kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶

بی‌بی‌سی: آمریکا حاضر نیست حتی به برجام برگردد(خبر ویژه)

شبکه دولتی انگلیس با وجود تلاش برای القای تعلل ایران در بازگشت به برجام تصریح کرد: دولت آمریکا حتی حاضر نیست به همان برجام برگردد و تحریم‌ها را لغو کند.


وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی نوشت: حاکمیت انتقادات شدیدی به برجام داشته است؛ و حال آنکه تازه، بازگشت به برجام به شکل اولیه آن بهترین سناریویی است که ایران می‌تواند انتظار آن را داشته باشد(!) منابع متعددی هم در ایران و هم در غرب گزارش کرده‌اند که دونالد ‌ترامپ، پس از خروج از برجام بیش از ۱۵۰۰ تحریم جدید برقرار نمود. دولت جو بایدن پذیرفته و بارها اعلام نموده که حاضر است تحریم‌هائی را که ناقض برجام است، بردارد. آخرین اطلاعاتی که در این خصوص در دست است سخنان محمود واعظی رئیس دفتر روحانی است که در واپسین روزهای دولت دوازدهم گفت که آمریکا حاضر شده ۱۰۴۰ تحریم جدید دوران ‌ترامپ را بردارد. معنای این حرف آن است که تا پایان دور ششم مذاکرات، موضع آمریکا این بوده که بیش از ۴۰۰ تحریم دوران ‌ترامپ به جای خود باقی خواهد ماند.
این جریان مذهبی و دولت آقای رئیسی که تبلیغات سنگینی برای برجسته کردن طبیعت انقلابی آن شده و می‌شود، نمی‌‌‍‌توانند توجیه و توضیح قانع‌کننده‌ای برای پایگاه اجتماعی خود که حامی‌‌نظامند داشته باشند و زیر بار توافقی بروند که به مراتب بدتر از برجام است.
تیم جدید مذاکرات هسته‌ای با این هدف پا به میدان مذاکرات می‌گذارد که نه تنها همه تحریم‌ها (که به‌نظر می‌رسد منظور تحریم‌های دوره ‌ترامپ باشد) حذف شود، بلکه تضمینی برای عدم خروج کشورهای غربی از برجام داده شود و بالاخره اینکه حکومت ایران پیش از بازگشت به تعهداتش بتواند رفع تحریم‍ها را راستی‌آزمایی کند. اما آمریکا و اروپا چنین تضمینی نمی‌دهند.
بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا مجبور به پرداخت جریمه‌های صدها میلیون دلاری شده‌اند می‌دانند که دولت‌هایشان نمی‌توانند آنها را در برابر مجازات‌های محافظت کنند و لذا با وجود تحریم‌های آمریکا، حاضر به کار کردن با ایران نخواهند بود. از این رو تضمین دولت‌های اروپایی هم در این زمینه، که در صورت خروج آمریکا از برجام، روابط اقتصادی و تجاری خود را با ایران قطع نخواهند کرد چیزی جز یک تضمین غیرعملی و بر روی کاغذ نخواهد بود.
همچنین هم جو بایدن هم مسئولین رده بالای آمریکا بارها گفته‌اند که هدف آنها از احیای برجام، باز کردن باب مذاکره برای رسیدن به یک توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» هسته‌ای و نیز توافق بر سر مسئله موشکی ایران و فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» منطقه‌ای حکومت ایران است. که مورد پذیرش ایران نیست.