kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
با پیش‌بینی رشد 25 درصدی تا پایان سال

روند صعودی بورس همچنان ادامه دارد

در ادامه روند روبه رشد روزهای اخیر بورس ،دیروز هم شاخص بازار سرمایه صعودی بود و کارشناسان، رشد ۱۵ تا ۲۵ درصدی این بازار را تا پایان سال پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، شاخص کل بورس در معاملات دیروز با ۸۸۵۵ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم  وزن هم ۵۵۳۰ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۹۱ هزار و ۳۰۲ واحد رسید. معامله گران این بازار ۵۷۱ هزار معامله به ارزش ۵۲ هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال انجام دادند. در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس ۷۴ واحد افزایش یافت و به رقم ۲۰ هزار و ۶۴۷ واحد رسید. معامله گران این بازار با انجام ۳۱۴ هزار معامله ارزش معاملات را به ۲۰ هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال رساندند.
وضعیت نوسانی این روزهای بازار سرمایه، روز دوشنبه، وزیر اقتصاد و رئیس‌سازمان بورس را به مجلس کشاند تا توضیحات خود را به نمایندگان مردم ارائه کنند. محسن خلیلی؛ تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه ذات بازار سرمایه، نوسان است، اظهار کرد: بازار سرمایه تابع شرایط اقتصاد کلان است. درمورد وضعیت بازار در بلندمدت باید دید متغیرهای اقتصاد کلان مانند تورم، نرخ دلار، نرخ‌های جهانی، شرایط سیاسی و قوانین و مقررات دولتی درمورد فروش شرکت‌ها، نحوه تعیین مدیران، نحوه برگزاری مجامع و... به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد.
کارشناس بورس درباره وضعیت بازار سرمایه در کوتاه مدت توضیح داد: کمتر از شش ماه دیگر سال مالی تمام می‌شود و سود شرکت‌ها (p/s؛ نسبت قیمت به فروش) خوب است و در دل شرکت‌ها باقی می‌ماند که سال بعد تقسیم می‌کنند و با سود سال بعد دوباره P/E می‌گیرند. از آنجایی که میانگین P/E شرکت‌های اصلی و شاخص‌ساز است، حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد تا فصل مجامع از محل P/S  بازدهی خواهیم داشت. بنابراین اگر تا مجامع تغییری در سایر متغیرهای اقتصادی رخ ندهد، بازار حداقل بین ۱۵ تا ۲۵ درصد رشد دارد که نسبت به اوراقی که سود یکساله ۲۰ درصدی دارند، جذاب‌تر است.
ابلاغیه برای شفافیت بورس
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، محسن انصاری مهیاری؛ مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، با ارسال نامه‌ای به همه ناشران ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و حسابرسان معتمد این سازمان اعلام کرد که مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد الزام کلیه ناشران ثبت‌شده نزد سازمان به افشای دلایل تغییر سود و زیان عملیاتی ابلاغ می‌شود.
در این نامه آمده است: طبق مصوبه سوم آبان 1400 هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد در راستای افزایش شفافیت اطلاعات و صورت‌های مالی ناشران ثبت‌شده نزد سازمان بورس شامل شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه فرابورس ایران در صورتی که سود و زیان عملیاتی ناشر در اطلاعات و صورت‌های مالی دوره‌ای میانی یا سالانه نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل بیش از 30 درصد تغییر یابد، ناشر موظف است توضیحات خود را در مورد علت تغییر سودآوری در قالب فرم توضیحات درخصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر کند. مصوبه مذکور از تاریخ ابلاغ در
19 آبان 1400 لازم‌الاجرا است. گفتنی است، یکی از دلایل شفاف بودن بازار سرمایه همین اطلاعات دوره‌ای شرکت‌ها از سود و زیان و تغییرات حاکم شده بر این شرکت‌ها است.
راه نظارت بر بازارگردان‌ها
در همین حال مدیر سابق پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به اینکه آیا امکان بررسی رفتار بازارگردان‌ها بر روی نماد‌ها و گرفتن گزارش به روز از عملکرد آنها وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: قطعا این امکان وجود دارد. نظارت بر رفتار بازارگردان‌ها بر عهده سازمان بورس و شرکت‌های بورسی و فرابورسی است، زیرا آنها هستند که ناظر بر رفتار بازارگردان‌ها و بررسی عملکردشان، بر روی نماد‌ها هستند و به طور لحظه‌ای نیز قابلیت گزارش‌گیری از رفتار و عملکرد آنها وجود دارد. سید مرتضی شهیدی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: همان گونه که از بقیه نهاد‌های بازار سرمایه می‌توان نزد سازمان بورس شکایت کرد، در زمینه بازارگردانی نیز این موضوع امکان‌پذیر است. البته سهامداران به دلیل اینکه ابزار مورد نیاز برای نظارت را ندارند این کار را نمی‌توانند خودشان انجام دهند. افراد می‌توانند از طریق سامانه شکایات که در صفحه نخست سایت سازمان بورس وجود دارد یا لینک https://shekayat.seo.ir  به قسمت شکایت بروند و در آنجا شکایت خود را اعلام کنند.