kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲

عربستان برای پایان جنگ یمن مجبور است سراغ حزب‌الله برود(خبر ویژه)

یک روزنامه عرب‌زبان منطقه‌ای خبر داد که پیام ایران در مورد جنگ یمن، مذاکره‌کنندگان سعودی در بغداد را شوکه کرده است.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای‌الیوم نوشت: پیام ایران درباره لزوم مذاکره ریاض با حزب‌الله لبنان برای حل موضوع یمن، مذاکره‌کنندگان سعودی در بغداد را شوکه کرد.
به‌نظر می‌رسد عربستان با ایجاد هیاهو در مورد اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در ارتباط با بیهوده بودن جنگ یمن، می‌خواست انظار عمومی را از تلفات خود و همپیمانانش در نبرد استان راهبردی مأرب منحرف کند. اما نتیجه کاملاً برعکس بود زیرا نگاه‌ها متوجه نبرد مزبور گردید و شکاف‌های عمیقی در اردوگاه یمنی مخالف جنبش انصارالله و همپیمانانش پدیدار شد که نشان می‌دهد این شهر به زودی در اختیار انصارالله قرار خواهد گرفت.
دو تحول اساسی غیرمنتظره در این صحنه از موضع ناامید‌کننده ائتلاف سعودی حکایت دارد و چه‌بسا بتوان آن را نشانه پایان یافتن جنگ اگر نگوییم در سراسر یمن دست‌کم در بخش شمالی آن دانست.
اولین تحول؛ شش حزب یمنی اصلی طی بیانیه‌ای، ائتلاف سعودی و دولت عبدربه منصور ‌هادی را به ناکام ماندن در اداره سیاسی، نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای نبرد متهم کردند و به‌طور کامل مسئول این شکست خفت‌بار دانستند. دومین تحول؛ جنبش انصارالله پس از تسلط یافتن بر منطقه الجوبه بر منطقه العبدیه نیز تسلط یافت. این نشان می‌دهد که مرکز شهر مأرب از سه طرف به محاصره نیروهای انصارالله درآمده و یکسره شدن سرنوشت نبرد به نفع انصارالله به زودی تحقق خواهد یافت.
منابع یمنی نزدیک به رهبران انصارالله در گفت‌وگو با رای‌الیوم پرده از راز خشم سهمگین سعودی علیه لبنان و حزب‌الله برداشته و گفتند: ایرانیان طی مذاکرات برگزار شده در عراق به مذاکره‌کنندگان سعودی تأکید کردند که پرونده یمن توسط حزب‌الله در لبنان اداره می‌شود و ایران هیچ ارتباطی با آن ندارد و اگر آنها بخواهند به جنگ پایان دهند باید با رهبران حزب‌الله در بیروت مذاکره کنند زیرا آنها با توجه به رابطه خوبی که با انصارالله دارند، می‌توانند میانجی مناسبی در پرونده یمن باشند.
مقامات سعودی عصبانی‌اند، چون هیچ وقت تصور نمی‌کردند که اگر بخواهند از باتلاق جنگ یمن خارج شوند، باید برای دیدار با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان رهسپار حومه جنوبی بیروت شوند.