kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
باقری:

قرار نیست تا ابد میز مذاکرات در وین برقرار باشد موضوعات خارج از برجام قابل طرح نیست

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان این‌که موضوعات خارج از برجام در دور آتی مذاکرات وین قابل طرح نیست، گفت:‌ قرار نیست تا ابد میز مذاکرات در وین برقرار باشد، بلکه قرار است مذاکرات به توافق منجر شود.

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه، خواستار ایفای نقش مستقل‌تر پاریس در مذاکرات برجامی شد.
باقری در اولین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی در پاریس با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در محل این وزارتخانه دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست. به گزارش خبرگزاری تاس، معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو درباره نقش پاریس در مذاکرات برجام صحبت کرد. باقری در توضیح دیدارش با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه گفت: اگرچه رویکردهای روسیه یا چین به موضع ما نزدیک‌تر است اما از لحظه دیدارم (با ارورا) تصور می‌کنم که فرانسه می‌خواهد نقش جدی‌تری در این مذاکرات ایفا کند. وی افزود:  اگر فرانسه از این پس موضع مستقل‌تری نشان دهد، موقعیت خود را به عنوان یک کشور مذاکره کننده تقویت خواهد کرد.
ما مذاکرات هسته‌ای نداریم
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: همانطور که می‌دانید فرانسه در آغاز سال جدید میلادی و در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد و طبیعتا یک نقش‌آفرینی فراملی می‌تواند داشته باشد.
وی اضافه کرد: در این زمینه به نظر من یک فرصت بسیار مناسبی است هم برای ارتقای مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه و همین طور نقش‌آفرینی فرانسه هم در تعاملات منطقه‌ای و همین طور در مسیر مذاکراتی که ما در هشتم آذر ماه در وین با 1+4 خواهیم داشت. باقری همچنین اعلام کرد که گفت‌وگوهای مشروح، صریح و جدی و سازنده و رو به جلویی را با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه داشته است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره اظهارات «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه مبنی بر این‌که مذاکرات احیای برجام باید از جایی که تا ۲۰ ژوئن
رسیده بود از سر گرفته شود، بیان کرد: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و 1+5 شکل گرفت به طور کامل توافق حاصل شد. وی خاطرنشان کرد: موضوع اصلی که الان پیش رو داریم پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق برجام است که آن پیامدها فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.
موضوعات خارج از برجام
اصلا قابل طرح نیستند
باقری در گفت‌وگو با «رژ مالبرونو» خبرنگار ارشد لوفیگارو در پاسخ به این سؤال که اولویت‌های ایران در از سرگیری مذاکرات وین از ۸ آذر (۲۹ نوامبر) چیست؟ گفت: اولویت اساسی ایران این است که موضوع لغو تحریم‌های غیرقانونی باید محور اصلی گفت‌و‌گوها در دور جدید باشد. چون مسئله اصلی خروج آمریکا از توافق است، لذا تبعات و پیامدهای این خروج، تحریم‌های غیرقانونی بوده است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد: دستیابی به توافقی که نتایج عملی برای مردم ایران داشته باشد، مسئله اصلی است و این برای ما اهمیت دارد.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر عدم طرح درخواست‌های غیرواقع‌بینانه از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده اظهار داشت: هر چیزی که مغایر با توافق ۲۰۱۵ باشد باید کنار گذاشته شود. باقری با بیان این‌که موضوعات خارج از برجام اصلا قابل طرح نیستند، گفت: بحث مذاکرات موضوعی است که به توافق سال ۲۰۱۵ مربوط است و مثلا توان دفاعی ایران هیچ ارتباطی با آن ندارد. هر کس بخواهد دستیابی به توافق در چارچوب توافق ۲۰۱۵ را به تاخیر بیندازد، موضوعات دیگر را مطرح می‌کند.
معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین درباره درخواست تضمین ایران از کاخ سفید گفت: آمریکایی‌ها، تعهدات شان را نقض کرده‌اند و اروپایی‌ها نیز ناتوان از احترام به تعهدات‌شان بوده‌اند. ما باید در شرایط پیش رو توافقی را انجام دهیم که این بار، پایدار باشد. وی یادآورشد: هر زمان طرف مقابل اراده عملی برای لغو تحریم‌های غیر قانونی داشته باشد ایران نیز با راستی‌آزمایی مناسب در چارچوب توافق ۲۰۱۵ عمل خواهد کرد.بنابراین همه چیز به آمادگی طرف مقابل بستگی دارد. سفر اروپایی معاون امیرعبداللهیان در شرایطی انجام شده که مذاکرات ایران و گروه 1+4 قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.
باقری پیش از این به بروکسل سفر و با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار و از آنجا به مسکو رفت و با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد. وی همچنین هفته گذشته با همتای چینی تلفنی گفت‌وگو کرده بود.
بایدن وضعیت اضطراری
علیه ایران را یک سال
تمدید کرد
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.
در بیانیه بایدن که توسط کاخ سفید منتشر شده، آمده است در 14 نوامبر 1979 (23 آبان 1358) رئیس‌جمهور وقت، وضعیت اضطراری ملی را درباره ایران اعلام کرد تا با تهدید فوق‌العاده و غیرمعمولی که برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا به دلیل شرایط در ایران ایجاد شده بود، تعامل شود.
در بیانیه کاخ سفید آمده است: «روابط ما با ایران هنوز عادی‌سازی نشده و روند اجرای توافق‌ها با ایران به تاریخ 19 ژانویه 1981 (28 دی ماه 1359) همچنان ادامه دارد. به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در تاریخ 14 نوامبر 1979 و اقدامات تطبیق یافته در آن تاریخ برای تعامل با شرایط اضطراری، باید پس از تاریخ 14 نوامبر 2021 (23 آبان 1400) ادامه یابد. بنابراین بر اساس قانون وضعیت اضطراری ملی، من برای یک سال دیگر وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران را تمدید میکنم».
این اقدام دولت آمریکا علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ درباره احیای برجام قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.
پاسخ به ادعای سالیوان
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی در واکنش به اظهارات جیک سالیوان نوشت: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا ادعا می‌کند که ایران برجام را ترک کرده است.
آیا اطلاع ندارد که این آمریکا بود که این توافق را ترک کرد؟ وی تصریح کرد: مسیر بازگشت آمریکا روشن است: پذیرش تقصیر، پایان کارزار «شکست حداکثری» و تضمین آنکه حقوق بین‌الملل دیگر به سخره گرفته نخواهد شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: برجام مؤید این انتظارات بدیهی و پایه است.
انرژی هسته‌ای برای فرانسه، خوب
برای ایران، بد
رئیس‌جمهور فرانسه از لزوم تجهیز این کشور به راکتورهای جدیدی هسته‌ای سخن گفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ضمن اشاره به شیوع موج پنجم کرونا در اروپا، با پرداختن به موضوع انرژی هسته‌ای گفت که فرانسه تلاشی را برای ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای به منظور مقابله بهتر با چالش‌های رو به رشد انرژی و محیط زیست آغاز خواهد کرد.
او گفت: برای تضمین استقلال انرژی فرانسه و دستیابی به اهدافمان، ما برای اولین بار در دهه‌ها ساخت راکتورهای هسته‌ای را در کشورمان از سر خواهیم گرفت.
رئیس‌جمهوری فرانسه پیشتر نیز گفته بود که کشورش در زمینه انرژی حساب ویژه‌ای بر فناوری هسته‌ای باز کرده و در آینده به تامین انرژی از این راه اتکای زیادی خواهد داشت. امانوئل ماکرون  با تاکید  بر انرژی هسته‌ای یادآور شده بود که این نوع فناوری در زمینه تامین انرژی باید همچنان به عنوان سنگ بنای استقلال راهبردی کشور مورد توجه قرار گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، کشور بدعهد و سنگ‌انداز در مسیر مذاکرات شکل‌گیری برجام  و احیای این توافق بین‌المللی، روز سه‌شنبه با انتشار یک بیانیه موضع پاریس درباره مذاکرات در وین برای احیای برجام را تکرار کرد. وزارت خارجه فرانسه درباره گفت‌و‎‌گوی تلفنی سه‌شنبه «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه این کشور با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی ارائه داد و بیانیه صادر کرد.
درخواست‌ تازه وزیر خارجه فرانسه از ایران درباره مذاکرات به منظور احیای برجام در شرایطی انجام شده که این کشور اروپایی همراه با آلمان و انگلیس، به‌رغم نقض تعهدات برجامی‌شان طی سال‌های اخیر، بارها درباره ایران مواضع طلبکارانه اتخاذ کرده‌اند.
ایران عضو دائم
باشگاه هسته‌ای سازمان ملل
جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم مخالفت رژیم صهیونیستی و سنگ‌اندازی‌های آمریکا، به عضویت دائم کمیته علمی سازمان ملل متحد درباره آثار تشعشعات هسته‌ای (آنسکِر) درآمد.
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در این باره اعلام کرد: به دنبال چندین دور مذاکره فشرده بر سر پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی استرالیا که در نهایت با اجماع آراء به تصویب کمیته ویژه سیاسی مجمع عمومی سازمان ملل رسید، جمهوری اسلامی ایران توانست جایگاه خود را از وضعیت «ناظر» در این نهاد علمی برجسته بین‌المللی به «عضویت کامل»
ارتقاء بخشد.