kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۲۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲

نیوزویک: پیام حمله تنف ضرورت خروج زودتر از سوریه است(خبر ویژه)

مجله نیوزویک می‌گوید آمریکا به بهانه داعش می‌خواست نفوذ ایران را مهار کند اما شکست خورد و نفوذ ایران بیش از گذشته تقویت شده است.

تحلیلگر این مجله با اشاره به حملات پهپادی و راکتی اخیر علیه پایگاه نیروهای آمریکایی در منطقه التنف (مرز سوریه و عراق) می‌نویسد: سؤال بزرگی وجود دارد؛ آیا ارزشش را دارد؟ آمریکا به دنبال استفاده از گروه‌های شورشی در جنگ علیه دولت بشار اسد بود اما پس از شکست در این مأموریت، آمریکا در حال حمایت از نیروهای کردی است. حالا داعش کنترل چاه‌های نفتی را از دست داده اما آمریکا همچنان در سوریه حضور دارد. دولت ترامپ شعار خروج نیروها از سوریه را داد اما این خروج تنها در حد 100 نفر بود. نیروهای آمریکایی اما در سوریه پراکنده هستند و قادر به تأثیرگذاری جدی نیستند.
هدف رسمی اعلام شده، ممانعت از ظهور مجدد داعش بود اما هدف در اصل، مهار نفوذ ایران بوده است. حتی با وجود ابقای نیروهای ارتش آمریکا در سوریه، ایران در حال تثبیت موقعیت خود در این کشور است. نیروهای آمریکایی نمی‌توانند خط تدارکاتی ایران برای نیروهای نیابتی خود در سوریه را قطع کنند. ایران در سوریه با خونسردی عمل می‌کند. قبلاً نیز نیرو‌های آمریکا در منطقه التنف را با پهپاد در سال ۲۰۱۷ هدف قرار داده است و نیرو‌های نیابتی آن نیز به همین ترتیب در ماه ژوئن، به نظامیان آمریکایی‌ حاضر در منطقه نفتی العمر حمله کردند. ایران تنها بازیگر خارجی در سوریه نیست. پشتیبانی هوایی روسیه از حکومت سوریه، قابل توجه است. آمریکا نمی‌تواند از گسترش نیرو و نفوذ روسیه در این کشور جلوگیری کند. با توجه به اینکه حضور در این کشور نه تنها واقعاً مزیت راهبردی ندارد بلکه خطرات آشکاری نیز دارد؛ لذا نباید برای ایجاد بازدارندگی که در بهترین حالت متزلزل است، تقلای خود را دو چندان کنیم. اکنون زمان آن رسیده است که با واقعیت مواجه شویم؛ این‌که اسد پیروز شده است. تصمیم‌گیران آمریکا باید با این واقعیت همانگونه که هست‌رو‌به‌رو شوند نه آنطور که دوست دارند باشد.
حال مأموریت به اصطلاح مبارزه با داعش، با یک مأموریت خطرناک و مبهم جایگزین شده است. چنین مأموریتی از آمریکا محافظت نخواهد کرد.حملات پهپادی اخیر به پایگاه ما در «التنف» به سادگی می‌تواند تدارکی برای حملات مهلک بعدی باشد. مقامات آمریکا باید قبل از این که شکست به فاجعه ختم شود، نظامیان را از خاک سوریه خارج کنند.