و این زندانی را تکذیب و تصریح کرد: بازداشت زاغری راتکلیف یک مسئله قضایی است که در چارچوب قوه قضائیه رسیدگی می‌شود و امکان پیگیری در داخل قوه قضائیه را دارد.
پیش‌تر، «جرمی‌ هانت» وزیر خارجه پیشین انگلیس در مصاحبه با شبکه «اسکای‌نیوز» تأکید کرد که دولت انگلیس باید بدهی
۴۰۰ میلیون پوند به جمهوری اسلامی ایران را بپردازد.
قابلیت‌های دفاعی‌‌ قابل مذاکره نیست
باقری در مصاحبه با یک رسانه انگلیسی هرگونه مذاکره بر سر قابلیت‌های دفاعی یا مسائل امنیتی ایران را رد کرد.
وی در مصاحبه‌ای با روزنامه «گاردین» که بامداد جمعه (21 آبان/ 12 نوامبر) به زبان انگلیسی منتشر شده گفت: «برجام، دارای چارچوب روشنی است و سایر مسائل (غیر از مسائل هسته‌ای) به آن مربوط نیستند. ما بر سر قابلیت‌های دفاعی یا امنیتمان مذاکره نخواهیم کرد».
معاون وزیر خارجه در این مصاحبه همچنین تأکید کرد که ایران خواستار تعهدی مبنی بر این است که آمریکا بار دیگر از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد.
گاردین از قول باقری نوشته که در دورهای قبلی مذاکرات وین بر سر روش‌های راستی‌آزمایی تحریم‌های آمریکا و آثار عملی این رفع تحریم‌ها بر تجارت با ایران توافقی حاصل نشده است.
وی گفت: ما به راستی‌آزمایی نیاز داریم و این موضوع، یکی از مسائلی است که هنوز نهایی‌نشده باقی مانده است. فقط کافی نیست که خودکار روی توافق به گردش درآید.
هفتمین دور مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های غیرقانونی اعمال‌شده علیه ایران قرار است از روز 8 آذرماه آغاز شوند.
«علی باقری» در روزهای گذشته برای رایزنی درباره مذاکرات رفع تحریم به پاریس، برلین و لندن سفر کرده است.
مذاکره‌کننده ارشد ایران ادعای طرف‌‌های غربی مبنی بر اینکه ایران بعد از ششمین دور گفت‌وگوهای وین باعث تواقف مذاکرات شده را رد کرد. وی تصریح کرده اینکه یک دولت جدید برای آماده کردن مواضعش در مذاکرات به وقت نیاز داشته باشد طبیعی است.
لغو تمامی تحریم‌ها
وی همچنین بر ضرورت لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تأکید کرده است. باقری گفت: «چیزی که ما می‌گوییم این است که طبق برجام، تحریم‌ها باید برداشته شوند. ما یک توافق کرده‌ایم و دیدگاهمان این است که آن توافق بایستی اجرا شود».
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت‌وگو کرد. وی در مصاحبه با «کریستین امان‌پور» مجری سی‌ان‌ان گفت: موضوع اصلی در گفت‌وگوهای پیش رو موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی است که به‌خاطر خروج آمریکا از برجام و نقض تعهداتش علیه ملت ایران تحمیل شده است.
باقری در پاسخ به سؤال مجری برنامه که آیا ایران خواستار رفع تحریم‌ها قبل از حصول توافق یا به‌عنوان بخشی از یک توافق است گفت: قاعدتاً بخشی از آن است ولی ابتدا باید به یک نتیجه و جمع‌بندی مطلوب از نظر ما برسد.
دیدار با انریکه مورا
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در چهارمین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی صبح جمعه وارد مادرید شد.
باقری در مادرید با خانم «آنخلس مورنو» معاون سیاسی وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار کرد. در این دیدار مدیران کل سیاست خارجی و امنیتی و خاورمیانه اسپانیا نیز حضور داشتند و مسائل مربوط به روابط دوجانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و موضوع هسته‌ای مورد و بحث و بررسی قرار گرفت.
وی در دیدار با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادرید درباره مذاکرات آتی در وین گفت‌وگو کرد.
باقری و مورا، پنجم آبان‌ماه در بروکسل و ۲۲ مهر ماه نیز در تهران دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه بارها تأکید کرده است که هدف اصلی گفت‌وگوهای آتی در وین لغو تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ملت ایران است.
قصد نداریم
در بن‌بست‌های باقی‌مانده بمانیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در پستی در اینستاگرام نوشت: سلام هموطنان عزیز، با نهایی شدن زمان برگزاری گفت‌وگوها در وین، ضروری بود که یک‌ بار دیگر مواضع و نظرات جمهوری اسلامی ایران را به دیگر طرف‌های برجام ابلاغ کنم. به همین دلیل، طی هفته گذشته در گفت‌وگوهای تلفنی مفصل و جداگانه با وزرای خارجه ۵ کشور عضو برجام (چین، روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه) بر چند نکته تأکید کردم، از جمله اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران با رویکردی عملگرایانه و نتیجه محور وارد گفت‌وگوها می‌شود و مصمم به دستیابی به یک «توافق خوب» است، اما این امر مستلزم لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها و بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل است. 
وی نوشت: ضمنا یادآوری کردم که اقدامات و قانون‌شکنی‌های آمریکا از جمله تحریم‌های تازه این کشور ارائه تضمین‌های عینی از سوی آمریکا را به یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی تبدیل کرده است. در این راستا، معاونم دکتر باقری نیز در پایتخت‌های اروپایی دیدارهایی صریح، شفاف و مفید را انجام داده است.
امیرعبداللهیان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد در بن‌بست‌های باقی‌مانده از گفت‌وگوهای پیشین، بماند. ضمن اینکه آنرا در دسترس خود دارد. معتقدم اگر طرف‌های مقابل با رویکردی جدی و مثبت وارد وین شوند، دستیابی به یک توافق خوب آن هم در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است.
وی افزود: همان‌طور که بارها تأکید کرده‌ام، دولت جمهوری اسلامی ایران سیاست توسعه روابط متوازن با کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک را با جدیت تداوم می‌بخشد و مصمم است گسترش همکاری‌های اقتصادی دو و چندجانبه به موضوع برجام گره زده شود.
پیشرفت در مذاکرات وین
به‌معنای رفع تمام تحریم‌هاست
یک مقام جمهوری اسلامی ایران به خبرگزاری رویترز گفت، پیشرفت در مذاکرات پیش‌رو در وین به ‌معنای رفع تمام تحریم‌های ظالمانه است.
خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام ایرانی که‌ اشاره‌ای به نام او نشده نوشت: تأسیسات هسته‌ای ما فعال و در حال کار کردن هستند. ما می‌توانیم با توافق یا بدون آن زندگی کنیم. توپ در زمین آنها است.
او که نمی‌خواست به نامش‌ اشاره شود در ادامه گفت: پیشرفت به معنی رفع تمام این تحریم‌های ظالمانه است. ایران هرگز این توافق را‌ترک نکرده بلکه آمریکا این کار را انجام داده است.
در همین حال  «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که واشنگتن باید بطور مؤثر قصد خود را برای بازنگری در سیاست تحریمی‌خود علیه تهران به منظور احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای نشان دهد.
سفر منطقه‌ای نماینده ویژه آمریکا
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از پنجشنبه هفته گذشته دور جدید سفرهای خود به منطقه غرب آسیا را آغاز کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد مالی در صدر هیئتی آمریکایی از یازدهم تا بیستم نوامبر (بیستم تا بیست‌ونهم آبان) به امارات متحده عربی، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین سفر خواهد کرد.
در این بیانیه، هدف از انجام این سفرها «رایزنی با شرکا و شرکت در تعاملات منطقه‌ای» عنوان شده است و در آن ادعا شده نماینده ویژه آمریکا در امور ایران «رویکردهای ما در زمینه طیف گسترده‌ای از نگرانی‌ها درباره ایران را هماهنگ خواهد کرد، از جمله فعالیت‌های ثبات‌زدا در منطقه و هفتمین دور از گفت‌وگوهای پیش رو درباره بازگشت به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)».
رابرت مالی دهم آبان با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این‌باره مدعی شد: «درباره اهمیت تقویت بیش از پیش همکاری‌های ایالات متحده و اسرائیل درخصوص مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و خشونت‌های آن در منطقه گفت‌وگو کردیم».
آماده نیل به توافق خوب هستیم
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه هفته گذشته با‌ اشاره به سفر علی باقری معاون وزیر خارجه به چند کشور اروپایی در توئیتی نوشت: این روزها دکتر باقری گفت‌وگوهای موفقی را در اروپا دنبال می‌کند. وی تصریح کرد: ما در میز مذاکرات وین آماده نیل به توافق خوب هستیم. بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات یک اصل مهم و راهگشا است.
بعید است شورای حکام
علیه ایران قطعنامه صادر کند
یک پایگاه خبری آمریکایی تصریح کرده صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌علیه ایران بعید است.
پایگاه خبری آکسیوس گزارش داده انگلیس فعالانه آمریکا، فرانسه، و آلمان را برای انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌تحت فشار قرار داده است.
با وجود این، دیپلمات‌های اروپایی که از این موضوع مطلع هستند می‌گویند با توجه به اقدام ایران در اعلام بازگشت به مذاکرات وین، بعید است چنین اقدامی اتفاق بیفتد.