kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

نگرانی رژیم صهیونیستی از شکست عربستان در یمن /اورشلیم پست: پهپادهای یمن به اسرائیل می‌رسند

 


منابع خبری عبری زبان تکمیل آزاد‌سازی استان مأرب یمن توسط ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور را شکستی برای عربستان و خطر منطقه‌ای برای رژیم صهیونیستی خواندند.
انصارالله یمن در حالی آخرین قدم‌ها را برای آزاد‌سازی شهر مارب بر می‌دارد که حامیان ائتلاف سعودی به هراس افتاده‌اند. آزاد‌سازی شهر مارب به منزله آخرین ضربه به پیکر ائتلاف سعودی خواهد بود. به همین دلیل هر بار انصارالله به موفقیتی درمارب دست می‌یابد غربی‌ها با فشارهای خود به دنبال متوقف کردن عملیات‌های انصارالله هستند. در این میان رژیم صهیونیستی نیز پیروزی انصارالله درمارب را یک خطر راهبردی برای خود تلقی می‌کند.
به گزارش ایسنا، به دنبال تداوم پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به جنبش انصارالله در استان مأرب، رسانه‌های عبری نسبت به تحولات در این استان ابراز نگرانی کردند. روزنامه «اورشلیم پست» در این باره نوشت:« نبرد مارب پس از عملیات «بهار پیروزی» که توسط ارتش و کمیته‌های مردمی انجام شد به نقطه مهمی رسیده است و اگر ارتش و کمیته‌های مردمی مناطق باقی مانده این استان را تحت کنترل خود درآورند؛ این یک «شکست» برای نظام سعودی خواهد بود.» این روزنامه همچنین با اشاره به ناتوانی عربستان در تغییر واقعیت موجود در مأرب؛ نوشت: «ریاض از زمان مداخله برای حمایت از دولت مزدور (دولت مستعفی یمن) وارد یمن شده است و اکنون در آستانه مشاهده شکست متحدانش است.» اورشلیم پست در ادامه به ابعاد مختلف آزاد‌سازی مأرب اشاره و اعلام کرد که این یک دستاورد مهم برای نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است که خود را بخشی از محور مقاومت در منطقه می‌دانند.
این رسانه عبری همچنین اعلام کرد که صنعا مجهز به پهپادهایی است که می‌توانند به اراضی اشغالی فلسطین برسند. این روزنامه همچنین نوشت که شکست ریاض در مأرب تهدیدهای منطقه‌ای از سوی یمن، سوریه، عراق، لبنان و خلیج عمان را افزایش می‌دهد و رژیم صهیونیستی آن را «تهدید مشترک» و «منبع نگرانی جدی» می‌داند.
پیشروی جدید انصارالله
از سوی دیگر، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک عملیات غافلگیرانه در شرق استان «الجوف» تا مناطق صحرایی در شمال استان انجام دادند. بر اساس گزارش «المساء پرس»، نیروهای صنعا در این عملیات موفق شدند آخرین خطوط دفاعی نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن در این منطقه را بشکنند تا به جاده بین‌المللی که دو استان مأرب و حضرموت را به هم وصل می‌کند، نزدیک شوند. در ادامه این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده، عملیات مذکور از اردوگاه «الخنجر» در استان الجوف آغاز شد و با تسلط بر مناطق گسترده در منطقه «الرویک» در 15 کیلومتری جاده بین‌المللی مأرب-حضرموت در منطقه نفت‌خیز «صافر» پایان یافت.
منابع آگاه تأکید کردند، نیروهای صنعاء با این عملیات به یک پیشروی مهم نظامی دست پیدا کرده‌اند که آنها را قادر خواهد ساخت آخرین و تنها خط امدادی نیروهای ائتلاف سعودی در شمال شهر مأرب را قطع کنند.
خبر دیگر اینکه، گزارش صادره از سوی دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل از کشته شدن ۱۷۰ غیرنظامی از جمله ۷۰ کودک و زخمی شدن ۳۵۹ تن دیگر در یمن طی 3 ماه گذشته خبر داد. طبق این گزارش، ماه سپتامبر (شهریور)به تنهایی خونبارترین ماه بوده به طوریکه طی آن ۲۳۳ شهروند یمنی کشته و زخمی‌ شده‌اند.