kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ساز مخالف اصلاح‌طلبان درباره قوانین و اقدامات ضدفساد

 

سرویس سیاسی-
در روزهای گذشته مجلس شورای اسلامی کلیات طرح مدیریت تعارض منافع را به تصویب رساند. تعارض منافع ناظر بر موقعیتی است که فرد هنگام انجام وظایف شغلی‌اش، بین منافع عمومی و ترجیح منافع شخصی خود در شرایط انتخاب قرار نگیرد. در حالی که کلیات چنین قانونی به تصویب مجلس رسیده و قرار است در کمیسیون مربوطه در مورد جزئیات آن بحث شود‌، روزنامه شرق در گزارشی آورده است: «نمایندگان مجلس روز گذشته در حالی با کلیات طرح مدیریت تعارض منافع و بررسی دو شوری آن موافقت کردند که برخی می‌گویند این طرح برای اجرانشدن نوشته شده و اداره کشور را مختل می‌کند.»
در ادامه این متن می‌خوانیم: «حتی صحبت از این به میان آمده که این طرح نقض غرض است و اجرائی‌شدن آن تازه به تعارض منافع بیش‌تر دامن می‌زند. با این حال این طرح که با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید، دیروز برای بررسی جزئیات به کمیسیون اجتماعی بازگردانده شد.»
ساز مخالف برخی مدعیان اصلاح‌طلبی در مواجهه با اقدامات و قوانین ضدفساد به همین مورد ختم نمی‌شود. برای نمونه وقتی برای نخستین بار موضوع حقوق‌های نجومی در دولت قبل (دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان) مطرح شد، رسانه‌های این طیف به جای تقبیح پرداخت و دریافت حقوق‌های نجومی‌، به هجمه و حمله علیه افشا کنندگان آن پرداختند.
در ماجرای طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس نیز نمایندگان این طیف در مجلس دهم ضمن فضا‌‌سازی علیه این طرح‌، سعی داشتند به دروغ القا کنند که هدف از شفافیت آرای نمایندگان ایجاد محدودیت برای اصلاح‌طلبان است.
اکنون نیز در مورد طرح مدیریت تعارض منافع نیز قصد دارند این‌گونه القا کنند که تصویب چنین قوانینی دردی را دوا نمی‌کند!
دولت آقای رئیسی در مسیر بازگشت اعتماد اجتماعی حرکت می‌کند
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«دولـت آقای رئیسی در مسیر بازگشت اعتماد اجتماعی حرکت می‌کند. سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده از مناطق مختلف کشور در بازگشت اعتماد اجتماعی بی‌تأثیر نیست و می‌تواند به بازگشت اعتماد اجتماعی کمک کند. مـردم منتظرند فشـارهای معیشتـی و اقتصادی بر زندگی آنها کاهش پیدا کند و از سوی دیگر خط فقـر کـه روز به روز گسترش بیشتـری پیدا می‌کند متوقف شود.اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم می‌توان نشانه‌هایی از نزدیکی بیش‌تر دولت به مردم و مبارزه فساد را در رفتار آقای رئیسی مشاهده کرد».
در ادامه این مطلب آمده است:«سفرهای استانی رئیس‌جمهور اتفاق خوبی است و اغلب رؤسای جمهور از این روش برای درک مشکلات واقعی مردم استفاده می‌کردند. شهید رجایی از جمله کسانی بود که گفت‌وگوی مستقیم با مردم را موثر می‌دانستند و به همین دلیل وزرا را با اتوبوس به شهرهای مختلف کشور می‌بردند به شکلی که بسیاری از جلسات و تصمیمات در همان اتوبوس گرفته می‌شد.به همین دلیل من سفرهای استانی رئیس‌جمهور را مثبت ارزیابی می‌کنم».
اقدام سپاه، دست مذاکره کنندگان ایرانی را بیشتر باز خواهد گذاشت
روزنامه ابتکار در گزارشی به ماجرای شکست آمریکا در سرقت نفت ایران پرداخت و نوشت: اقدام دزدان دریایی آمریکا و فرماندهان آنها نشان داد که تصورات یانکی‌ها درباره قدرت دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان کاملا غلط می‌باشد و آنها توانایی جمهوری اسلامی به ویژه در دریای عمان را دست‌کم گرفته‌اند.... این عملیات مقتدرانه ثابت کرد که توان رزمی دریایی سپاه منحصر به خلیج‌فارس نیست و یگانهای این نیرو می‌توانند در آب‌های دریای عمان و هر جای دیگر نیز پیشرفته‌ترین عملیات را طراحی کرده و در سریع‌ترین زمان‌ ممکن به اجرا درآورند.
در ادامه این مطلب آمده است: آمریکا از این پس نمی‌تواند از گزینه نظامی درخصوص ایران به راحتی سخن بگوید، چرا که به قدرت پاسخگویی ایران بهتر واقف شده است... کشورهای مرتجع عربی منطقه نیز که گمان می‌کردند می‌توانند امنیت خود در برابر ایران را از آمریکا به عاریت بگیرند نیز مطمئن شدند که بهتر است به جای پنهان شدن پشت آمریکا، بهتر است مستقیماً با قدرت اول منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شده و مشکلات خود را حل کنند.
ابتکار نوشت: مطمئنا این پیروزی در مذاکرات برجامی که در ماه آینده برگزار خواهد شد، دست مذاکره کنندگان ایرانی را بیش‌تر باز خواهد گذاشت تا مقتدرانه در مقابل غربی‌ها سخن بگویند و از حقوق حقه مردم ایران عقب ننشینند.
برخورد با قاتلان سرمایه‌های مردم در بورس دردی را دوا نمی‌کند!
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی به موضوع تحقیق و تفحص مجلس از بورس پرداخت و نوشت: « اين موضوع تنها نوش‌دارويي بعد از مرگ سهراب است و از همان زمان كه اوضاع بورس به هم ريخت بايد تحقيق و تفحص مجلسي‌ها آغاز مي‌شد چرا كه در آن زمان هم مشخص بود كه اين سقوط خيلي مصنوعي است و اين بازار بازيگر دارد. آنچه در آن زمان مطرح شد اين بود كه مردم نگران اوضاع بورس شده‌اند و تشكيل صف‌هاي فروش براي همين است و گفته شد دولت باعث رشد شاخص‌هاي بورس شده است اما سؤالي كه همان زمان مطرح شد اين بود چرا دولت كه باعث رشد شاخص‌هاي بورس شد به يك‌باره بازار سرمايه را رها كرد؟»
گفتنی است چندی پیش روزنامه ابتکار در گزارشی به موضوع بورس پرداخته و نوشته بود: کی از حوزه‌هایی که به قطعیت می‌توان گفت دولت دوازدهم در آن مقصر اول و آخر بود؛ بازار سرمایه است. بازاری که می‌توانست مامن مناسبی برای جذب سرمایه و نقدینگی شود، تبدیل به قتلگاه دارایی مردم شد. دولت روحانی به طور علنی مردم را تشویق به حضور در بازار سرمایه کرد و با فروش سهام شرکت‌های دولتی به قیمت بالا بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرد. و بعدتر نیز به قرض گرفتن دولت از جیب مردم اعتراف کرد. شاید این یکی از گناهان نابخشودنی دولت قبل در مواجهه با دارایی مردمی بود که تورم، بیکاری و سایر مشکلات معیشتی امانشان را بریده بود. بااین همه اما فرصت سهامداری مردم و حتی تغییر پارادایم بانک محوری به بورس محوری اقتصاد در دولت قبل نه تنها از دست رفت که میراث بی‌اعتمادی بدی را نیز به جا گذاشت.