kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۲

از «کاه»‌، «کوه» ساختن! (نکته ورزشی)

 

سرویس ورزشی-
در شرایطی که تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مسابقات مقدماتی جام جهانی (قطر-۲۰۲۲) با کسب نتایج خوب و جمع‌آوری امتیازات کافی فعلا در جدول رده‌بندی وضع بسیار مناسب و امیدوار‌کننده‌ای برای صعود دارد، ودر حالی که تماشاچیان و علاقمندان و همچنین کارشناسان واکثر رسانه‌ها از بازی‌ها و خاصه نتایج بازی‌های تیم ملی راضی به نظر می‌رسند عدم دعوت یکی از بازیکنان تیم ملی که در خط حمله بسیار موثر است برای بازی با لبنان مسئله‌ساز و بحث برانگیز شد.
تا آنجا که ما می‌دانیم یک اظهار نظر فنی از جانب سرمربی کروات تیم ملی که « فوتبالیست‌های ایرانی به شکل انفرادی بازیکنان تکنیکی‌، جاافتاده و از لحاظ جسمانی مقاوم هستندو... آنچه تا حدودی دچار کمبودش هستند درخصوص توانایی تاکتیکی است که می‌توان به آنها آموزش داد وخلاصه در مقایسه با همگنان اروپایی خود تاکتیک ناپذیرند که این مسئله قابل تغییر است» مسئله‌ساز شد.این اظهار نظر (که البته در وهله اول دقیق ترجمه نشده بوده )با واکنش منفی مهاجم تیم ملی که در فوتبال اروپا یکی دو سالی است خوش درخشیده مواجه شده است.او در صفحه توئیتر خود چنین پاسخ داده» بازیکنان ایرانی از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک‌، خیلی درک بالایی دارند ولی متاسفانه مشکلات جای دیگر است».
با توجه و دقت دقیق و منصفانه در اظهار نظر هر دوطرف، حرف و نکته بی‌ربط و برخورنده‌ای دیده نمی‌شود. هر دو « فنی» حرف زده‌اند. یکی مثل اکثر کارشناسان داخلی و خارجی از اهمیت تاکتیک و تاکتیک پذیری در کنار تکنیک و توانایی‌های فنی برای کامل شدن یک تیم سخن گفته است و دیگری مثل بسیاری از کسانی که فوتبال ایران را می‌شناسند از توانایی و هوش وفهم بالای فوتبالیست‌های ایرانی صحبت کرده است و تلویحا گفته این بچه‌ها اگر از حیث فنی درست هدایت ومدیریت شوند می‌توانند در ابعاد تکنیکی و تاکتیکی بهتر و انعطاف پذیرتر باشند.
حالا کجای این صحبت‌ها اشکال داشته که باعث اختلاف و خشم سرمربی و دعوت نشدن مهاجم تیم ملی شده، ما که چیزی متوجه نشدیم؟! اما وقتی این اتفاق افتاد وفضای آرام و کم حاشیه تیم ملی چنین بحث برانگیز وحاشیه دار شد نکاتی به نظرمان رسید که عجالتا به دو مورد آن اشاره می‌کنیم.
نکته اول همان که قبلا و بارها نوشته و گفته ایم،کسانی و جریاناتی هستند که در این فوتبال فقط وفقط دنبال منافع شخصی و مالی خودشان هستند و کار به اینکه تیم ملی خوب نتیجه می‌گیرد یا نمی‌گیرد، ندارند. اگر منافعشان تامین و سبیلشان چرب شد همه چیز خوب و آرمانی است و به راحتی « بد» را « خوب» می‌گویند و « خوب» را» بد»جلوه می‌دهند! این افرادو جریانات بعد از آنکه چندی پیش تیم ملی در همین مسابقات عراق را ۳-۰ شکست داد انتقادات بی‌پایه و اساس کردند و... در هر حال منتظر فرصت هستند تا اوضاع را به نفع خود آشفته کنند ودرهم بریزند و حالا به بهانه این اظهار نظرهای فنی شهر را شلوغ کرده و بر آتش اختلاف و تفرقه می‌دمند‌ در همین جا این نکته هم گفتنی است کسانی هم که فراتر از مسائل مالی از روی عناد ودشمنی چشم صعود و افتخار آفرینی ورزش و ورزشکاران ایرانی را در میادین جهانی و بزرگ ندارند به لطائف الحیل تلاش دارند مانع از این اتفاق شوند و رد پای آنها را می‌توان در چنین درگیری‌ها و اختلافاتی و در رسانه‌های آنها دید.در این باره البته می‌توان مفصل‌تر وارد جزییات شد که از حوصله این مقال خارج است هرچند که پیش از این بارها راجع این موضوع مفصل‌تر ومستندتر سخن گفته ایم.
نکته و مورد بعدی نقش فدراسیون فوتبال به عنوان متولی اصلی تیم ملی است که در مواجهه و پیشگیری از چنین اتفاقات ناخوشایندی و برخورد با حاشیه‌ها و حاشیه سازان نقش بسیار مهم و کار آمدی دارد.این فدراسیون است که با تعریف وظایف و حدود اختیارات هرفرد و عنصری باید کاری کند که هرکسی سرجای خود بنشیند و هر مقامی در‌اندازه اختیارات خود حرف بزند و خلاصه کسی پا از گلیم خود فراتر ننهد.متاسفانه وقتی‌پیرامون فدراسیون و تشکیلات تیم ملی به اسامی و عناصر غریبه و مجهول الهویه وهمچنین افراد نه چندان خوشنام وغیرقابل اعتماد بر می‌خوریم و خلاصه در خیلی جاهای این فوتبال به جای افراد بزرگ و خوشنام و مقبول جامعه ورزش و اهالی فوتبال به افراد گمنام یا بعضا مسئله دار بر می‌خوریم به طور طبیعی باید هم منتظر چنین اتفاقاتی که با ترفند « ازکاه کوه ساختن «به راحتی فضای تیم ملی و فوتبال را به هم می‌زنند‌،رخ دهد. تاکید می‌کنیم ما به نوبه خودمان شک نداریم که پیرامون این فوتبال عناصر نفوذی فرصت‌طلب مالی و باندهای مخرب سیاسی وجود دارند که برای رسیدن به منافع و اهداف خود یکسره در کار تخریب تیم ملی و ایجاد حاشیه و تفرقه و اختلاف و... میان عناصر و اعضا آن هستند بنابراین همه حرف و هشدارمان هم به مسئولان و دلسوزان این است که سخت هشیار و آگاه باشند و خود با عملکرد غلط و
اظهار نظرهای نسنجیده و مسئله‌ساز گزک دست بدخواهان ورزش ایران ندهند و جاده صاف کن باندهای تخریب نشوند.