اقدام عجیب تولیدکننده داخلی در تبلیغ برند کرهای!
رفتار خصومتآمیز دولت کره جنوبی با اقتصاد ایران در دوران سخت تحریم، مردم و مسئولان کشور را به یک همگرایی علیه این نوکر آمریکا رسانده اما یک تولیدکننده لوازم خانگی داخلی در اقدامی عجیب، روی محصول ایرانی خود، نشان کرهای نصب میکند!
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمایت از تولید داخلی و ملی لوازم و ابعاد زیادی دارد، یکی از مهمترین ضرورتهای حمایت از کالای تولید داخلی، حمایت مردم از خرید کالای ایرانی است، مسئلهای که به دلیل فرهنگ قدیمی غلطی که از گذشتههای دور در عموم مردم نهادینه شده و نشان (برند) خارجی را به ایرانی ترجیح میدهند، به یکی از چالشهای اصلی در توسعه تولید ملی تبدیل شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی هم که طی سالهای متمادی گذشته حمایت از تولید ملی و داخلی را در راس شعارها و سیاستهای حمایتی خود قرار دادهاند، تقریبا در اکثر سخنرانیهای مرتبط با تولید ملی بر افتخار ایرانیها به خرید کالای ایرانی تاکید کردند و اینکه مردم به سمت نشان خارجی بروند را مذموم دانستهاند.
ایشان به عنوان نمونه در تاریخ 1394/2/9
فرمودند: مصرفکننده با انصاف، مصرفکننده باوجدان هم میتواند همینجور به تولید کشور کمک کند؛ دنبال اسم و رسم نروند، دنبال بِرَند نروند - این حرفی که حالا مرتّب تکرار میکنند: بِرَند، بِرَند - دنبال مارک نروند؛ دنبال مصلحت بروند. مصلحت کشور، مصرف تولید داخلی است، کمک به کارگر ایرانی است. بعضیها هستند حتّی حاضرند به نفع کارگر هم شعار بدهند، رگ گردن را هم درشت کنند و شعار بدهند، امّا در عمل به کارگر ایرانی لگد بزنند.
حضرت آیتالله خامنهای در همین باره اقدامی که برخی تولیدکنندگان ایرانی برای فروش رفتن کالای خود مارک خارجی بر آن نصب میکنند را تقبیح میکنند و میفرمایند: این افتخار نیست؛ این تفاخر غلطی است که ما مارکهای خارجی را در پوشاکمان، در وسائل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمرهمان، در خوراکیهامان ترجیح بدهیم به مارکهای داخلی؛ در حالی که تولید داخلی در خیلی از موارد بسیار بهتر است. من شنیدم پوشاک داخلی را که در بعضی از شهرستانها تولید میشود، میبرند مارک خارجی میزنند، برمیگردانند! اگر همین جا بفروشند، ممکن است خریدار ایرانی رغبت نکند؛ اما چون مارک فرانسوی دارد، خریدار ایرانی همان لباس را، همان کت و شلوار را، همان دوخت را انتخاب میکند؛ این غلط است. (1391/1/1)
ایشان حتی اقدام برخی شرکتهای خارجی در ایران در مقطعی که به واسطه گسترش حمایت ایرانیها از کالای ایرانی، بر روی کالای خارجی مارک ایرانی میزدند را مطلوب ارزیابی کردند و گفتند: همین حالا با همین تبلیغاتی که تا یک حدودی انجام گرفته، بعضی از فروشندهها کالای خارجی خودشان را بهعنوان کالای داخلی به مشتری میفروشند! این را ما خبر داریم -بنده اطّلاع دارم، به من گزارش شده- یعنی طرف میرود یک جنسی را [از فروشنده] میخواهد، او خارجیاش را دارد و چون میداند که مشتری کالای داخلی لازم دارد، به دروغ به او میگوید این کالا داخلی است! این خیلی چیز مطلوبی است. البتّه دروغ چیز بدی است؛ امّا این خیلی خوب است که فروشنده مجبور بشود برای فروش کالای خودش بگوید این داخلی است؛ این فرهنگ باید گسترش پیدا کند. ( 1397/3/20)
ضرورت برخورد با متقلب
مسئله حمایت از برند ایرانی تنها مسئله حمایت مردم نیست، بلکه برخی تولیدکنندگان داخلی هم که باید در خط مقدم حمایت از برند ایرانی باشند، بعضا در این موضوع خودشان چالشزا شدهاند و برای اینکه کالای خود را بفروشند یا خدای نکرده با قیمت بالاتری به مصرفکننده عرضه کنند، بر روی کالای تولید داخل مارک خارجی نصب میکنند. این در حالی است که تولیدکننده باید اولین مبلغ مارک و برند ایرانی باشد.
اخیراً در خبرها آمده بود که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی در راستای حمایت از تولید داخل و ممنوعیت واردات محصولات کرهای نامهای به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشتند و ایشان هم به درستی بر ممنوعیت این واردات تاکید کردند. ولی شاهدیم که یکی از همین شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی در برخی محصولات خود توصیه اکید رهبری درخصوص حمایت از برند ایرانی و تقبیح برند خارجی را رعایت نکرده و بر محصولات ایرانی خود مارک کرهای (دوو) نصب میکند و به نوعی خودش مبلغ برند کره جنوبی شده است که تبلیغات خیابانی این شرکت هم در سطح شهر به وضوح نمایان است.
فعالان حوزه لوازم خانگی معتقدند، حتی اگر نوع محصول تولیدی که برند دوو بر آن نصب میشود با دیگر مشابه ایرانی آن تفاوت داشته باشد که ظاهرا تفاوتی ندارد، باز هم شایسته نیست که به جای نصب برند ایرانی بر آن یک برند شناخته شده کرهای و خارجی نصب کند، با این انگیزه که شاید فروش آن بیشتر بشود یا خدای نکرده گرانتر بفروشد.
البته به نظر میرسد، مسئولان وزارت صمت و ارگانهای نظارتی هم باید بر این مسئله بیشتر نظارت کنند که چرا یک محصول تولید داخلی با برند و مارک شناخته شده خارجی به جای ایرانی عرضه میشود. فروش یک محصول داخلی با برند شناخته شده خارجی نوعی تقلب محسوب میشود چرا که مصرفکننده را بهاشتباه میاندازد و در حالی که تصور میکند کالای خارجی خریده است، حاضر میشود مبلغ بالاتری هم برای خرید آن کالا بپردازد.