8 سال بیتوجهی به سامانه هوشمند سوخت زمینهای برای حمله سایبری بود
اسدالله قلیزاده در گفتوگو با ایسنا، بیان کرد: همانطور که قبلا هم هشدارهای رسمی داده بودیم، باید جبران هشت سال بیتوجهی به سامانه هوشمند سوخت شود چرا که بازهم ممکن است حمله سایبری یا اختلالهای دیگر اتفاق بیفتند و هماکنون نیز در حوزه سختافزاری و کارتخوانهای هوشمند سوخت نیز با مشکل مواجهیم و عمر مفید این دستگاهها به اتمام رسیده است.
وی افزود: با بررسی گزارشها از سراسر کشور و تحلیل ساعات تعطیلی جایگاهها در طول روزهایی که با بحران مواجه بودیم، میتوانیم برآوردی از میزان هزینهها و زیان جایگاهداران ارائه کنیم.
این فعال اقتصادی مدعی شد: برخی جایگاهها در چند ساعت اول به مدار توزیع به نرخ آزاد بازگشتند ولی برخیها چند روز با مشکل مواجه شدند که برای آنالیز دقیق هزینهها به آمار فروش بنزین و گازوئیل در طی روزهای بحران و تعداد جایگاههای بازگشته به مدار نرخ آزاد و هر دو نرخ به تفکیک روز و ساعت پرداختیم و برآورد ما حدود ۵۰ میلیارد تومان زیان و هزینه را نشان میدهد و در بخشهایی نظیر عدمالنفع، هزینههای پرسنلی، تغییرات سختافزاری و... قابل تحلیل است.
قلیزاده با بیان اینکه البته در برخی جایگاهها هم این تغییرات تا زمان برقراری دوباره سیستم سامانه هوشمند داده نشد و عملا جایگاهها تعطیل بودند، یادآور شد: به عبارتی روند بازگشت جایگاهها به مدار توزیع با توجه به موقعیت جغرافیایی، تجهیزات آن جایگاه و مواردی دیگر متغیر بود ولی میتوان گفت همه جایگاهها در این خصوص متحمل زیان و هزینه شدند و این آمار با وضعیت فعلی اعلام میشود و اگر تغییرات دیگری انجام شود طبیعتا مسئله تغییر میکند.
وی ادامه داد: بیش از چهار هزار مالک جایگاه و حدود هفتاد هزار نفر نیرو در مدیریت بحران ایثارگرانه کوشیدند و در کنار متخصصان قرار گرفتند که اگر کمک آنها نبود مدیریت شرایط امکانپذیر نمیشد و واقعا این اقدام همچون تلاشهای بیوقفه شبانهروزی آنها جای تشکر و قدردانی دارد. ضمن اینکه باید عرض کنم در چند سال گذشته چنین همدلی در سطح مدیران نفتی و مدیران صنفی نداشتیم و این همدلی کار را سریعتر و سهلتر پیش برد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراوردههای نفتی کشور با اشاره به دستور رئیسجمهوری مبنی بر جبران زیان همه ذینفعان گفت: همانطور که رئیسجمهور اعلام کردند، وزیر نفت و مدیران عامل شرکت ملی پالایش و پخش دقت نظر دارند درخواست جایگاهداران نیز جبران زیانهای وارده است و ما طی مکاتبهای گزارش کاملی را به مسئولین ارسال کردیم و پیشنهاد الگویی مناسب در جهت جبران زیان مطرح شده است که مرتبط با تعداد نازلها، میزان فروش روزانه، میزان ساعات تعطیلی در دو بخش شهری و بین شهری قابل بحث و نتیجهگیری است.