kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

۱۵۰ هزار تن برنج دولتی در بازار توزیع شده است

 


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در دو سه ماه گذشته 150 هزار تن برنج برای تنظیم بازار توزیع کرده‌ایم و در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج دولتی یافت می‌شود.
یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در واکنش به اینکه چرا با وجود توزیع 150 هزار تن برنج در سه ماه اخیر قیمت برنج در بازار کاهش نیافت و حتی گران نیز شد، اظهار داشت: اصناف و دستگاه‌های نظارتی باید با گرانفروشی برنج برخورد لازم را داشته باشند.
وی افزود: قیمت هر تن برنج پاکستانی 980 دلار است که با در نظر گرفتن ارز نیمایی 24 هزار  و 200 تومانی، تعرفه گمرکی و سود وارد‌کننده 27 هزار تومان در بندر می‌شود. با احتساب سود عمده‌فروش و خرده فروش قیمت تمام شده هر کیلوگرم از این محصول باید در بازار 29 هزار تومان تا 31 هزار تومان باشد که به همین قیمت‌ها نیز به فروش می‌رسد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: بازار برنج تنظیم است اما قیمت تمام شده واردات برنج افزایش یافته است. البته در دو سه ماه گذشته 150 هزار تن برنج برای تنظیم بازار توزیع کرده‌ایم و در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای برنج دولتی یافت می‌شود.
همچنین مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی گمرک در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ممنوعیت فصلی واردات برنج اظهار داشت:  وزارت جهاد کشاورزی نسبت به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، اقدام کرد. براین اساس واردکنندگان برنج از دیروز نسبت به ترخیص محموله‌های برنج موجود در گمرکات با رعایت مقررات مربوطه مجاز شدند.
وی ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته با رفع ممنوعیت فصلی برنجی ۱۵ هزار تن برنج موجود از برنج‌های ترخیص شده به صورت درصدی و ۸۵ هزار تن محموله‌های برنج وارد شده به بنادر و گمرکات پس از آغاز ممنوعیت فقط برنج قابلیت ترخیص از گمرکات را خواهند داشت.
گفتنی است، 150 هزار تن برنج در دوران ممنوعیت واردات (که برای حمایت از کشاورزان صورت می‌گیرد) به کشور وارد شده است اما متولیان واردات و بازار این محصول به بهانه ممنوعیت واردات، قیمت برنج را در بازار به شدت افزایش دادند.