kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰

نشست گروه‌های شیعی عراق با مصطفی کاظمی درباره انتخابات و حادثه پهپادی

در نشست مهم نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس‌شورای عالی قضایی عراق با هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی این کشور توافقاتی درباره حوادث «هدف قرار گرفتن تظاهرات‌کنندگان معترض به نتایج انتخابات»، «حمله پهپادی به منزل مصطفی کاظمی» و «اعتراض به نتایج انتخابات» حاصل شده است.


سرویس خارجی-

عراق که در میان طوفان‌های فتنه سال‌هاست غوطه‌ور است، گویا شاهد اتفاق امیدبخشی بوده است. نمایندگان هیئت هماهنگی گروه‌های شیعه عراق و «برهم صالح»، رئیس‌جمهور، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر و «فائق زیدان»، رئیس‌شورای عالی قضایی این کشور، دوشنبه شب، ۸ نوامبر-17 آبان نشست مهمی را درخصوص جدیدترین تحولات جاری در عراق برگزار کردند و طی آن به توافقاتی هم دست یافتند. به نوشته پایگاه خبری «السومریه» در این نشست، درخصوص سه موضوع «هدف قرار‌دادن تظاهرات‌کنندگان»، «حمله به منزل مصطفی کاظمی» و «اعتراض به نتایج انتخابات» رایزنی شد.
به گزارش فارس، هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که توافقات حاصله در این نشست را می‌توان در پنج بخش خلاصه کرد: 1. محکوم کردن جنایتِ حمله به تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو معترض به نتایج انتخابات و لزوم تکمیل تحقیقات قضایی مربوطه و مجازات عاملانِ جنایت؛ 2. محکومیت جنایت هدف قرار‌دادن منزل نخست‌وزیر و لزوم تکمیل تحقیقات، همچنین باید یک تیم فنی ویژه در اختیار تیم تحقیق قرار گیرد تا کلیه ابعاد این جنایت، واقعیت آن روشن شود و عاملان آن به مراجع قضایی تحویل داده شوند؛ 3. کاهش تنش‌ها و توقف فشارهای رسانه‌ای از سوی همه طرف‌ها حرکت به سمت کاهش نگرانی‌های مردم و ارسال پیام‌های اطمینان بخش به ملت عراق؛ 4. جست‌وجوی راهکارهای قانونی برای حل بحران مربوط به نتایج انتخابات به منظور بازگرداندن اعتماد به همه طرف‌ها و فراخوان برگزاری یک نشست ملی برای بحث در مورد امکان یافتن راه‌کارهایی؛ 5. تاکید همه طرف‌ها بر تمایل خود به صلح مدنی و رسیدگی به همه مشکلات مطابق با چارچوب‌های قانونی و سیاسی قابل اجرا.
خزعلی: ترور نافرجام کار طرف سوم است
خبر دیگر از کشور پرآشوب عراق آن‌که، «قیس خزعلی» دبیرکل عصائب ‌اهل‌الحق عراق درباره سوء‌قصد نافرجام به جان کاظمی تصریح کرد که درباره تلاش برای ترور نخست‌وزیر تردید‌هایی وجود دارد و وی بیشتر به فرضیه وجود طرف سوم و هماهنگی با آمریکا در این امر اعتقاد دارد. پیشتر، «هادی عامری» رئیس‌ائتلاف فتح عراق نیز گفته بود که ممکن است طرف سومی برای ایجاد فتنه پشت پرده حادثه حمله به منزل الکاظمی قرار داشته باشد.
جزئیات جدیدی از ترور
همچنین اطلاعات اخیراً فاش شده توسط منابع عراقی حاکی از آن است که پهپادها از منطقه‌ای در شمال بغداد پرتاب شده‌اند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که مهاجمان می‌دانستند نمی‌توانند کاظمی را در داخل خانه او هدف قرار دهند، بنابراین با سه پهپاد حمله خود را آغاز کردند. به گزارش ایسنا، عاملان حمله می‌خواستند با یک پهپاد خانه را هدف قرار دهند و سپس کاظمی را از خانه خارج کنند تا ترور کنند اما نقشه آنها به نتیجه نرسید. تحقیقات هنوز مشخص نکرده که چه کسی مسئول این حمله است. از سوی دیگر یک منبع عراقی اعلام کرده که سرویس‌های امنیتی ۳ تن را به ظن دست داشتن در سوء قصد به جان نخست‌وزیر شناسایی کرده‌اند. این منبع جزییات بیشتری را فاش نکرده و نگفته‌اند به کدام طرف یا گروهی تعلق دارند.
موضع شورای امنیت
در این مورد همچنین اعضای شورای امنیت تلاش برای ترور نخست‌وزیر عراق را محکوم کردند. اعضای شورای امنیت با ابراز خرسندی از اینکه در این حمله به نخست‌وزیر عراق صدمه‌ای نرسیده است، بر حمایت خود از استقلال، حاکمیت، اتحاد، تمامیت ارضی، روند دموکراتیک و پیشرفت عراق تاکید کردند.
هلاکت افسر ارشد آمریکایی
خبر دیگر از عراق آن‌که کانال خبری «صابرین نیوز» عراق از هلاکت یک افسر ارشد آمریکایی خبر داده و نوشته او در شرایط نامعلومی دو روز پیش در شهر بغداد کشته شده است. تالحظه تنظیم این گزارش، فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکا به این خبر واکنشی نشان نداده است.