kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

شرمساری اسقف‌های فرانسه در قبال نقش کلیسا در سوءاستفاده از کودکان

گروهی از اعضای ارشد و عادی کلیسای کاتولیک فرانسه روز شنبه یک روز بعد از آنکه اسقف‌های این کشور مسئولیت کلیسا در قبال چند دهه سوءاستفاده از کودکان را پذیرفتند، به نشانه ندامت در محل کلیسایی در شهر لورد این کشور زانو زدند.

در محل کلیسا و مقبره آن در شهر لورد فرانسه که یکی از زیارتگاه‌های مسیحیان است، حدود ۱۲۰ نفر از اسقفهای اعظم و اسقفهای عادی و اعضای غیرروحانی کلیسا در مراسم رونمایی از عکسی از مجسمه سردیس یک کودک‌گریان شرکت داشتند. دیوار محل قرار گیری این عکس قرار است به عنوان یک مکان یادبود برای قربانیان معرفی شود. خود این عکس توسط یکی از قربانیان سوءاستفاده‌ها گرفته شده و درد و رنجی که او متحمل شده در متنی قرائت شده از سوی یک بازمانده دیگر شرح داده شد. به گزارش ایسنا، در مراسم مذکور که روز شنبه برگزار شد،‌ «اوگ دو ووالمون» سخنگوی کنفرانس اسقف‌های فرانسه در این مورد اظهار کرد: «ما می‌خواهیم این مکان در شهر لورد را به عنوان اولین شاهد عینی که یادبود خشونت،‌حوادث و حملاتی فراوان است تعیین کنیم.»
گفتنی است، در یک گزارش مستقل منتشر شده در یک ماه قبل آمده است که این سوءاستفاده‌ها به دهه ۱۹۵۰ باز می گردند و دست کم ۲۱۶ هزار کودک قربانی این تجاوزها بودند، این گزارش بیان داشته که این رسوایی مسکوت گذاشته شد. یک روز قبل از برگزاری این مراسم، اسقف‌های فرانسوی بعد از رأی‌گیری در یک کنفرانس سالانه خود نهایتا به طور رسمی پذیرفتند که کلیسای کاتولیک دارای «مسئولیت اساسی»‌ در هزاران پرونده سوءاستفاده جنسی از کودکان است. «اریک دو مولن-بوفور»، رئیس‌کنفرانس اسقف‌های فرانسه اظهار کرد، این کنفرانس همچنین تصدیق کرد که کلیسا اجازه داد این سوءاستفاده‌ها «نظام‌مند» ‌شوند. اوایل خرداد ماه بود که در یک گور جمعی اجساد دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی (سرخ‌پوست) که برخی از آنها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه
شبانه‌ روزی کاتولیک در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا پیدا شد. همچنین یک گروه بومی خبر داد که بقایای ۷۵۱ تن که عمدتاً از کودکان بومی کانادا بودند، این بار در محوطه یک مدرسه سابق کاتولیک در استان «ساسکاچوان» کشف شده است.