kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
وزارت خارجه چین:

آمریکا با نام حقوق بشر و دموکراسی عراق و افغانستان را به آشوب کشاند

 

سخنگوی وزارت خارجه چین مداخله آمریکا در امور دیگر کشورها از جمله افغانستان، عراق و سوریه را موجب هرج و مرج و تضعیف‌کننده امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواند و بیان کرد که وعده‌های «حقوق بشر و دموکراسی» آمریکا دیگر فاقد اعتبار است.
در متن مکتوب نشست خبری که در سایت وزارت خارجه چین منتشر شد، به نقل از «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین آمده است: «آمریکا، مانند گذشته، تلاش می‌کند تا اقدامات مداخله‌جویانه خود در امور داخلی سایر کشورها را که تضعیف‌کننده امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، با نام حقوق بشر و دموکراسی توجیه کند؛ اما چه در عراق، چه در سوریه و چه در افغانستان، حقایق بارها و بارها ثابت کرده‌ که واشنگتن با فروختن اجباریِ دموکراسی و ارزش‌های خود به دیگران، به جای ثبات و رفاه، آشفتگی و هرج و مرج را برای جهان به ارمغان می‌آورد.»
به گزارش فارس، وی در ادامه گفت، چک بی‌محلِ «حقوق بشر» و «دموکراسیِ» آمریکا، اعتبارش را از دست داده و «دموکراسی آمریکایی» مدت‌هاست که ورشکسته شده است. همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین به آمریکا درباره ادامه نقض سیاست «چین واحد» و «بازی خطرناک» در تایوان هشدار داد. او اعلام کرد، سفر هیئت کنگره آمریکا به تایوان، نقض سیاست «چین واحد» است. گفتنی است، آمریکا از سال ۱۹۷۹ سیاست چین واحد را پذیرفته و آن را مبنای روابط خود با پکن و تایوان قرار‌داده است. طبق این سیاست، واشنگتن تنها یک دولت مستقل را به رسمیت می‌شناسد و آن چین است. اما آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملاً در مسیر حمایت از جدایی و استقلال این جزیره است.