kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

درس‌هایی از نبرد با دزدان دریایی

 

علی شعبانی

چند روز پیش خبر بازپس‌گیری نفت ایران از حلقوم نظامیان آمریکایی توسط سپاه پاسداران منتشر شد. این اقدام متهورانه بعد از آن بود که آمریکایی‌ها یک نفتکش متعلق به ایران را متوقف و نفت آن را در نفتکش دیگری تخلیه کرده بودند. یعنی یک دزدی دریایی به سبک آباء و اجدادشان در قرن‌های هجدهم و نوزدهم. نباید فراموش کرد که این عملیات آمریکایی‌ها و اقدام متقابل سپاه یک اتفاق ساده نیست.
در این خصوص ذکر چند نکته خالی از لطف نیست؛
1. اولین تفسیر روشن و آشکار این حادثه را بایستی در تغییر تاکتیک آمریکا از «اعمال تحریم» به «تجاوز» دانست چه آنکه آمریکا سیاست تحریم علیه ایران را شکست‌خورده دانسته و به برخورد تهاجمی علیه جمهوری اسلامی روی آورده است؛ موضوعی که در ماه‌های اخیر برخی رسانه‌ها و مقامات آمریکایی به آن اشاره کرده‌اند.
2. موضوع دومی که از نتایج روشن ماجرای دزدان دریایی آمریکا و پاسخ قاطعانه نیروهای مسلح ماست، پیام روشن و صریح به اذناب آمریکا در منطقه بود که بدانند روی دیوار این طبل توخالی نمی‌توانند یادگاری بنویسند و طناب پوسیده آمریکا برای نجات از چاهی که در آن افتاده‌اند، بسیار پوسیده است.
سال‌هاست برخی اندیشمندان جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که افول آمریکا قطعی است و حتی برخی مانند یوکوهاما بر این عقیده‌اند که افول آمریکا آغاز شده است. حوادث سال‌های اخیر از شکست آمریکا در عراق، افغانستان، سوریه و یمن و سقوط هواپیمای متجاوز و پیشرفته آن‌ها در آسمان ایران و حمله قاطعانه به عین‌الاسد و دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج‌فارس و اکنون تقابل قاطعانه با دزدی دریایی آن‌ها همگی نویدبخش این افول هستند.
3. مذاکرات جدید 4+1 با دولت سیزدهم در پیش است و چه‌بسا طراحی این دزدی دریایی توسط آمریکایی‌ها برای ایجاد دست برتر در مذاکرات بود که به لطف الهی و قدرت و ایمان پاسداران این حربه نه‌تنها خنثی شد بلکه این جمهوری اسلامی است که دست برتر را از این حادثه به ارمغان آورد.
4. برخی بزدلان غرب‌گرا با تشکیک در این قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی به‌گونه‌ای در فضای مجازی واکنش نشان دادند که افکار عمومی از بی‌غیرتی آن‌ها انگشت‌به‌دهان ماندند تا آنجا که در فضای مجازی، کاربران شبکه‌های اجتماعی این سؤال را مطرح می‌کردند که آیا سهمی از این نفت سرقتی برای برخی مدعیان اصلاحات در نظر گرفته بوده‌اند که این‌گونه برآشفته و عصبانی شدند؟
5. در راستای تحقق اهداف مقدس نظام اسلامی و الگوسازی برای جهانیان، نمونه‌ای افتخارآمیز از تقابل با چپاولگران و بیرون کشیدن اموال دزدی از حلقوم آن‌ها عینیت یافت. امروز جهان از قدرت‌های کوچک و بزرگ و حتی چین و روسیه در معادلات خود با استکبار، قطعاً به ایستادگی و مقاومت جمهوری اسلامی توجه دارند و انگیزه آن‌ها برای تقابل با کشورهای مدعی و سلطه‌خواه مانند ایالات‌ متحده آمریکا بیشتر شده است.
6. نکته دیگر اینکه در آستانه مذاکرات جدید هسته‌ای، چندی قبل ابلهان آمریکایی با اتخاذ رویکرد تهدیدآمیز از گزینه‌های روی میز سخن به میان آوردند اما پاسخ قاطعانه نیروهای نظامی کشورمان پاسخ عملی به گزینه‌های خیالی آن‌ها بود! همچنین رجزخوانی‌های روزهای اخیر رژیم صهیونیستی مبنی بر آماده‌باش برای حمله به ایران! که بیشتر به یک جنگ روانی شبیه بود، با پاسخ سپاه پاسداران در دریای عمان کاملاً خنثی شد!
7. سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تقویت بنیه نظامی به‌ویژه در حوزه دریایی و بالأخص در منطقه مکران و دریای عمان تأکید مکرر داشتند و نیروهای مسلح ما امروز نتایج تبعیت خود از فرمانده کل قوا را با تمام وجود لمس می‌کنند. هم ایشان بودند که نیروی دریایی را راهبردی خواندند و هم ایشان بودند که بر تقویت توانمندی‌های دفاعی، موشکی شخصاً نظارت و پیگیری و حتی بازدید می‌کردند. ثمره این ولایت‌پذیری در حوزه دفاعی کاملاً مشهود است. شایسته و بایسته است که دولت سیزدهم تدابیر داهیانه رهبر انقلاب در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی را دنبال کنند تا در این حوزه‌ها نیز طعم تحقق توسعه، پیشرفت و عدالت نیز بر ذائقه ملت ایران چشانده شود. ان‌شاءالله