kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۴۱۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران:

یارانه نان همچنان پرداخت خواهد شد

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه گندم مورد نیاز کشور تامین شده است، گفت: حتی مطالعه‌ای برای حذف یارانه و ارز واردات گندم صورت نگرفته و قیمت آرد و نان تغییری نخواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری‌ها، یزدان ‌سیف در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه‌ با بیان اینکه وظیفه شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین و تکمیل زنجیره عرضه کالاهای اساسی چون گندم، روغن، برنج و شکر است، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تدارک برای تامین گندم مورد نیاز کشور از اردیبهشت ماه آغاز و گندم مورد نیاز کشور به طور کامل تامین شده است.
وی افزود: 10 فروند کشتی گندم در حال تخلیه و 30 فروند دیگر در انتظار تخلیه در بنادر کشور است. بنابراین هیچ‌گونه کمبود و کاستی در گندم موردنیاز کشور وجود ندارد. گندمی که به سیلوهای دولتی امسال تحویل داده شد به دلیل خشکسالی بی‌سابقه سال گذشته کاهش یافته و اندکی بیش از چهار میلیون تن بوده است و در مجموع تولید گندم کشور 50 درصد کاهش داشت.
به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، یک میلیون و 650 هزار تن شکر از محصولات چغندر قند و نیشکر کشور تولید شده که بخشی از آن به دلیل سیاست کشت پاییزه بود و باعث شد 52 درصد تحویل این محصول نسبت به سال گذشته افزایش یابد. پیش‌بینی می‌کنیم تا خرداد سال آینده هیچ مشکلی در تامین شکر نداشته باشیم.
سیف افزود: از ابتدای سال تاکنون نیز ۸۱۹ هزار تن شکر وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش پنج درصدی همراه بود. رنج قیمت شکر بسته‌بندی شده در بازار 17 تا 18 هزار تومان است و در صورتی که قیمت‌ها بالاتر باشد، گرانفروشی صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی اضافه کرد: تحویل چغندر قند کشت بهاره هم 11 درصد و در مجموع 22 درصد تحویل چغندر امسال بیشتر شده است. کشت پاییزه به دلیل کاهش مصرف آب، تأثیر مهمی در افزایش محصول دارد. سیف افزود: در هفت ماهه ابتدای سال ۲۱۰ هزار تن برنج مورد نیاز مردم تامین شد که ۱۵۰ هزار تن آن در دوره ممنوعیت واردات برنج بود. این عدد نسبت به سال گذشته هفت درصد رشد داشته است. همچنین ۴۳۷ هزار تن شکر از محل ذخایر راهبردی و ۷۰۵ هزار تن انواع روغن خام برای کارخانجات تامین شده است.
افزایش واردات برنج
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی به آمار واردات هفت ماهه چهار کالای اساسی برنج، روغن، شکر و گندم اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم وارد بنادر کشور شده که از این مقدار سه میلیون تن از بنادر ترخیص شده است. میزان واردات روغن خوراکی نیز در این مدت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن بود که جهت تامین نیاز بازار و ذخایر راهبردی استفاده شد. ۷۳۷ هزار تن  واردات برنج داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد رشد داشته است.
سیف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با حذف ارز ترجیحی چه تغییراتی در قیمت کالاهای اساسی از جمله روغن و گندم رخ خواهد داد، گفت: در حوزه تغییر نرخ ارز هیچ تصمیمی تا به این لحظه گرفته نشده است. هر آنچه که اتفاق افتاده فقط بررسی و مطالعه بوده است.
وی افزود: از طرفی حذف ارز گندم به لحاظ ملاحظات حاکمیتی در این مطالعات نبوده و تغییری نخواهد کرد. مطالعات در خصوص تغییر ارز سایر اقلام انجام شده در حال بررسی و گزارشات کارشناسی است. ولی هیچکس تا به امروز نمی‌تواند بگوید که آیا این ارز حذف می‌شود و یا حذف آن چه زمانی اتفاق می‌افتد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی به سرانه مصرف برنج، گندم، روغن و شکر اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف برنج خانوار در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ کیلوگرم پیش‌بینی شده است که این سرانه در گندم ۱۶۹ کیلوگرم، در روغن و چربی‌ها ۲۱ کیلوگرم و در شکر نیز ۱۷ کیلوگرم است.
سیف اظهار داشت: بخش عمده‌ای از گندم مورد نیاز صنف و صنعت را دیگر دولت و شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین نخواهد کرد، بر این اساس دیگر فعالان این بخش خود باید نسبت به عقد قرارداد با کشاورزان اقدام کنند و به صورت توافقی آن را خریداری کنند که این امر می‌تواند منجر به کاهش بار دولت در خرید تضمینی گندم می‌شود. وی در پاسخ به ادعای کارخانجات صنایع غذایی مبنی بر کمبود روغن پالم، گفت: 340 هزار تن روغن پالم به کشور آمده، در حالی که کل واردات روغن خام 400 هزار تن است.