kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
رئیس‌اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت:

عوارض محدود واکسن‌های کرونا در کنار فواید بسیار زیاد قابل قبول هستند

 

رئیس‌اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار مورد عارضه واکسن در سامانه مربوطه ثبت شده است که عموما در حد عوارض قابل انتظار همچون درد در محل تزریق، کوفتگی بدن، بی‌حالی و سردرد بودند.
به گزارش وبدا، سید محسن زهرایی در پاسخ به پرسشی درخصوص عوارض واکسن‌های کووید، بیان داشت: واکسن و واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از مرگ و میر است.
زهرایی با اشاره به اینکه فرآیند تولید واکسن‌های کووید تحت پروتکل‌های پیچیده و کاملا علمی است، افزود: ایمنی‌زایی و بی‌خطری واکسن‌ها در فازهای یک، دو و سه بررسی می‌شوند برهمین اساس از سلامت واکسنی که مجوز مصرف برای عموم جامعه را دریافت می‌کند، اطمینان خاطر داریم.
امکان ثبت گزارش عوارض احتمالی واکسن
وی ادامه داد: همچنین در مرحله مصرف هم با نظام مراقبتی که وجود دارد عوارض احتمالی واکسن‌ها رصد می‌شود و برای آنکه گزارش دقیقی داشته باشیم یک سامانه موبایلی هم در سایت www.salamat.gov.ir راه‌اندازی شده است و افراد می‌توانند درصورتی که درپی تزریق واکسن دچار عارضه‌ای شدند در این سامانه ثبت کنند.
رئیس‌اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت عنوان کرد: تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار مورد عارضه واکسن در سامانه نامبرده ثبت شده است که خوشبختانه عموما در حد همان عوارض قابل انتظار همچون درد در محل تزریق، کوفتگی بدن، بی‌حالی و سردرد بودند که بعد از گذشت ۲ تا سه روز خود به خود رفع می‌شوند؛ در کنار فواید بسیار زیادی که واکسن‌ها دارند، این عوارض کاملا قابل قبول هستند.
زهرایی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۹۷ میلیون دز واکسن در کشور تزریق شده است، گفت: خوشبختانه عوارض ثبت شده کاملا قابل انتظار و قیاس با مستندات بین‌المللی بوده و از این جهت نگرانی وجود ندارد.
تامین بیش از ۱۶۰ میلیون دز واکسن کرونا
در کشور
رئیس‌اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت همچنین با بیان اینکه تاکنون خوشبختانه بیش از ۱۶۰ میلیون دز واکسن کووید ۱۹ به کشورمان و به سردخانه مرکزی واکسن تحویل داده شده که عمده این واکسن‌ها وارداتی بوده و بعد از آن هم واکسن‌های داخلی به کمک آمدند، اظهارداشت: اولین واکسن داخلی‌مان واکسن «برکت» بود که خوشبختانه چندین میلیون دز آن در کشورمان استفاده شده و استقبال خوبی هم از آن شد. بعد از آن واکسن «پاستوکووک» است که از سوی انستیتو پاستور تولید می‌شود و توزیع شده که بیش از چند میلیون دز این واکسن هم توزیع شده و در حال استفاده است. نهایتا واکسن «اسپایکوژن» که یک واکسن داخلی دیگر است که امیدواریم این واکسن هم در سراسر کشور مورد استقبال قرار گیرد. در این هفته نیز احتمال دارد واکسن موسسه «رازی» و «فخرا» را هم به تدریج بتوانیم تحویل بگیریم و در هفته‌های بعدی شاهد باشیم که در مراکز واکسیناسیون پنج نوع واکسن ایرانی دراختیار مردم خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن زهرایی افزود: همه واکسن‌ها در مراکز واکسیناسیون وجود دارد و مراکز خلوت‌تر شده و مشکلی برای دریافت واکسن در مراکز وجود ندارد.
زهرایی درباره تزریق دز بوستر با واکسن‌های ایرانی، گفت: برای دز یادآور از همه نوع واکسن‌ها بر حسب مدل‌شان می‌توان استفاده کرد. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت کسانیکه واکسن‌های غیرفعال شده تزریق کردند مانند سینوفارم یا برکت یا بهارات می‌توانند برای دز یادآور هم از واکسن غیرفعالی که زده‌اند، استفاده کنند و هم می‌توانند پاستوکووک پلاس و... استفاده کنند. بنابراین تزریق دز یادآور براساس واکسنی است که ابتدا تزریق کرده‌اند.
وی ادامه داد: برای استفاده از واکسن‌های تولید داخلی به عنوان دز بوستر هم ابتدا باید این واکسن‌ها مجوز مصرف‌شان را برای دز بوستر دریافت کنند. فکر می‌کنم واکسن‌های داخلی به تدریج بتوانند مطالعات‌شان را تکمیل و تاییدیه مصرف دز بوستر را هم دریافت کنند. ان‌شاءالله در ماه‌های آینده واکسن‌هایی که احتمالا برای دز بوستر در کشورمان استفاده می‌شود، ‌ فقط واکسن‌های ایرانی خواهد بود.
بررسی‌ها هیچ مرگی را به دلیل عوارض واکسن کرونا نشان نمی‌دهد
یک اپیدمیولوژیست استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه عوارض واکسن کرونا را روی ۹۲ هزار نفر مطالعه کرده‌ایم، گفت: در این مطالعه هیچ مورد مرگی ناشی از عوارض واکسن کرونا نبوده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر مسعود یونسیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: چندین گروه ۵ تا ۷ نفره از ۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور برای هر واکسن ۳۰ هزار نفر را که واکسیناسیون انجام داده‌اند بررسی کرده‌اند و تاکنون ۹۲ هزار نفر درباره عوارض واکسن کرونا مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
یونسیان افزود: فقط دو مورد عوارض بر اثر واکسیناسیون شناسایی شد که یک مورد تشنج و یک مورد لخته خون بود که هیچ کدام منجر به فوت نشده است.
وی با بیان اینکه آمار رسمی این پژوهش پس از مطالعه روی ۱۲۰ هزار نفر منتشر خواهد شد، گفت: بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماری‌ها نیز عوارض واکسن کرونا بسیار ناچیز بوده است. در مراقبت فعال از کسانی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند به جز عوارضی مانند درد عضلانی که سیستم بدن به صورت طبیعی به آن واکنش نشان می‌دهد، عارضه جدی‌ای بر اثر واکسن کرونا دیده نشده است.
این اپیدمیولوژیست بیان داشت: سالانه حدود ۵۰۰ هزار نفر در کشور به دلایل گوناگون فوت می‌کنند و این معادل روزانه هزار و ۱۰۰ نفر است، اما مشخص نیست به عنوان مثال چند نفر از این افراد به دلیل استفاده از گوشی همراه یا بستن ساعت مچی فوت کرده‌اند. زمانی که ۹۷ میلیون نفر در کشور واکسن دریافت کرده‌اند، نمی‌توانیم بگوییم چند نفر بر اثر واکسن فوت شده‌اند.