kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
جانشین وزیر دفاع مطرح کرد

تهاجم دشمن همه‌جانبه و چند وجهی شده است

سردار فرحی گفت: امروز تهدیدات دشمن به شکل منشور چندوجهی و همه‌جانبه صورت می‌گیرد که یکی از منشور‌های آن تهاجم نظامی است؛ یعنی در شرایط فعلی، دشمن از هر منظر بتواند تهاجم خود را انجام می‌دهد.

سردار سرتیپ «سیدمهدی فرحی» جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هفتمین همایش ملی پدافند کالبدی و حفاظت از زیرساخت‌های کشور که در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد، اظهار داشت: امروز تهدید دشمن به یک منشور چند وجهی تبدیل شده است که یکی از این روش‌ها تهدید نظامی است.
وی با بیان اینکه امروز تهدیدات دشمن همه‌جانبه شده است، گفت: تهاجم فرهنگی، تهاجم سیاسی، تهاجم اقتصادی، تهاجم سایبری و تهاجم روانی، بخشی از منشور چندوجهی تهدیدات دشمن هستند و این یعنی دشمن از هر منظری که بتواند، ضربه خود را وارد می‌کند.
جانشین وزیر دفاع ادامه داد: امروز جنگ و منازعه نظامی کم‌رنگ‌ترین نوع تهدید محسوب می‌شود و چه‌بسا با استفاده از سلاح‌های هوشمند، دورایستا و نقطه‌زن دیگر جنگ‌های طولانی‌مدت چندساله به جنگ‌های چندروزه تبدیل شود.
تهدیدات امروز همه‌جانبه
و پست‌مدرنیسم هستند
سردار فرحی با بیان اینکه تهدیدات امروز همه‌جانبه و پست‌مدرنیسم هستند، افزود: این نوع تهدیدات در واقع ادبیات نوینی را ایجاد می‌کند و هنگامی که در این فضا می‌شنویم «همه گزینه‌ها روی میز است» بدین معناست که همه ابزار اعم از ابزار تهاجم زیستی، تهاجم سایبری و تهاجم فرهنگی روی میز است و در این فضا دیگر توپ در برابر توپ و تفنگ در برابر تفنگ مطرح نیست.
وی اضافه کرد: در این فضا باید برای هجمه‌های فرهنگی، هجمه‌های سخت‌افزاری، هجمه‌های سایبری، هجمه‌های الکترومغناطیس و هجمه‌های فناوری‌های برتر دشمن نیز برنامه مقابله‌ای داشته باشیم؛ این‌ها ابزار تهدید پست‌مدرنیسم هستند که ما باید ابزار‌های متناسب و ظرفیت‌های مقابله‌ای آن را ایجاد کنیم.
جانشین وزیر دفاع گفت: امروز دشمن به واسطه تحریم‌ها که یکی دیگر از ابزار منشور تهدید است، فشار‌ها را بر کشور ما بیشتر می‌کند و در این حوزه برای اینکه ما نتوانیم کار را به خوبی پیش ببریم، دشمنان حتی وارد خرابکاری صنعتی هم می‌شوند؛ یعنی اگر آن‌ها ببینند که ما می‌توانیم از تحریم‌ها عبور کنیم، این بار با ارائه یک کالای مخدوش، خرابکاری صنعتی می‌کنند که هر روز این رویه دارد بیشتر از گذشته
می‌شود.
سردار فرحی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه فرمودند که ما باید در برابر تحریم‌ها اولاً امکان عبور از تحریم را ایجاد کنیم و در مرحله بعد کار مهم و اساسی و راهبردی، بحث بی اثر کردن تحریم‌هاست که باید آن را دنبال کنیم؛ یعنی باید در داخل کشور به سطحی از توانمندی برسیم که نیازی به خاج از کشور وجود نداشته
باشد.
وی خاطرنشان کرد: امروز دشمنان نظام و انقلاب اسلامی با ایجاد منشور چندوجهی تهدید به‌دنبال ضربه زدن اساسی به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که یکی از این وجوه، تحریم است.