kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

توافق ایران و پاکستان بر اجرای تجارت تهاتری

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت:‌ در راستای توسعه همکاری‌های ایران و پاکستان طی موافقت‌نامه‌ای مقرر شد تا روش تهاتر در مبادلات تجاری بین دو کشور عملیاتی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا پیمان پاک دیروز در اختتامیه نهمین نشست اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان با اشاره به توافقات این اجلاس، اظهار داشت: در این توافقنامه به موضوع تجارت آزاد بین دو کشور اشاره و مقرر شد پیش از برگزاری اجلاس مشترک در کراچی موانع پیش‌رو برداشته شود. همچنین بحث برقراری مکانیزم تهاتر نیز مطرح شد و طرفین موافقت کردند تا در اسرع وقت این روش در مبادلات تجاری بین دو کشور عملیاتی شود.
پیمان پاک ادامه داد: در توافقات کارگروه‌های سه‌گانه تخصصی به موضوع رفع موانع غیرتعرفه‌ای
دو طرف اشاره و مقرر شد تا موانع غیرتعرفه‌‌ای شناسایی شود. همچنین برای توسعه همکاری‌های دو کشور تا سال 2027 توافق و مقرر شد تا برنامه پنج‌ساله توسعه همکاری‌ها مشخص شود.
وی به توافقات انجام شده بین مشاور نخست‌وزیر پاکستان با وزیر راه و شهرسازی ایران اشاره کرد و گفت:‌ در این توافقنامه مقرر شد تا ایران تجربیات خود در ساخت مسکن را به پاکستان ارائه دهد. همچنین مقرر شد تا کارگروه تخصصی میان دو کشور برای حل موضوعات حمل و نقل ایجاد شود و توافقی نیز برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین اسلام‌آباد و ایران صورت گرفت.
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید رضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در اختتامیه نهمین اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان گفت: در فضای دوستانه این مذاکرات به نتایج مناسبی دست یافتیم. حدود دو ماه دیگر یک هیئت از ایران به پاکستان برای ادامه مذاکرات و عملیاتی کردن توافقات سفر می‌کند و هدف ما این است که تا دو سال آینده سطح تجارت بین دو کشور را به پنج میلیارد دلار برسانیم.
همچنین حسینی؛ سفیر ایران در پاکستان در خصوص توافقات انجام شده گفت: دو کشور بر همکاری‌های نمایشگاهی و برگزاری نشست‌های تخصصی موافقت کردند. همچنین ایجاد اولین بازارچه مرزی دو کشور با توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم توسط پاکستان و ایجاد زیرساخت‌های دیگر از سوی ایران نیز مورد توافق قرار گرفت.
وی ادامه داد: ایران آمادگی خود را برای انتقال تجربیات ساخت مسکن به پاکستان و همچنین حل مشکلات حمل و نقل اعلام کرد. همچنین بر ایجاد پروازهای مستقیم میان اسلام‌آباد و تهران و همچنین توسعه راه‌آهن‌های دو کشور توافق شد.
سفیر ایران در پاکستان گفت: توافقاتی نیز میان هیئت پاکستانی و وزیر جهاد کشاورزی شامل تهاتر کالای گاز مایع با برنج پاکستانی انجام شد. همچنین توافقاتی در خصوص صادرات سیب و محصولات باغی به پاکستان و واردات برنج و دام زنده به ایران انجام شد. البته تلاش شد تا توافقات محدود به صادرات و واردات نباشد و بحث سرمایه‌گذاری نیز مطرح شد.
گفتنی است، در انتهای این مراسم توافقاتی میان وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و مشاور حوزه صنعت نخست‌وزیر پاکستان به امضاء رسید. همچنین خبرگزاری مهر از قول وزیر صمت نوشت: کارهای عملیاتی برای اجرای توافقات از دیروز آغاز شده و دو ماه دیگر گروهی از ایران برای پیگیری توافقات جدید و قدیم به پاکستان می‌رود.