kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱

دلایل افزایش سیب‌های درجه سه در کشور

 

تولید سیب پادرختی و درجه سه هر ساله در کشور وجود دارد اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که میزان آن در سال جاری بیشتر از سال‌های گذشته است. این سیب‌ها به قیمت کمی برای تولید کنستانتره به واحد‌های صنایع تبدیلی می‌روند و ارزش افزوده کمی برای تولیدکننده و اقتصاد کشور دارند.
از مناطقی که حجم بالای این سیب‌ها خودنمایی کرد، ارومیه است که عکس‌های آن در فضای مجازی دست به دست می‌شود و تاسف همگان را به همراه داشت؛ فعالان بخش کشاورزی منطقه، دلایل این امر را افزایش دمای هوا، در سال زراعی گذشته و قطع مکرر برق و عدم آبرسانی چاه‌های برقی می‌دانند.
باغداران نیز از کاهش کیفیت سموم گلایه دارند که با وجود استفاده چندباره و بیش از نیاز، کارایی لازم را ندارد؛ افزایش قیمت کود در سال زراعی گذشته کیفیت کودهای مصرفی راکاهش داده است و از طرفی کود‌های تقلبی بیشتری در بازار مشاهده می‌شود.
سازمان تعاون روستایی هر کیلوگرم سیب‌های درجه سه تولیدی باغداران را 1460 تومان خریداری می‌کند اما این خرید نیز حتی پاسخگو نیست به طوری که گفته می‌شود 250 هزار تن سیب پادرختی، تنها در آذربایجان شرقی تولید شده است.
تغییرو تحولات افغانستان نیز بر روی صادرات سیب ایران تاثیر گذاشته است و صادرات این محصول ما را به این کشور و حتی پاکستان دچار مشکل کرده است.
امسال سال آور سیب درختی بوده
مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور در گفت‌وگو با تسنیم در این ارتباط اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال سال آور سیب درختی بوده و حجم تولید بالا رفته است به تناسب آن حجم تولید سیب درجه سه نیز افزایش یافت؛ همچنین افزایش تولید، اندازه سیب‌ها را کوچک کرد.
کمال یدالهی افزود: شرایط اقلیمی امسال نیز باعث شد که تنش گرمایی در ریز بودن و کاهش کیفیت آن تاثیر گذار باشد هرچند که همزمان تولید را نیز بالا برد.
مدیرعامل اتحادیه باغداران کشور ادامه داد: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی نیز باعث شده است که کشاورزان از کود کمتری استفاده کنند و سطح مبارزه شیمیایی با آفات نیز کاهش یافته که این امر نیز به آفت‌زدگی بیشتر این محصولات و در نتیجه کاهش کیفیت منجر شده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از سیب‌های تولید در باغات کشور بازار پسندی لازم را ندارد به طوری که می‌توان گفت 25 تا 30 درصد از این محصول قابلیت عرضه بازار را ندارد.
یدالهی اظهار داشت: میزان تولید سیب‌های درجه سه در کشور به حدی است که صنایع تبدیلی و حتی حمل و نقل کشور ظرفیت جذب و جابه‌جایی آن را ندارد؛ از طرفی در همه استان‌ها صنایع تبدیل وجود ندارد که مشکلات در این مناطق بیشتر است.
وی گفت: تعاون روستایی در مناطق تولید سیب درختی، مراجعی برای جمع‌آوری سیب‌های درجه سه ایجاد کرده است اما حجم تولید در برخی مناطق به حدی زیاد است که پاسخگوی مراجعات نیستند؛ همچنین بسیاری از کشاورزان با توجه به اینکه حمل و نقل برای آنها توجیه اقتصادی ندارد آن را به مراکز غیرمجاز و کنار جاده‌ها تحویل می‌دهند که در این میان آذربایجان غربی تراکم تولید و سیب درجه کم‌کیفیت‌تر بیشتری دارد.
یدالهی یاد‌آور شد که همراه شدن برداشت چغندر با سیب نیز باعث افزایش مشکل حمل و نقل شده است اما ظرفیت حمل و نقل کشور پاسخگوی تقاضای بازار نیست.
وی اظهار داشت: با توجه به رایزنی‌های انجام شده اقلیم کردستان عراق به احتمال قوی، به زودی تعرفه گمری سیب درختی را برمی‌دارد که این امر می‌تواند روند صادرات را بهبود دهد هرچند مسیر صادرات به افغانستان هنوز بسته
است.
ید‌الهی تاکید کرد: وقتی که سطح زیر کشت افزایش یافته و میزان تولید بالا است باید به تناسب آن صنایع تبدیلی نیز افزایش یابد؛ تولیدات کشور در بخش محصولات باغی عمدتا بیش از نیاز داخلی است و لازم است مشوق‌هایی برای احداث صنایع تبدیلی و بالا بردن ارزش افزوده ایجاد
کرد.
خرید سیب توسط دلالان
به قیمت 600 تومان
بنابر این گزارش اکبر فتحی رئیس سازمان تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز در این ارتباط اظهار داشت: سیب‌های درجه سه و چهار، سیب‌های صنعتی و مواد اولیه کارخانجات هستند، این نوع سیب‌ها همواره معضلی برای کشاورزان بوده و به طور معمول 10 درصد از کل تولیدات سیب را شامل می‌شدند که متاسفانه امسال تولید این نوع سیب‌ها به 30 درصد از کل تولیدات سیب استان رسیده است.
وی افزود: امسال 200 الی 250 هزار تن سیب درجه سه و چهار در استان تولید شده که دلیل این افزایش نسبت به سال‌های گذشته و بی‌کیفیت شدن سیب‌ها، نیز مشکلاتی چون وقوع تگرگ، سرمازدگی، بادهای شدید و به خصوص تغذیه نامناسب باغات است.
وی گفت: در اوایل فصل برداشت سیب، هر کیلوگرم از سیب‌های درجه سه و چهار توسط دلالان برای کارخانجات به قیمت 600 تومان خریداری می‌شد که در این راستا تمام تلاش خود را برای انجام خرید تضمینی این محصول انجام دادیم.