kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰

خطیب‌زاده:آمریکا باید تحریم‌ها را یکجا بردارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها باید تحریم‌های ظالمانه را به‌صورت یکجا بردارند و تضمین بدهند هیچ دولتی در آمریکا این رفتارها را تکرار نخواهد کرد.


سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح دوشنبه برگزار شد، با‌ اشاره به مذاکرات با 1+4 گفت: آنچه که مهم است اینکه ما عملی از دولت فعلی ایالات متحده ندیده‌ایم. اقدامات آمریکا برخلاف جهت اعلامی‌آنها بوده است. ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است.
خطیب‌زاده ادامه داد: آمریکا برای بازگشت از این مسیر نیز باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج از برجام اعمال شده است را یکجا و به‌صورت موثر بردارد و مهم‌تر اینکه تضمین بدهد هیچ دولتی در ایالات متحده، جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آن رفتارها را تکرار نخواهد کرد.
گروسی خود را
اسیر رفتارهای غیرفنی برخی کشورها نکند
وی در واکنش به اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفت: من ایشان را به آسمان صاف اساسنامه آژانس و قوانین پادمانی دعوت می‌کنم و توصیه می‌کنم خود را اسیر رفتارهای غیرفنی برخی کشورها نکند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: پرواز در آسمان شفاف قوانین لازم‌الاجرایی که با آن آشنا هستند، برای ایشان راحت‌تر است.
تضمین داده نشود، توافقی حاصل نخواهد شد
خطیب‌زاده درخصوص لزوم آزادسازی منابع مالی کشورمان خاطرنشان کرد: ما مذاکره می‌کنیم تا تمام حقوق حقه مردم ایران استیفا شود.
وی اظهار داشت: دولت آمریکا اگر می‌خواست نشان دهد با دولت گردنکش ‌ترامپ فرق دارد، می‌توانست بسیاری از اقدامات اعتمادساز را انجام دهد اما نه تنها انجام نداد بلکه ما را بیش از پیش مصمم کرد که تا زمانی که تضمین‌های عینی لازم داده نشده، هیچ توافقی حاصل نشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص افتتاح سد توسط‌ترکیه روی رود دجله نیز گفت: توافقات مرزی و قراردادها درخصوص آب می‌تواند به ما کمک کند تا کشورها موضوع آب را موضوع همکاری قرار دهند.
خطیب‌زاده ادامه داد: رویکردهای یکجانبه قطعا نتایج زیانباری در حوزه انسانی و محیط‌زیست خواهد داشت.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درخصوص روابط ایران و آذربایجان گفت: مواضع ایران درباره توافق بعد از جنگ کاملاً روشن است و بارها آن را گفتیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: از رفع‌ اشغال جمهوری آذربایجان استقبال کرده و به مقاومت مردم این کشور تبریک می‌گوییم.
خطیب‌زاده اظهار داشت: مرزهای بین‌المللی باید به رسمیت شناخته شود و همکاری‌های منطقه‌ای گسترش یابد و روابط ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر عادی‌سازی حرکت کند. ایران همه تلاش خود را کرده که از همه ابزارهایش در این راستا کمک بگیرد.
با دولت ویتنام درخصوص نفتکش توقیفی
در تماس هستیم
وی همچنین درخصوص توقیف نفتکش ویتنامی‌گفت: درخصوص خبرسازی‌های برخی رسانه‌های خارجی معمولاً اظهارنظر نمی‌کنم. آنچه روشن است ما در تماس نزدیک با دولت ویتنام هستیم و مراحل کشتی در حال انجام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: خدمه دسترسی‌های عادی کنسولی دارند و به محض اینکه مسائل فنی حل شود، موضوعی درخصوص کشتی ویتنامی‌ وجود ندارد و موضوع احضاری هم در میان نیست.
خطیب‌زاده تصریح کرد: درخصوص روایت‌های غیرواقعی برخی رسانه‌های خارجی به نقل از برخی منابع آمریکایی نیز فکر می‌کنم آنچه تا به امروز توسط مقامات ایران گفته شده روشن است و اظهارنظر متفاوتی لازم نیست.