kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰

آیت‌الله سیستانی: خرید و فروش کالای اسرائیلی و شرکت‌های کمک‌کننده به اسرائیل جایز نیست

مرجع عالیقدر شیعیان در عراق با صدور فتوایی خرید و فروش کالا‌های اسرائیلی را جایز ندانست.


رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته توانسته با وعده‌های خیالی به برخی از کشورهای عربی، آنها را وادار به علنی ‌سازی و عادی ‌سازی روابط کند. امارات، بحرین، سودان و مراکش از جمله این کشورها هستند. اما این مسئله در عمل نتوانسته افکار عمومی جهان عرب را تغییر دهد و برعکس جو ضد صهیونیستی در جهان عرب بیش از پیش تقویت شده است. در این میان فتواهای مراجع دینی نیز کمک زیادی به تشدید دشمنی‌ها با صهیونیست‌ها شده است. آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق از جمله مراجعی بوده که در این ارتباط فعال بوده است.
طبق گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله سیستانی، درباره خرید و فروش کالا‌های اسرائیلی یا کالا‌های شرکت‌هایی که به رژیم صهیونیستی کمک می‌کنند فتوایی صادر کرده است. دفتر آیت‌الله سیستانی در پاسخ به سؤالی در مورد خرید و فروش از اماکنی که بخشی از درآمد آنها به کمک به اسرائیل اختصاص می‌یابد، اعلام کرده: «خرید و فروش کالا‌های اسرائیلی جایز نیست و کالا‌های شرکت‌هایی که به صورت موکد اثبات شود که کمک موثری به اسرائیل می‌کنند هم، چنین حکمی دارند.»
پیش از این نیز دفتر ایشان در جواب سؤالی که آیا خرید از مغازه‌ای که متعلق به یک اسرائیلی است مجاز می‌باشد تاکید کرده بود که معظم‌له خرید کالاهای اسرائیلی را اجازه نمی‌دهند و همچنین معامله با شرکت‌ها یا افرادی که جزیی از سودشان را به اسرائیل می‌دهند. همچنین ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا جایز است از مغازه‌هایی خرید کرد که آنها قسمتی از سود کار خود را برای کمک به اسرائیل اختصاص داده‌اند، گفته بود «جایز نیست.»