kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳

علی باقری: برای لغو تحریم‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهد کرد، گفت: ما از هیچ کوششی برای لغو تحریم‌ها فروگذار نخواهیم کرد.

 


علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با توجه به سفر دوره‌ای به چهار کشور فرانسه، آلمان، انگلیس و اسپانیا، دوشنبه شب در توئیتی در این باره نوشت: در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد. وی افزود: تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه و منطقه و نیز گفت‌وگوهای آتی در دستورکار است.  ‏باقری تصریح کرد: ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.
رایزنی باقری در پاریس
باقری در اولین مقصد سفرش به چند کشور اروپایی روز سه‌شنبه با «فیلیپ ارورا» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه در محل این وزارتخانه دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست. گفت‌وگوها پشت درهای بسته برگزار شد. باقری سه شنبه شب از پاریس راهی برلین شد و بعد از آن هم به انگلیس سفر خواهد کرد. اسپانیا نیز از دیگر مقاصد سفر معاون وزیر خارجه ایران در این سفر است.
اتهام‌پراکنی ضدایرانی بلینکن
وزیر خارجه آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران در رایزنی با همتای مصری خود به تکرار ادعاهای ضدایرانی پرداخت.  به نوشته وبگاه «عرب نیوز» «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده با مصر در مورد «فعالیت‌های مخرب ایران» نگرانی دارد. بلینکن در گفت‌وگو با «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر در واشنگتن این اظهارات را بیان کرد. بلینکن با بیان اتهامات اثبات‌نشده علیه ایران مدعی شد ایالات متحده و مصر «نگرانی‌های جدی» درخصوص نفوذ بی‌ثبات‌کننده ایران از جمله «حمایت از تروریسم، برنامه موشک‌های بالستیک، و اقدام در بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی از جمله شهروندان آمریکایی» دارند. دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.
گزارش ادعایی فایننشال تایمز
درباره ایران
فایننشال تایمز به نقل از آنچه یک منبع ایرانی خوانده، ادعا کرد «برگزاری مذاکرات هسته‌ای اولویت اصلی ما نیست؛ زیرا راهبرد جدید ایران این است که دیگر روی برجام حساب نکند و روی چیزی سرمایه‌گذاری نکند که یک بار شکست خورده است». این پایگاه در بخشی دیگر به تعبیر این منبع می‎نویسد «ایران که به دیپلماسی و مذاکرات متعهد است با قرار دادن فهرستی از خواسته‌های خود روی میز، پاسخ خواهد داد اما احتمالا آمریکا آن را بسیار پرهزینه و غیرقابل قبول خواهد دانست». فایننشال تایمز، همچنین نوشت «ایران که پس از احیای تحریم‌های آمریکا برنامه غنی‌سازی خود را توسعه داده، با این وعده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که واشنگتن در صورت بازگشت تهران به پایبندی کامل، به توافق باز می‌گردد، متقاعد نشده است».
پایگاه «فایننشال تایمز» در بخش دیگری از این گزارش به نقل از آنچه یک منبع دیگر نزدیک به دولت ایران خوانده، می‌نویسد «ایران تنها در صورتی با آمریکا مذاکره خواهد کرد که ما شاهد تغییر رویکرد واقعی باشیم، اما با توجه به همه موانع سیاسی موجود، هیچ مذاکره‌ای با آمریکا و هیچ توافقی برای آینده، پیش‌بینی نمی‌شود». به نوشته «فایننشال تایمز»، «اتحادیه اروپا نیز درباره احتمال پیشرفت‌های اساسی در مذاکرات محتاط است.» یک دیپلمات اروپایی می‎گوید: «ما درباره مذاکرات بیشتر از این صحبت نمی‌کنیم و این خوب است؛ ما واقعا به دور میز باز می‌گردیم».
توافق بد با ایران
بهتر از شکست نظامی است
دان حالوتس، فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در پی درخواست افزایش سقف بودجه ارتش این رژیم مدعی شد که مقابله با تهران می‌بایست توسط ابرقدرتی مانند ایالات متحده انجام شود زیرا اسرائیل تنها یک قدرت منطقه‌ای است. رئیس ‌اسبق ستاد مشترک ارتش اسرائیل تصریح کرد: توافق بد با ایران بهتر از جنگ منتهی به شکست با آن است.  باید امیدوار باشیم که در نهایت، کشورهایی که مذاکرات با تهران را پیش می‌برند، در صورت عدم از سرگیری مجدد، بتوانند به توافقی دست یابند که تنها یک هدف را که نظارت دقیق بر فعالیت‌های آن است، محقق سازند.
روزنامه رأی‌الیوم با بازنشر این گزارش نوشت که این دومین نشست غیرعلنی از مجموعه نشست‌های مربوط به قضایای امنیتی است که دفتر حقوقی موسوم به «تدمر لیفی» آن را سازمان‌دهی می‌کند. و در آن دیپلمات‌های خارجی تحت آموزش در اسرائیل، وابسته‌های نظامی و شخصیت‌های ارشد صنایع جنگی اسرائیل شرکت می‌کنند. چند روز پیش، «آحارون زیوی»، رئیس ‌سابق دستگاه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با روزنامه «جروزالم پست» ادعا کرده بود: توافق هسته‌ای جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی احتمالاً از برجام بدتر خواهد بود. البته  چنین توافقی که ضعیف‌تر از برجام است، از نبود هیچ توافقی بهتر است.
این مقام سابق رژیم صهیونیستی در ادامه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت که حتی یک توافق بد به اسرائیل فرصت خواهد داد «تهدید هسته‌ای تهران» را تا سال ۲۰۳۱ به عقب بیندازد در حالی که ایران در حال حاضر در آستانه هسته‌ای شدن است. بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «عاروتص شوع»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: ایران، ضعف طرف آمریکایی را می‌شناسد و رو به جلو می‌شتابد. یک ماه دیگر، ایران به مذاکرات با قدرت‌ها (اعضای برجام) بازمی‌گردد تا به توافق هسته‌ای بازگردد که این یک خطر وجودی برای امنیت اسرائیل است
استفان لوفوِن، نخست‌وزیر سوئد در مصاحبه اختصاصی با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» تأکید کرد که گرچه احیای برجام فرایندی ساده‌ نیست اما کنار گذاشتن این توافق نیز یک ‌اشتباه بزرگ است.