kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

فارین پالیسی: واشنگتن برداشتی درست از مواضع تهران داشته باشد

تارنمای آمریکایی فارین پالیسی در نوشتاری به دولت جو بایدن هشدار داد برداشت نادرست سیاست سازان ایالات‌متحده از مواضع تهران و استفاده از ادبیات تهدید علیه ایران، می‌تواند به تخریب روند دیپلماسی و از بین رفتن امید باقیمانده برای دستیابی به توافق منجر شود.


فارین پالیسی با‌اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری مذاکرات برجام نوشت: تهران حتی تا یک سال پس از خروج دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام را به‌صورت کامل رعایت می‌کرد و تنها پس از خودداری اروپا از اجرای تعهداتش در این پیمان در برابر تحریم‌های ثانویه ایالات‌متحده، اقدام به کاهش پایبندی خود به محدودیت‌های هسته‌ای کرد.
فارین پالیسی در بخش دیگری از این نوشتار می‌افزاید: همه شکل‌ها و حالت‌های پیشینه سیاست فشار حداکثری، نشانگر شکست کامل آن بوده و سیاست بایدن برای ازسرگیری تهدیدها و افزایش فشار بر ایران در این مرحله، دیپلماسی را نابود خواهد کرد.
نگارنده معتقد است تحلیل و برداشت نادرست از سیگنال‌های اعلامی از جانب تهران، ممکن است دیپلماسی را نابود کند.
در بخشی از این نوشتار آمده است: دولت بایدن که تاکنون با هشیاری تلاش کرده که در برابر ایران، ضعیف یا سازشکار پدیدار نشود، در اجرای این سیاست، نشانه‌های نادرستی می‌فرستد و پیشاپیش دور بعدی مذاکرات هسته‌ای، باید برداشت‌های نادرست و غیرواقعی از مواضع ایران را متوقف کند.
نگارنده در مطلب خود، به نوشتار اخیر «دنیس رأس» از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در همین نشریه فارین پالیسی‌اشاره می‌کند که گفته بود «تنها در صورتی احتمال موفقیت دیپلماسی وجود دارد که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، اقدام به اعمال فشاری بسیار مؤثرتر از قبل (علیه ایران) کند.»
فارین پالیسی در ادامه مطلب خود می‌نویسد: در صورت پیگیری و اجرای پیشنهادهای دنیس رأس، دورنماهای باقیمانده برای بازگشت به برجام به‌کلی نابود خواهد شد و ایالات‌متحده و ایران در چرخه خطرناک اوج‌گیری خشونت و تنش قرار خواهند گرفت.
در بخشی دیگر از این مطلب آمده است:...بازگشت به برجام به نفع امنیت ملی ایالات‌متحده است.
به گزارش ایرنا، در پایان این نوشتار آمده است موضع‌گیری همراه با حسن نیت از جانب ایالات‌متحده در این مرحله، به شکل آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای خارجی برای خرید کالاهای موردنیاز مردم، می‌تواند به شکست دیوار بی‌اعتمادی میان دو طرف کمک کند و مسیری برای بازگشت کامل به برجام ایجاد کند.