kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۳۷۲
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

روایت نشنال اینترست از سلاح مخفی جدید روسیه

دو ماهنامه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی از سلاح مخفی ارتش روسیه رونمایی کرده و نوشته «این سلاح می‌تواند در میدان نبرد برای ارتش این کشور برتری ایجاد کند.»

 

سرویس خارجی-

آمریکا، روسیه و چین را به عنوان تهدیدات و دشمنان اصلی و درجه یک خود طبقه بندی کرده است. از سوی دیگر رقابت نظامی بین واشنگتن، مسکو و پکن وارد مرحله جدیدی شده طوری که آمریکایی‌ها می‌گویند، نگرانشان کرده و روزی نیست که رسانه‌ها از رونمایی سلاح جدیدی از سوی یکی از این دو طرف در حوزه فناوری‌های نوظهور نظامی خبر ندهند. این بار «نشنال اینترست» طی گزارشی از وجود یک هواپیمای شناسایی جدید ارتش روسیه خبر داده که «می تواند در میدان جنگ برای این کشور برتری را تضمین کند.»
«مارک اپیسکوپوس» از مقاله‌نویسان مجله «نشنال اینترست» نوشته هواپیمای «Beriev A-50» ‌نمونه به شدت مدرن شده هواپیمای شناسایی رادار پرنده A-50 است که نقش مهمی در اطمینان یافتن از
اثر بخشی  قابلیت اطلاعات نظامی روسیه در میدان نبرد ایجاد می‌کند. وی در این مقاله، 50 ویژگی کلیدی این هواپیمای شناسایی را ذکر کرده است. این هواپیما قابلیت ردیابی اهداف زمینی در  محدوده‌ای تا 300 کیلومتر و اهداف هوایی تا 650 کیلومتر را دارد که این قابلیت به لطف سیستم ردیابی راداری قارچ شکلی مدوری است که بر روی هواپیما قرار دارد. مجموعه راداری جدید این هواپیما همچنین قادر است که پرتاب موشک را تا محدوده‌ای 1000 کیلومتری شناسایی کند.
به گزارش فارس این سامانه می‌تواند حدود 300 اهداف زمینی یا چهل هدف هوایی را به طور همزمان ردیابی کند A-50 U همچنین محدوده پروازی خود را 15 تا 20 درصد نسبت به مدل‌های پیشین خود بهبود بخشیده است که این موضوع به دلیل حجم و وزن تجهیزات الکترونیکی و رادیویی آن بوده که در نتیجه، وزنی که بر روی موتور هواپیما وارد می‌شود کاهش می‌یابد. این هواپیما به به سامانه‌ کنترل راداری کاملا دیجیتال تبدیل شده است که همین پارامتر، استفاده از آن را آسانتر و سریعتر کرده و خطر اشتباه اوپراتور را نیز به حداقل میزان می‌رساند.
بر اساس گزارش این مجله آمریکایی روسیه هواپیمای A-50 U را از سال 2018 در سوریه به کار گرفته است تا از طریق نظارت بر مناطق کاهش تنش در سوریه، به آزمایش میدانی دقیق این هواپیما بپردازد. علاوه‌بر قابلیت شناسایی و ردیابی هوایی اهداف زمینی و هوایی و ارسال اطلاعات درباره آنها به مقر فرماندهی، این هواپیما خود می‌تواند نیز به عنوان مقر فرماندهی عمل کند.
در ادامه پیشرفت‌های نظامی روسیه، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌‌جمهور این کشور نیز روز چهارشنبه گذشته گفت آزمایش موشک‌های‌هایپرسونیک رو به تکمیل است و تحویل این موشک‌ها به نیروی دریایی از سال 2022 آغاز خواهد شد.روسیه ماه گذشته اعلام کرد برای اولین بار از یک زیردریایی، موشک کروز مافوق صوت یا‌هایپرسونیک به نام «زیکرون» را شلیک کرده است. چین نیز موشک مافوق صوت مدرنی را اخیرا آزمایش کرد که باعث وحشت و نگرانی آمریکایی‌ها شد.