kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد

شکایت از دولت روحانی به دلیل عدم احداث پتروپالایشگاه

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: علی‌رغم اینکه احداث پتروپالایشگاه‌ها به نفع کشور است، دولت گذشته هیچ اقدامی در این مورد نکرد و شکایت فوق به همین منظور به قوه قضائیه ارجاع شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، هادی بیگی‌نژاد با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد استنکاف حسن روحانی و سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم از اجرای قانون حمایت صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته مجلس، اظهار داشت: مجلس گذشته یک قانونی را به نام قانون حمایت از پتروپالایشگاه‌ها تصویب کرد و دولت هم موظف بود که برای پیشبرد این قانون اقدام کند.
وی افزود: علی‌رغم اینکه قانون مذکور به نفع کشور بوده و هست، دولت گذشته هیچ اقدامی به منظور تشویق سرمایه‌گذاران نکرد. شکایت فوق به همین منظور و از رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه و رئیس‌جمهور سابق به علت تعلل‌های طولانی مدت انجام شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: پتروپالایشگاه‌ها در این شرایط تحریمی واقعاً به نفع اقتصاد کشور است. همانطور که می‌دانید ما اکنون در فروش نفت دچار مشکل هستیم ولی در فروش فرآورده‌ها دچار مشکل نیستیم و به طور مثال تا لبنان و ونزوئلا هم بنزین می‌فرستیم و هزینه آن را هم از قبل دریافت می‌کنیم.
بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته اقداماتی به منظور پیشبرد پتروپالایشگاه‌ها و اصلاح آئین‌نامه آن انجام شده است، افزود: احداث پتروپالایشگاه‌ها هم نیازمند افراد کاربلد است و هم نیازمند اراده، که خوشبختانه در حال حاضر اراده آن وجود دارد. وی افزود: همچنین مدنظر داریم این بحث را در قانون هفتم توسعه بیاوریم تا احداث اصلی پتروپالایشگاه‌ها به حاکمیت سپرده شود. در واقع نحوه تأمین مالی، چگونگی انجام کار، تخصیص سالانه بودجه و از این قبیل مسائل باید دقیقاً مشخص شود و در برنامه هفتم بیاید.
گفتنی است، بیژن زنگنه؛ وزیر نفت دولت روحانی، شهریور سال گذشته در بهره‌برداری از عملیات اجرایی پروژه‌های گازرسانی به استان کرمانشاه که به صورت ویدئو کنفرانس در وزارت نفت برگزار شد، گفت: «‌به من می‌گویند شما پالایشگاه نزدید؛ ما در پارس جنوبی تولید را دوونیم برابر کردیم. این یعنی ۱۰ تا پالایشگاه! اگر به‌ جای آن، پالایشگاه می‌زدیم، تمام کشور را به کثافت و آلودگی می‌کشیدیم.»
این سخنان زنگنه با واکنش منفی کارشناسان و افکار عمومی مواجه شد تا آنجا که وزیر نفت، چند روز بعد گفت: «‌پالایشگاه‌سازی اولویت وزارت نفت است اما مصرف سوخت مایع و آسیب به محیط زیست، خیر.»
دولت قبل با وجود اینکه زنگنه از موضع اول خود عقب‌نشینی کرد اما در امر پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌سازی اقدامی نکرد، حال آنکه مزیت صادراتی ایران که می‌تواند اشتغال و درآمد زیادی برای کشور داشته باشد، فرآورده‌های نفتی، گازی و معدنی است.