kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
حاج‌علی‌اکبری در ویژه‌برنامه ثریا:

امام‌جمعه باید تحقق عدالت را دنبال کند /برای مطالبه‌گری هیچ محدودیتی نداریم

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه امام‌جمعه باید تحقق عدالت را دنبال کند، اظهار داشت: برای مطالبه‌گری، طرح و پیگیری مسئله عدالت‌خواهی هیچ محدودیتی نداریم و ائمه جمعه هم در بیان مطالب، آزادند.


حجت‌الاسلام جواد حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در برنامه تلویزیونی ثریا درباره نوع نگاه این شورا به مطالبه عدالت و مبارزه با فساد گفت: ماهیت امامت جمعه، ماهیتی عدالتی است و در بین کلان گفتمان‌های انقلاب اسلامی، مسئله عدالت جزو ستاره‌های قدر اول است.
وی که در برنامه ثریای شبکه یک سیما با موضوع ائمه جمعه و رسالت عدالت‌خواهی سخن می‌گفت، اظهار داشت: در کنار سایر گفتمان‌ها که امام‌جمعه باید دنبال کند از جمله باید بحث عدالت را در مقام تبیین و ترویج و تحقق دنبال کند و همیشه هم این‌طور بوده است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با تأکید براینکه نگاه به عدالت باید جامع و در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سلامت و... باشد، گفت: از ابتدای انقلاب در هر منطقه‌ای که نماز جمعه بوده است، به برکت آن این عدالت پیگیری شده است، اعم از مجموعه‌های آموزشی، بهداشت، مسائل اجتماعی و خانوادگی. اگرچه ائمه جمعه به لحاظ سطح پیگیری و نفوذ بیان یکسان نیستند.
حاضرم در راه تحقق عدالت، جان دهم
وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه هم در جنبه سلبی و هم ایجابی به‌دنبال عدالت هستند، از مسائلی که اخیراً مطرح شد، ابراز خرسندی کرد و خاطرنشان کرد: به شخصه، حاضرم در راه تحقق عدالت، جان دهم.
حاج‌علی‌اکبری در ادامه گفت: وقتی جوانان ما نسبت به بحث عدالت‌خواهی دغدغه دارند، خیلی خوشحال می‌شوم و این را جزو رویش‌های انقلاب می‌دانم.
برای مطالبه‌گری
هیچ محدودیتی نداریم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه عدالت‌خواهی، منحصر به قرائت آیات و احادیث نیست، عنوان داشت: تبدیل گفتمان عدالت به مطالبه عمومی، بسیج همه ظرفیت‌ها را نیاز دارد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه گفت: برای مطالبه‌گری، طرح و پیگیری مسئله عدالت‌خواهی هیچ محدودیتی نداریم و ائمه جمعه هم در بیان مطالب، آزادند. ما ۹۰۰ نماز جمعه در کشور داریم. آیا منتقدان ائمه جمعه همه ۹۰۰ نماز جمعه را شرکت کرده‌اند؟ و همه خطبه‌ها را شنیده‌اند؟
وی ادامه داد: ائمه جمعه، خود، در سخت‌ترین وضعیت معیشتی زندگی می‌کنند. آنها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند و بنابر این خود، با همه وجود، دشواری‌های زندگی و بی‌عدالتی‌ها را درک می‌کنند و خیلی فرق می‌کنند با کسانی که هیچ مسئولیتی ندارند و زندگی‌شان هم برقرار است و فقط دست به توییت و دست به قلم هستند.
حاج‌علی‌اکبری گفت: طرح مفاسد اعم از زمین‌خواری و کوه‌خواری و... هیچ محدودیتی در تریبون نماز جمعه ندارد، اما نماز جمعه همه‌کاره منطقه خودش نیست و نهادهای گوناگون هرکدام وظایفی دارند.
وی با ابراز خرسندی از توجه رئیس‌جمهور به نقش ساختارهای فسادزا در بی‌عدالتی ابراز داشت: کار امام‌جمعه فقط خطبه خواندن نیست و از قضا آسان‌ترین کار امام‌جمعه، خطبه خواندن و داد سخن سردادن است. امام‌جمعه، در غیر از نماز جمعه می‌تواند پیگیری مطالبات مردم منطقه‌اش را دنبال کند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با انتقاد از اینکه عده‌ای در مسئله عدالت‌خواهی، بافته‌های ذهنی خود را به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه نسبت دادند، گفت: درباره طرح مصادیق عدالت‌خواهی در تریبون‌های نماز جمعه، ما فقط یک ملاحظه داریم و آن این که خطبه‌های نماز جمعه در موضع حاکمیت و شبکه امامت است و وظیفه او حفظ وحدت و جلوگیری از انشقاق و تفرقه است و مانند جوان دانشجوی عدالت‌خواه نیست که چاره‌ای جز فریاد زدن بی‌عدالتی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: شما فرض کنید امام‌جمعه، هر هفته در خطبه‌ها پرونده‌ها را مرور کند، چه آنها که تخلف ثابت‌شده و چه آنها که ثابت نشده است، موجب می‌شود حال و ذهن مردم و زن و بچه‌هایشان مشوّش شود.
نماز جمعه جایگاه پدری و حاکمیتی دارد
حاج‌علی‌اکبری گفت: ما هیچ محذوری در شبکه امامت جمعه برای عدالت ساختاری و موضوعی و گفتمانی نداریم، اما اتهام زدن به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه‌های نماز جمعه بنا بر اعلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب ممنوع است.
وی تصریح کرد: نماز جمعه جایگاه پدری و حاکمیتی دارد و نباید به جایگاه جنبش دانشجویی تقلیل یابد.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در واکنش به اظهارات مهمان تلفنی برنامه گفت: اگر دستگاه قضا حکم کند که مجرمی را به نماز جمعه ببرید و او را به مردم معرفی کنید، شورای سیاست‌گذاری دیگر ملاحظه‌ای در این‌باره ندارد، اما الان با زمان امیرالمؤمنین تفاوت دارد زیرا آن زمان تنها رسانه، نماز جمعه بود اما الان که بازتاب جهانی دارد آیا مصلحت هست که مجرمی در نماز جمعه شلاق بخورد؟
وی افزود: شرکت دادن مجرمان در نماز جمعه از بابت تنبیه است یا عقب نماندن از فیض نماز است؟ ما برداشتمان محروم نماندن از فیض نماز است.
حاج‌علی‌اکبری گفت: صرفاً در یک نماز جمعه، تعدادی از کارگران معترض حضور یافتند و آن امام‌جمعه که الان هم مسئولیت را واگذار کرده و امام‌جمعه نیست، برخورد خوبی نداشت، اما چرا این مسئله را به همه شبکه امامت جمعه تعمیم می‌دهند؟ چرا بسیاری از نماز جمعه‌هایی را که ملجأ کسانی است که برای احقاق حق خود به آن مراجعه می‌کنند، دیده نمی‌شود؟
در تغییرات امامان جمعه، مسئله عدالت‌خواهی به‌هیچ‌وجه دخالتی نداشته است
وی اظهار داشت: در تغییرات امامان جمعه، مسئله عدالت‌خواهی به‌هیچ‌وجه دخالتی نداشته است و کوچک‌ترین فشاری هم از بیرون نبود. ما درباره مسائل مطرح‌شده در مورد باستی‌هیلز و... در نماز جمعه حوزه انتخابیه مربوطه، حتی یک تذکر هم به آن امام‌جمعه ندادیم.
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در واکنش به بخش دیگری از اظهارات مهمان تلفنی برنامه گفت: من در تهران هشت خطبه خواندم، از این هشت خطبه، یک خطبه مستقل را به عدالت اختصاص دادم و در خطبه آخر هم که دوره جدید نماز جمعه پس از کرونا ایراد کردم، یک بخش را درباره عدالت صحبت کردم.