kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

اروپا در خطر است؛ باید نیروی نظامی مستقل از ناتو تشکیل بدهیم

 

سرویس خارجی-
«جوزپ بورل» با تأکید مجدد بر لزوم تشکیل نیروی نظامی واکنش سریع مختص کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جدای از ناتو، اذعان کرد ظرفیت کشورهای عضو برای مقابله با تهدیدها کافی نیست. این موضع‌گیری، گویای جدی بودن بحران در ناتو است.
برخی از کشورهای اروپای غربی –که پس از جنگ جهانی دوم همواره تحت تأثیر آمریکا و سیاست‌های نظامی آن بوده‌اند– می‌کوشند تا خود را از سیطره نظامیِ آمریکا رهایی بخشند؛ این روند پس از اتفاقاتی که اخیرا در افغانستان افتاد، شتاب بیشتری گرفته است. از این رو به طور تدریجی مشغول انجام اقداماتی برای رسیدن به این آرزوی خود هستند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه گفت که اولین پیش‌نویس خود از طرح موسوم به «قطب‌نمای استراتژیک»- نزدیک‌ترین چیزی که اتحادیه اروپا می‌توانست به یک دکترین نظامی داشته باشد و شبیه به «مفهوم استراتژیک» ناتو است که اهداف اتحادیه را تعیین می‌کند- برای امنیت بسیار مهم است. وی در توضیح سند راهبردی کامل که برای بحث به ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ارسال شده است، گفت: «اروپا در خطر است. ما باید قابلیت استقرار [نظامی] سریع داشته باشیم.»
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما یک مسئولیت استراتژیک داریم. شهروندان ما می‌خواهند محافظت شوند. قدرت نرم کافی نیست.» او در توضیح این پیش‌نویس تاکید کرد: «همه تهدیدهایی که ما با آنها رو‌به‌رو هستیم در حال تشدید هستند و ظرفیت تک تک کشورهای عضو برای مقابله کافی نیست و رو به کاهش است.»
بورل توضیح داد که یک ایده این است که این اتحادیه نیرویی ۵۰۰۰ نفری برای مواقع اضطراری بحران داشته باشد، اما ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا همچنان در درجه اول مسئول دفاع جمعی اروپا بماند. به گزارش فارس از رویترز، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز فاقد توانایی‌های لجستیک و فرماندهی و کنترلی آمریکا هستند و نمی‌توانند با جمع‌آوری اطلاعات این کشور برابری کنند.
گفتنی است، دو سال پیش بود که این جمله «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، جنجالی بر پا کرد: «ناتو دچار مرگ مغزی است.» ولی این احساسِ «عدمِ کفایتِ ناتو» در این دوساله بیش از پیش تقویت شده است، به ویژه پس از خروج شکست‌گونه آمریکا از افغانستان و شوکه شدن همپیمانان اروپایی‌اش. اوایل سال جاری خورشیدی بود که سه کشور آلمان، فرانسه و اسپانیا پس از مذاکراتی طولانی پیرامون گام‌های آتی برای توسعه یک سیستم دفاع مستقل و مشترک اروپایی برای تولید مشترک نسل جدیدی از جنگنده‌ها به توافق دست یافتند. وزارت دفاع فرانسه طی پیامی این پروژه را به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها در جهت استقلال اروپا در قرن ۲۱ اعلام کرد. باری، حالا باید دید این استقلال‌طلبیِ اروپایی چه فرجامی خواهد داشت.