kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۷۵۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
سید حسن نصرالله:

ایران دوست واقعی لبنان است نه عربستان

 

سرویس خارجی-
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی‌اش به مناسبت روز شهید، با اشاره به بحرانی که سعودی‌ها در لبنان به پا کرده‌اند، تصریح کرد که ایران دوستِ بی‌ادعایِ واقعی لبنان است، نه آل‌سعود.
سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان شامگاه پنجشنبه به مناسبت شهادت «احمد قصیر» شهید لبنانی سخنرانی کرد. «قصیر» از شهدای لبنانی است که به یک مقر نظامی صهیونیستی حمله کرد و موفق شد ۱۰۰ افسر و سرباز صهیونیست را به هلاکت برساند. نصرالله گفت: «ما شهدا را یک ثروت روحی، معنوی و عاطفی برای خود می‌دانیم... امیدواریم عملیاتی بزرگ‌تر از آنچه شهید قصیر انجام داد، در آینده صورت گیرد...از دستاوردهای این شهدا و خونهای پاک، جلوگیری از جنگ داخلی لبنان است... به برکت این خون‌ها، از این جنگ جلوگیری کردیم...و دستاورد خون آنان، جلوگیری از هژمونی کامل آمریکا بر لبنان بود.»
ایران و سوریه دوست لبنان‌اند
سید مقاومت سپس با مروری بر بحرانی که رژیم آل‌سعود بر سر سخنان انتقادی وزیر لبنان در این کشور به وجود آورده، با اشاره به اینکه «عربستان خود را دوست لبنان می‌داند، هر چند که با حزب‌الله دشمن است و این مسئله نیز مهم نیست»، خطاب به مسئولان سعودی گفت: «اگر با بخشی از مردم لبنان که حزب‌الله است، مشکل دارید، چرا سفیر لبنان را اخراج می‌کنید... چرا چنین رفتاری با دوست خود، لبنان، می‌کنید؟.. این سؤالی است که باید از دوستان سعودی در لبنان پرسید.» نصرالله در ادامه به مقایسه رفتارهای ایران و سوریه با لبنان پرداخت و گفت: «سوریه را ببینید. طی شانزده سال سیاستمداران لبنان با سوریه چه رفتاری کردند. اما تا به لطف کشتی‌های حامل نفت ایران، آمریکا خواستار ارسال گاز از مصر و اردن به سوریه و از آنجا برای لبنان شد، سوری‌ها موافقت کردند. نه فحش دادند نه گفتند شما علیه ما جنگ جهانی راه‌انداختید و غیره. این حرفها را نزدند. این دوست واقعی است... مثال دیگر، ایران. چقدر حرف‌ها علیه ایران زده شد در لبنان. اما جمهوری اسلامی همیشه اعلام کرده که دست کمکش برای لبنان گشوده است... آیا [مثل برخی کشورها مانند عربستان] ایران گفته است که اگر ما نبودیم لبنان چنین می‌شد و چنان می‌شد؟»
چرا آل‌سعود خشمگین شد؟
نصرالله در بخش دیگر سخنرانی خود گفت:«عربستان بحران اخیر را به وجود آورد. ما اهمیتی به تنش نمی‌دهیم... در این زمینه چند احتمال وجود دارد. احتمال اول اینکه، سعودیها پیش از این، این سخنان را نشنیده بودند و پس از آن شنیدند و خشمگین شده و خواستار استعفای وی شدند... ولی واکنش سعودی به سخنان قرداحی، بسیار، بسیار، بسیار مبالغه‌آمیز و غیرقابل فهم است... چنین سخنانی درباره جنگ یمن که جنگی بیهودی است، خیلی بیان شده است، حتی در آمریکا و حتی دبیرکل سازمان ملل هم این حرف را زده‌اند اما هیچ واکنشی از سعودی‌ها دیده نشده است.» وی ادامه داد: «برخی از مسائل مهم‌تر دیگری وجود دارد که درباره عربستان مطرح شده است، مانند اینکه عربستان می‌گوید که پادشاهش خادم اسلام است... ولی طی سال‌های گذشته برخی از کشورها به اسلام اهانت کردند... با این وجود، عربستان، نه سفیر اخراج کرد و نه صادرات و واردات را به حالت تعلیق درآورد... آیا چیزی که وزیر اطلاع‌رسانی گفت بسیار شنیع‌تر از اهانت به رسول‌الله (ص) بود؟» وی با بیان اینکه حزب‌الله موضع قرداحی را تأیید می‌کند و نباید استعفا کند، تصریح کرد: «استعفای وزیر، سرآغازی بر سستی و نشان دادن ضعف است... امروز اگر [تحت فشار سعودی] وزیری استعفا کند، فردا باید کل دولت استعفا کند. آیا این، کشور آزاد و شریف و با عزت است؟... خواسته‌های سعودی در لبنان تمام شدنی نیست...آیا منافع ملی ما در لبنان، در گرو تن دادن به خواسته‌های خارج است؟ می‌خواهند لبنان را خوار کنند.»
سعودی و جنگ داخلی
دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه یکی از احتمال‌های بحران این است که عربستان به دنبال بهانه‌ای برای بحران‌‌سازی است، خاطر نشان کرد: «عربستان با مقاومت لبنان مشکل دارد...این، بخشی از نبرد با حزب‌الله و مقاومت در لبنان است... عربستان از سال ۲۰۰۶ در حال جنگ با حزب‌الله است... در جنگ تموز [۳۳ روزه] عربستان اسرائیل را تحریک می‌کرد... عربستان برای خدمت‌رسانی به آمریکا و اسرائیل، از همپیمانان خود در لبنان می‌خواهد که جنگ داخلی با حزب‌الله آغاز کنند.»
نصرالله با تأکید بر اینکه ادعای اشغال لبنان توسط ایران، «سخیف» است، گفت: «هر لبنانی منصفی تأیید می‌کند که این حرف عربستان اشتباه است و حزب‌الله بر حکومت لبنان هیمنه ندارد... ما حتی از این حرف گزاف هم خجالت‌زده می‌شویم....انکار نمی‌کنیم که طرف تأثیرگذاری در کشور هستیم... گفته‌ام که ما از بزرگ‌ترین احزاب لبنان هستیم... اما بر حکومت و کشور هیمنه نداریم... در بسیاری از امور، دیگران تأثیرشان بیشتر از حزب‌الله است... چگونه ما حزبی هستیم که بر لبنان سلطه داریم، ولی درباره از سرگیری هماهنگی و روابط با سوریه و شرق، هیچ کس به سخن ما گوش نمی‌کند؟»
پیروزی مردم یمن
رهبر مقاومت لبنان با تأکید بر اینکه مشکل اصلی عربستان در یمن، مأرب و شکستی است که در این کشور متحمل شده است، افزود: «آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که سقوط مأرب، شکست مهلکی برای عربستان است...عربستان در هفت سال گذشته، میلیاردها دلار هزینه کرده است...» وی در پایان گفت: «اگر کسی تصور می‌کند که حزب‌الله است که نبردهای یمن را هدایت می‌کنند، در توهم کامل است. همه اینها، کار خود یمنی‌ها و معجزه آنها و نصرت خداوند است... مشکل خاندان سعودی‌، خودبزرگ‌بینی و تکبر آنهاست... آنها باور نمی‌کنند که یمنی‌ها در چنین سطحی از نبوغ باشند، موشک بسازند و... من صادقانه به سعودی‌ها می‌گویم اگر واقعا دنبال حل مشکل در یمن هستند، راه‌حلش فشار بر لبنان و دیگران نیست. فقط کافی است که جنگ را متوقف و محاصره یمن را تمام کنند... راه دیگری ندارد... نه آمریکا، نه شورای امنیت، نه بحران‌تراشی نمی‌تواند رخدادهای یمن را تغییر دهد.»
اعتراف اعراب به شکست در سوریه
سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه شهدا در شکست طرح تروریستی آمریکا در منطقه نقش داشتند و حزب‌الله در این جنگ پیروز شد، گفت: «طی روزها و هفته‌های گذشته خبرهایی درباره تماس‌های رؤسا و پادشاهان عرب با بشار اسد منتشر شد... وزیر خارجه امارات هم به سوریه رفت... این به منزله پذیرش پیروزی سوریه توسط کشورهای عربی و اعتراف آنان به شکست پروژه‌ای است که به خاطرش، صدها میلیارد دلار هزینه کردند.»
دبیرکل حزب‌الله به وضعیت رژیم صهیونیستی هم اشاره کرد و گفت: «نگرانی، شاخصه امروز اسرائیل، است... رزمایش‌های مکرر اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی نیز نشانگر نگرانی اسرائیل از لبنان است.. این رزمایشها نشان می‌دهد که اسرائیل از یورش لبنان به الجلیل واهمه دارد... برای نخستین بار است که از لبنان می‌ترسد که جنگ الجلیل آغاز شود... این جنگ در محاسبات نظامی آنان اهمیت بسزایی دارد... به همین دلیل هر ماه و هر فصل، رزمایش برگزار می‌کنند.» او با اشاره به اینکه در دوره «بهار عربی» اسرائیل از دوره محیط امن برای خود سخن می‌گفت اما امروز نگران است، خاطر نشان کرد: «این رزمایش نشان می‌دهد که اسرائیل به قدرت محور مقاومت باور دارد... اگر جنگ الجلیل آغاز شود، پیامدهای بسیاری برای این رژیم دارد... آنان نگران موشکهای نقطه‌زن مقاومت هستند..اسرائیل از یک خمپاره لبنان نمی‌ترسد بلکه می‌ترسد که در جنگ آتی، بخشی از شمال فلسطین، اشغال شود... امروز در حال برگزاری رزمایش‌های شهری هستند. آنها انتظار این را دارند که مقاومت در جنگ آتی وارد الجلیل می‌شود.» نصرالله همچنین با بیان اینکه در رژیم صهیونیستی، به قدرت و سخن و عقول راهبردی حزب‌الله و مقاومت اعتماد کامل دارند و بر همین اساس رفتار می‌کنند، تصریح کرد: اسرائیل از طریق عادی‌‌سازی چند کشور عربی تلاش می‌کند نفس بکشد... هر کشوری که با اسرائیل عادی‌‌سازی کند، نمی‌تواند امنیت اسرائیل را تأمین کند.»