kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۵۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با وزرای خارجه فرانسه و آلمان تأکید شد

امیر عبداللهیان: لغو کامل تحریم‌ها ضروری است با قدرت توان دفاعی کشور را افزایش می‌دهیم

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با وزرای خارجه فرانسه و آلمان ضمن تاکید بر اینکه لغو کامل تحریم‌ها یک ضرورت است، تصریح کرد: با قدرت توان دفاعی کشور را افزایش می‌دهیم.

 


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان شامگاه دوشنبه (۱۷ آبان ماه) در گفت‌وگویی تلفنی درخصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه، گفت‌وگوهای وین و همچنین تحولات منطقه با یکدیگر به رایزنی پرداختند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در این تماس ضمن احوالپرسی از وزیر امور خارجه برای وی بهبودی کامل آرزو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو ضمن‌اشاره به سابقه همکاری‌های خوب دو کشور در عرصه‌های مختلف بر ضرورت توسعه همکاری‌ها تأکید کرد. هایکو ماس نیز با‌اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های آلمانی برای همکاری با ایران ابراز امیدواری کرد که این نوع همکاری‌ها با رفع مشکلات تقویت شود.  طرفین اهمیت همکاری در حوزه‌های صنعتی، انرژی‌های تجدیدپذیر، نیروگاهی، کشاورزی، پزشکی، علم و فناوری و محیط زیست را مورد برسی و تأکید قرار دادند.
آمریکا مقصر اصلی وضع موجود
وزیر امور خارجه کشورمان در موضوع گفت‌وگوهای پیش رو در وین یادآور شد: آمریکا مقصر اصلی وضع موجود است. همچنین خروج آمریکا و بدعهدی سه کشور اروپایی بی‌اعتمادی را به شکل فزاینده‌ای افزایش داده است. لذا لغو کامل تحریم‌ها یک ضرورت است.
وی همچنین ضرورت اجتناب طرف‌های اروپایی از صدور بیانیه‌ها و اظهارات تنش آفرین را یادآور شد. امیرعبداللهیان گفت: در مسیر مذاکرات و فضای رسانه‌ای استفاده از زبان زور و تهدید کمک‌کننده نیست و جمهوری اسلامی ایران خود را تسلیم فضاسازی‌های واهی نخواهد کرد. هرگونه اظهار نظر غیردقیق و مغایر با واقعیات می‌تواند تلاش‌های در حال انجام را به خطر بیندازد. وزیر خارجه آلمان با‌اشاره به اینکه آلمان بی‌اعتمادی ایران را درک می‌کند، تصریح کرد که کشورش برای بازگرداندن آمریکا به برجام و همچنین به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها تلاش خود را انجام خواهد داد.  در این گفت‌وگو که در فضایی صمیمانه صورت گرفت درباره مسائل منطقه‌ای نیز رایزنی و تبادل نظر شد.
نقش سکوت سه کشور اروپایی
در زیاده‌خواهی آمریکا
همچنین وزیر امور خارجه کشورمان و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی درخصوص موضوعات مختلف از جمله مناسبات دوجانبه و گفت‌وگوهای پیش رو
در وین به بحث و رایزنی پرداختند. در ابتدای این مکالمه وزیر خارجه فرانسه وضعیت سلامت و درمان وزیر امور خارجه کشورمان را جویا شده و برای امیرعبداللهیان بهبودی سریع آرزو کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از احوالپرسی وزیر خارجه فرانسه و با‌اشاره به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران هم در روابط دوجانبه و هم در گفت‌وگوهای هسته‌ای رویکردی عملگرایانه و نتیجه محور دارد، ابراز امیدواری کرد که رایزنی‌های تهران و پاریس به پیشبرد عملی همکاری‌ها بین دو کشور منجر شود. امیرعبداللهیان ایران و فرانسه را دارای ظرفیت‌هایی بزرگ خواند و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همه‌جانبه روابط دوجانبه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک آمادگی دارد و می‌توان مناسبات را در حوزه‌های مختلف بیش از پیش گسترش داد.
لزوم ارائه تضمین
و انجام راستی‌آزمایی موثر
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با یادآوری مسئولیت آمریکا در بروز وضعیت کنونی برجام و نقش سکوت سه کشور اروپایی در زیاده‌خواهی آمریکا، تصریح کرد که ایران خواستار دستیابی به یک توافق خوب است، اما این امر لازمه‌هایی دارد از جمله بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات کامل خود و لغو موثر تحریم‌ها.  امیرعبداللهیان با‌اشاره به تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران، این اقدام را تاییدی بر تداوم بی‌اعتمادی جمهوری اسلامی به آمریکا خواند و بر لزوم ارائه تضمین و انجام راستی‌آزمایی موثر تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان برنامه دفاعی ایران را حق حاکمیتی هر کشوری خواند و افزود: بی‌اعتنا به رفتار غیرسازنده تحریمی آمریکا، به افزایش توان دفاعی کشورمان با قدرت ادامه می‌دهیم. امیرعبداللهیان با‌اشاره به جدیت جمهوری اسلامی در مذاکرات و آمادگی برای رسیدن فوری به توافق خوب، با‌اشاره به این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از سیاسی‌کاری اجتناب کند، بر ادامه همکاری فنی ایران با این نهاد تأکید کرد.
وزیر خارجه فرانسه نیز در این تماس با بیان اینکه پاریس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام حمایت می‌کند و هر آنچه در توان داشته باشد در این راستا انجام می‌دهد، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای پیش رو در وین با پیشرفتی سریع همراه شود. به گزارش فارس، طی چند روز اخیر امیرعبداللهیان با وزرای خارجه روسیه، چین، انگلیس و آلمان هم تلفنی گفت‌وگو کرد. مباحث دوجانبه و مذاکرات آتی در وین هم از دیگر مباحث مورد گفت‌وگو در این تماس‌های تلفنی بود. مذاکرات ایران و گروه 1+4 قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.