kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

7 کشته و 346 زخمی، نتیجه اعتراضات بغداد

اعتراضات روز جمعه عراق به نتایج انتخابات پرحاشیه پارلمانی این کشور که با دخالت نیروهای امنیتی در بغداد به خشونت کشیده شد، مطابق آخرین خبرها تا کنون 7 کشته و 346 زخمی بر جا گذاشته؛ خشونتی که اعتراض تند نیروهای مقاوت عراق را در پی داشته است.

سرویس خارجی-

انتخابات همراه باحاشیه و اعتراض عراق یکشنبه 18 مهر برگزار شد و با اعلام اولیه نتایج، اعتراض‌ها نیز آغاز و شائبه‌هایی نسبت به صحت این انتخابات از طرف گروه‌های مختلف از جمله مقاومت عراق مطرح شد. حتی صحبت از دستکاری انتخابات توسط کشورهای خارجی چون امارات نیز به میان آمد. اعتراض هم در سطح احزاب و نخبگان سیاسی و هم در سطح مردمی گاهی به شکل تظاهرات ادامه داشت تا اینکه روز جمعه اعتراضات مردمی بالا گرفت و با برخورد خشن نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.
شفق نیوز نیز به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد در این درگیری حداقل یک تن کشته و ۳۴۶ نفر زخمی شدند که حال برخی وخیم اعلام شده است؛ این در حالی است در زمان تنظیم این گزارش برخی منابع عربی از کشته شدن حدأقل 7 تن سخن گفته‌اند. این کشتار باعث شد تا نیروهای حشد‌الشعبی برای حفظ آرامش برخی از نیروهای خود را در بغداد، پایتخت عراق، مستقر کند. گفتنی است، هسته اصلی این اعتراضات و درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد بوده است. تظاهرکنندگان دولت را به سرقت آرای انتخاباتی آنها متهم می‌کنند. روز جمعه نیروهای ضد شورش همزمان با آغاز اعتراضات حضور خود را در منطقه سبز تشدید کرده و چندین جاده اصلی در بغداد را بستند و تدابیر امنیتی در مجاورت این منطقه اعمال کردند، اما به هر روی این اعتراضات خونبار شد.
واکنش‌ها
به گزارش ایسنا، در پی این درگیری‌ها «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با تشکیل جلسه اضطراری در مقر فرماندهی عملیات مشترک، دستور بررسی همه‌جانبه وقایع روز جمعه در مناطق مختلف اطراف منطقه سبز و ارائه نتایج تحقیقات را صادر کرد. «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق تاکید کرد که درگیری‌هایی که بین نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان رخ داد، تاسف بار و غیرقابل قبول است.
سازمان حشد‌الشعبی عراق روز شنبه از تشکیل کمیته تحقیق درباره حوادث روز جمعه بغداد خبر داد. سازمان حشد‌الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا به این لحظه بیانیه رسمی درباره حوادث تاسف بار اخیر صادر نکرده است که به قربانی شدن شماری از تظاهرات کنندگان مسالمت‌جو منجر شد. به گزارش تسنیم، در بیانیه سازمان حشد شعبی عراق آمده است که کمیته تحقیق فوری تشکیل و نتایج آن در اسرع وقت اعلام خواهد شد.
ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» از فرماندهان الحشد‌الشعبی هم با صدر بیانیه‌ای خواستار قصاص کسانی شد که فرمان شلیک گلوله به سمت معترضان را صادر کردند. در بیانیه الفتح آمده است: «ما با شدیدترین لحن، وضعیت وحشتناک سرکوب توسط مقامات دولتی علیه تظاهرات‌کنندگان صلح‌جو را که به دزدی آراءشان و جعل نتیجه انتخابات اعتراض می‌کنند و در ارائه قانونی دیدگاه خود از حدود دموکراسی فراتر نمی‌روند، محکوم می‌کنیم.» در این بیانیه آمده است، ما دولت را مسئول حفظ امنیت و جان آنها می‌دانیم و از دستگاه‌های عزیز امنیتی می‌خواهیم با برادران معترض خود همکاری کنند و ضمن پذیرش مسئولیت حفاظت از معترضان، از سلاح علیه آنها استفاده نکند. ائتلاف تحت رهبری العامری از معترضان نیز خواست با حفظ خویشتنداری و آرامش خود شگفت انگیزترین تصاویر انضباط و دوراندیشی خود را ترسیم کنند تا به پیروزی قطعی دست یابند.
به گزارش فارس، کمیته ساماندهی تظاهرات در اعتراض به نتیجه انتخابات در پاسخ به تیراندازی به سمت معترضان گفت: «ما الکاظمی، عبدالوهاب الساعدی و حامد الزهیری را مسئول مستقیم شهید و زخمی شدن ده‌ها نفر در برخورد وحشیانه با فرزندان ملت عزیزی می‌دانیم که خواستار بازگشت حق به صاحبانش هستند. هیئت هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» هم تأکید کرد، ما به شدت سرکوب معترضان مسالمت جو و استفاده مفرط از خشونت علیه آنها را محکوم می‌کنیم. «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق هم گفت: «افرادی که اقدام به تیراندازی کردند و تظاهرات‌کنندگان را کشتند و آنها را مجروح کردند و همچنین کسی که دستور این [تیراندازی را]‌ صادر کرده است- هر آنکه باشد- باید به سزای اعمالشان برسند. ما ابدا به هیچ تلاشی برای پنهان کردن دستوردهنده و انجام‌دهنده این اقدامات راضی نخواهیم بود.» کتائب حزب‌الله عراق هم صدور فرمان دستور تیراندازی به معترضان بی‌پناه و ریختن خون آنها را نشانه وحشی‌گری خواند و گفت، آنچه در عرصه اعتراض مسالمت‌آمیز امروز رخ داد، ثبات متحصنان را بیش‌تر خواهد کرد.
ادامه اعتراضات
بر اساس آخرین گزارش‌ها معترضان به نتایج انتخابات دیروز نیز در نزدیکی منطقه سبز بغداد به خیابان‌ها آمدند.پایگاه خبری «السومریه نیوز» در این خصوص گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی وزارت برنامه‌ریزی در منطقه سبز برای تحصن چادر بر پا کرده‌اند.طبق این گزارش، معترضان جاده منطقه سبز از طرف وزارت برنامه‌ریزی عراق را بسته‌اند و برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که نیروهای امنیتی تمام ورودی‌های منطقه سبز را بسته‌اند.شبکه«روسیا الیوم» نیز به نقل از خبرنگار خود در بغداد گزارش داد که تظاهرات‌کنندگان علیه برخی از مقامات امنیتی شعار سر داده‌اند و تصویر «حامد الزهیری» مسئول امنیت منطقه را در دست داشته‌اند.