kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی به بهانه حذف قیمت‌گذاری دستوری

قیمت جدید محصولات ایران خودرو با افزایش تا 45 درصدی چهار خودرو به بهانه حذف قیمت‌گذاری دستوری، اعلام شد.


به گزارش خبرگزاری‌ها، همزمان با شرکت سایپا، ایران‌خودرو نیز افزایش قیمت‌ها را در محصولات خود اعمال کرد. براساس اطلاعیه ایران‌خودرو در طرح فروش فوری در چهار محصول این شرکت افزایش قیمت‌ها اعمال شده است.
در این طرح که ازدیروز 19 آبان ماه تا جمعه
21 آبان‌ماه اجرایی می‌شود، موعد تحویل راناپلاس، پژو207 و دناپلاس سه‌ماهه و موعد تحویل پژو206 تیپ‌دو 45 روزه است. نکته جالب توجه در قیمت‌های جدید ایران‌خودرو افزایش شدید 45 درصدی قیمت پژو206 تیپ‌دو است. محدودیت‌های فروش فوق‌العاده نیز همچنان در این طرح اجرا می‌شود و بر این اساس شروطی از جمله اختصاص یک دستگاه خودرو به هر کدملی، حداقل فاصله ۴۸ ماهه از خرید (ثبت‌نام یا تحویل خودرو) از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، عدم پلاک فعال انتظامی برای فرد متقاضی، ارائه گواهی‌نامه معتبر، تعلق شماره حساب و شماره تماس اعلامی به شخص متقاضی و... اعمال می‌شود. طبق مصوبه کمیته خودرو، شرط الزام در رهن ماندن یکساله سند خودروها هم که حذف شده است.
با توجه به اینکه از روز دوشنبه اعمال افزایش قیمت‌ها رقم خورده است، قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بدین صورت خواهد بود که راناپلاس با افزایش ۱۳ درصدی (معادل ۲۸ میلیون و ٣١۶ هزار تومان) به ٢٠٨ میلیون و ٣٩١ هزار و ٨٠٠ تومان رسیده و پژو ٢٠٧ دستی با سقف شیشه‌ای نیز ١٣ درصد (معادل ٣٢ میلیون و ٧٣٧ هزار تومان) گران شده و ٢۴٩ میلیون تومان شده است.
دناپلاس توربو شارژر اتوماتیک اما یک و دو دهم درصد گران شده و با افزایش چهار میلیون و ٩١٠ هزار تومانی، ٣٩۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و در نهایت پژو ٢٠۶ تیپ 2 هم با افزایش ٣٠ درصدی (معادل ۵۶ میلیون و ٨٧٨ هزار تومان)، ١٨۴ میلیون تومان تعیین قیمت شده است.
حذف قیمت‌گذاری دستوری
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، با افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا، به‌نظر می‌رسد توافق جدیدی از سوی وزارت صنعت و خودروسازان انجام شده است تا با اجرایی کردن آن بخشی از مشکلات صنعت خودروسازی برطرف شود. هنوز مشخص نیست قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا براساس کدام فرمول بوده است اما همچنان شورای رقابت مدعی است باید قیمت‌های جدید مورد تصویب این بخش قرار گیرد.
البته با توجه به اینکه رئیس ‌شورای رقابت هنوز مشخص نشده است خودروسازان نمی‌توانند افزایش قیمتی را لحاظ کنند. نکته اینجاست براساس مصوبه
28 مهرماه سران سه قوه قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو حذف شده است و بر همین اساس دیگر شورای رقابت متولی قیمت‌گذاری خودرو نیست. 
تصمیم جدید وزارت صنعت برای قیمت خودرو نشان از آن دارد که خودروسازان در جلسات مختلف پیشنهاداتی را برای تعیین تکلیف قیمت خودرو مطرح کرده‌اند. به ‌اعتقاد آنها با افزایش حجم خودروهای ناقص کف کارخانه و مطالبات معوق قطعه‌سازان امکان تولید به ‌سختی فراهم است و باید چاره اساسی برای آن به‌کار گرفته شود. درطول این جلسات پیشنهاد تعیین قیمت خودرو براساس حاشیه بازار از طرف خودروسازان مطرح شد اما در نهایت این موضوع به تصویب نرسید.
بررسی‌ها نشان داد: خودروسازان قرار است در سررسید تحویل خودروها به مشتریان برای محصولات، فرمول دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروی شورای رقابت را ضمن محاسبه نرخ تورم‌بخشی اجرایی کنند. البته این موضوع برای آن دسته از افرادی است که به تاریخ زمان تحویل خودروهای خود رسیده‌اند، البته هنوز خودروسازان از این موضوع راضی نیستند اما فعلاً این تصمیم اجرایی شده است. به‌نظر می‌رسد در فروش‌های فوق‌العاده هم قرار شده است قیمت تمام‌شده خودرو با محاسبه 10 درصد سود اجرایی شود.
مطابق تصمیمات جدید خودرویی محصولاتی که در رهن خودروساز بودند نیز آزاد می‌شوند تا میزان عرضه خودرو دربازار افزایش پیدا کند و همزمان با کاهش زیان خودروسازان با قیمت‌های جدید، پرداخت بدهی به قطعه‌سازان هم با سرعت بیشتری همراه شود.
گفتنی است، قیمت کارخانه‌ای جدید خودروهای سایپا هم در روز دوشنبه با 14 تا 17 درصد افزایش اعلام شد.