kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
دیدگاه اساتید

فاکتور از غیرت دینی با ترفنـــد پلورالیسم!

 

حتماً شنیده‌اید آن حکایت مشهور را که وقتی از آن شخص تارک الصلاه پرسیدند چرا نماز نمی‌خوانی، با موضعی حق به جانب، در توجیه بی‌نمازی خود به قرآن کریم استناد نمود و تنها بخشی تقطیع شده از آیه 43 سوره مبارکه نساء را زمزمه کرد: «لاتقربوا الصلاه...»!
امروزه نیز کم نیستند افراد ظاهراً تحلیلگر، صاحب نظر و حتی اسلام‌شناسانی که از ذکر تهلیل، تنها به «لا اله» بسنده می‌کنند و با هزاران ترفند از بر زبان آوردن تکمله «الا الله» آن طفره می‌روند! این عده سعی دارند تا ضمن تاویل ناقص از احکام شریعت، با سلاح اسلام به مصاف اسلام رفته و هرهری مذهبی را در جامعه ترویج کنند.
لقلقه زبان این قماش نیز تنها به آیات و روایاتی همچون «لا اکراه فی‌الدین» و «طرق الی‌الله به عدد انفاس خلایق» یا عباراتی مثل «موسی به دین خود و عیسی به دین خود» خلاصه می‌شود تا با القای این دروغ بزرگ به مخاطب که اسلام نیز آیینی متسامح و پلورال است، منویات شوم خود را در میان عوام الناس پیاده‌سازی نمایند.
شدت گرفتن تهاجمات وسیع فرهنگی علیه مبانی اسلام و انقلاب طی یک دهه اخیر، باعث شده تا برخی از مدعیان، همرنگ موج جهانی سازی غربی شوند و به‌جای دفاع از اصول لایتغیردینی و اعتقادی، خود توجیه‎گر و مروج اسلام آمریکایی باشند! این همان خطر عظیمی است که امام راحل(ره) در واپسین سالیان از عمر با برکتشان، دائماً نسبت بدان تذکر می‌دادند: «افرادی که طرفدار اسلام سرمایه‌داری، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بی‌درد، اسلام منافقین، اسلام راحت‌طلبان، اسلام فرصت‌طلبان و در یک کلمه، اسلام آمریکایی هستند را طرد نموده و به مردم معرفی‌نمایید.» [فروردین 1367]
ماله کشان ظاهراً مسلمان اسلام آمریکایی پیوسته در حال حساسیت‌زدایی جامعه از منکراتی هستند که ساده‌انگاری آنها نتیجه‌ای جز استحاله انقلاب از اصول بنیادین خود را به دنبال نخواهد داشت. مصداقی که این روزها بسیار درباره رخداد آن بحث و گفت‌وگو در گرفته، جنجال عکس یادگاری جمعی از دانشجویان بی‌حجاب در مقابل سردر دانشگاه تهران (که ظاهرا دانشجویان خارجی این دانشگاه بوده‌اند) است. در همین زمینه، باید بسیار خوشبخت بود که در روزگاری که اکثر ملل جهان در برابر سیاست برهنه‌سازی غرب سر تسلیم فرود آورده‌اند، هنوز وجود دارند ایرانیان مسلمان و غیوری که از سر تکلیف شرعی و من باب قاعده الهی نهی از منکر، در برابر این رویداد موضع می‌گیرند و نسبت به آن حساسیت دارند.
جالب اینجاست، چند روز بعد که تعدادی از بانوان محجبه یک گروه سرود در واکنش به این اقدام ناشایست، آن واقعه را با ظاهری عفیفانه بازسازی کردند، مُشتی ژورنالیست پروژه بگیر وارد میدان شدند و با انتشار این دو تصویر در کنار هم، اظهار امیدواری کردند تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ثبت عکس یادگاری از هر دو طیف محجبه و بی‌حجاب در کنار یکدیگر باشند!
لازم است بدانیم که قانون حجاب اسلامی از جمله سنگرهایی است که تاکنون از دست درازی طیف غربزده و لیبرال در امان مانده و علیرغم راه‌اندازی کارزارهای مذبوحانه‌ای همچون «چهارشنبه‌های سفید»، پایبندی به عفاف و حجاب اسلامی کماکان از خصایص همیشگی بانوان ایرانی محسوب می‌شود.
القای این گزاره غلط که باید برای هر طرز فکر و هر نوع پوششی احترام قائل شد و آستانه تحمل خود را با ذبح غیرت دینی بالا بُرد، دقیقاً روی دیگر سکه همان سیاست شوم فتح سنگر به سنگری است که نتیجه آن انتشار وقیحانه خزعبلات زیر در مطبوعات زنجیره‌ای تجدیدنظرطلب در دوران اصلاحات بود:
+ «به خدا هم می‌توان اعتراض کرد و او را فتنه‌گر نامید.»! [کاظم اصفهانی/روزنامه ایران/تیر 1379]
+ «حذف صحنه‌های جنسی و مشروب‌خواری از فیلم‌های مستند هیچ مستند شرعی ندارد.»! [جعفر هرندی/هفته نامه آبان/بهمن 1378]
+ «نظریه غیرت دینی، ویران‌کننده اندیشه و فرهنگ و تمدن است.»! [عطا‌الله مهاجرانی/روزنامه آریا/فروردین 1379]
+ «مظاهر دینی چون حجاب و حیای زنان، نماد عقب‌افتادگی است.»! [نوشین احمدی/ماهنامه جامعه سالم/تیر 1377]
+ «قوانین شرعی در مورد زنان ظالمانه است.»! (مهرانگیز کار/روزنامه عصر آزادگان/بهمن 1378]
کوتاه سخن آنکه، هیچگاه نمی‌توان معروف را با منکر و حق را با باطل درآمیخت و ممزوج نمود؛ چه آنکه اگر بر فرض محال، این دو با همدیگر قابل جمع بودند، اساساً دیگر نیازی به سرنگونی رژیم ستمشاهی در بهمن 1357 یا تقدیم بیش از 200 هزار شهید در هشت سال دفاع مقدس نبود!
محمد زندی
مدرس دانشگاه