kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

بازتاب سیلی سپاه به آمریکا/ از شادی ملت‌ها تا تحریف و سانسور غربی‌ها

در ماجرای افتخارآفرینی اخیر سپاه مطابق همیشه مردم عزتمند ایران و همچنین طرفداران مقاومت در کشورهای منطقه بلکه جهان از این شاهکار خوشحال شدند و در شبکه‌های اجتماعی به تجلیل و تحسین این اقدام مقتدرانه پاسداران انقلاب اسلامی پرداختند اما رسانه‌های وابسته غربی و همچنین غربگرایان داخلی و چهره‌های برجسته جریان بدنام مدعی اصلاح‌طلبی نتوانستند عصبانیت و ناراحتی خود را از این موضوع یعنی اقتدار آفرینی جدید سپاه کتمان کنند.

 

سرویس سیاسی-

ساعات میانی روز دوازدهم آبان بود که شبکه خبر از اقتدارآفرینی دلاورمردان سپاه پاسداران در آب‌های دریای عمان در مقابله با دزدی دریایی آمریکایی‌ها خبر داد.
زمان واقعه به ده روز پیش برمی‌گشت که جوانان جان بر کف نیروی دریایی سپاه نه تنها در یک جدال شش ساعته جلوی سرقت نفت ایران را گرفتند بلکه نفتکش متخلف را هم به غنیمت گرفتند و ناوگان بزرگ و گران قیمت آمریکایی‌ها که برای اسکورت دزدان دریایی به میدان آمده بود را ناکام گذاشتند.
دقت کنید، ناوگان آمریکا ده روز قبل، به مدت شش ساعت با نیروی دریایی سپاه دست و پنجه نرم کرده و سرانجام در وضعیتی تحقیرآمیز، مجبور شده نفت و نفتکش را برای ایران بگذارد و عقب‌نشینی کند؛ بی‌آنکه صدایش را دربیاورد. خزیدن به تاریکی و پنهان داشتن فاجعه!
ماجرای دزدی نفت ایران از سوی نظامیان آمریکایی با چنان شکستی روبرو شد که در رسانه‌های مختلف بین‌المللی نیز بازتاب زیادی داشته است. واکنش‌ها به شکست آمریکا در برابر عملیات نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در رسانه‌ها و هم در میان مقامات بین‌المللی می‌توان دنبال کرد.
سردرگمی و تحریف
برای پوشش تحقیر آمریکا
در ساعات اولیه انتشار خبر شکست ناو آمریکایی در برابر شناورهای سپاه پاسداران، واکنش‌ ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به این گزارش همراه با سردرگمی و نوعی سکوت بود. اما پس از آنکه ماجرا با روشن شدن نورافکن‌ها و انتشار تصاویر غیر قابل انکار رو شده، آمریکایی‌ها و همچنین رسانه‌های بین‌المللی وابسته تغییر فاز داده و روایت‌های مغلوط و تحریف گونه‌ای از آن ارائه کردند.
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، در ابتدای انتشار خبر عملیات نیروهای سپاه، به خبرگزاری سپاه گفت: گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های ایران درباره شکست تلاش آمریکا برای توقیف نفت جمهوری اسلامی ایران را دیده است.
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت از گزارش‌ها درباره این حادثه مطلع است اما در حال حاضر اطلاعات بیشتری برای ارائه ندارد.
پس از حدود 10 ساعت از انتشار خبر شکست عملیات آمریکا، سخنگوی پنتاگون در تلاش برای وارونه جلوه دادن حقیقت، موضوع توقیف یک نفتکش توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران که حامل سوخت صادراتی ایران بود را رد کرد.
جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره موضوع توقیف نفتکش حامل نفت صادراتی ایران که توسط آمریکا در دریای عمان مصادره شده بود، به خبرنگاران گفت: من ادعاهای ایرانی‌ها را شنیده ام، مطلقا و کاملا غلط و کذب هستند. این یک ادعای ساختگی است.
پیشتر مقامات آمریکایی مدعی شده بودند ایران در واقع یک نفتکش با پرچم ویتنام را توقیف کرده است و نیروهای دریایی آمریکا صرفا در حال رصد و نظارت بر آن رخداد بوده‌اند.
نیوزویک اما به نقل از یک مقام پنتاگون خبر می‌دهد «نیروهای ایرانی هفته گذشته یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرده‌اند و نیروهای آمریکایی، فقط حادثه را تماشا نموده و با نیروهای سپاه پاسداران مقابله نکرده‌اند». این رسانه اما پاسخ نمی‌دهد، شش ساعت حضور در مجاورت نیروهای ایرانی برای تماشای چه چیزی؟!
از آن طرف، خبرگزاری آسوشیتدپرس
می‌نویسد «ایران یک نفتکش تحت پرچم ویتنام را در دریای عمان توقیف کرده»، تا بار تحقیر را از دوش واشنگتن بردارد و چنین وانمود کند که ماجرا ربطی به آمریکا ندارد. اما باز هم جای سؤال باقی است که پس ناوهای آمریکا در آن منطقه و در آن شش ساعت، مشغول چه کاری بوده‌اند؟!
خوشحالی طرفداران مقاومت عصبانیت مدعیان اصلاحات!
البته این اولین بار نیست که آمریکایی‌ها در مقابل دلیرمردان کشورمان تحقیر می‌شوند و آنها در سال‌های اخیر در ماجراهایی نظیر دستگیری ملوانان آمریکایی، پهپاد گلوبال هاوک، موشک باران عین‌الاسد و... شکست‌ها و تحقیرهای دیگری را هم تجربه کرده‌اند.
در ماجرای افتخارآفرینی اعلام شده در روز چهارشنبه هم مطابق همیشه مردم عزتمند ایران و همچنین طرفداران مقاومت در کشورهای منطقه بلکه جهان از این شاهکار سپاه خوشحال شدند و در شبکه‌های اجتماعی به تجلیل و تحسین این اقدام مقتدرانه پاسداران انقلاب اسلامی پرداختند اما غربگرایان و چهره‌های برجسته جریان بدنام مدعی اصلاح‌طلبی نتوانستند عصبانیت و ناراحتی خود را از این موضوع یعنی اقتدار آفرینی جدید سپاه کتمان کنند.
در همین باره چهره‌های شاخص و تئوری‌پرداز این جریان وارد میدان شدند و سعی کردند با واکنش‌هایی از عظمت افتخارآفرینی جدید سپاه بکاهند.
روزنامه آرمان نیز در مطلبی با عنوان «چند نکته درباره تنش دریایی» به قلم یکی از فعالین اصلاح‌طلب نوشت: «چگونگی جزئیات رویارویی ایران با ناوهای آمریکایی در دریای عمان هنوز مشخص نیست...همیشه در آستانه انجام مذاکرات چنین اتفاقاتی می‌افتد. الان هم به نظر می‌رسد جناح خاص با همین وضعیت نیم‌بند مذاکره هم خیلی موافق نیست و به نظر بیشتر یک اقدامی است تا بتواند ترازویی که کفه توافق برای ادامه برجام سنگینی می‌کند را تا حدودی سبک کند تا در آستانه مذاکرات جلوی انجام آن گرفته شود».
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «با توجه به مشکلات اقتصادی که در داخل داریم ولی جناح‌های قدرت و به‌خصوص نیروی‌های خاص ما خیلی علاقه‌مند به اینکه اختلاف‌مان با آمریکا در این زمینه حل شود، نیستند.
شاید موجودیت و بقای خودشان را در ادامه خصومت با آمریکا می‌دانند... فشارهای اقتصادی در داخل مردم را به مرحله کلافگی رسانده که ممکن است زمینه‌های نارضایتی‌های را به‌وجود بیاورد».
در ادامه این مطلب آمده است: «طی روزهای آینده قرار است در منطقه مانور هوایی- دریایی اسرائیل با حضور عربستان، امارات و مصر اتفاق بیفتد...اینچنین حوادثی نشان می‌دهد که یک ائتلاف گسترده منطقه‌ای دارد، شکل می‌گیرد. اسرائیل در حال نصب کردن گنبد آهنین در بحرین و همین‌طور در امارات متحده است. به هر صورت، شرایط مطلوب نیست و آن گروه و جناحی سیاسی که دارند جلوی مذاکرات را می‌گیرند، معلوم نیست که چه فکری می‌کنند که بالاخره این مسیر به کجا ختم خواهد شد؟».
این موضوع هم البته برای بار اول نیست و در هر مسئله‌ای که پای اقتدار و عزت ایران و شکست آمریکایی‌ها در میان باشد گروهی از اصلاح‌طلبان به جای خوشحالی، ناراحت و عصبانی می‌شوند. حتی در مسائلی نظیر ترور شهید سلیمانی یا شهید فخری زاده اصلاح‌طلبان بلافاصله دست به کار شدند که ایران نباید انتقام بگیرد! نادیده گرفتن منافع ملی ایران و تلاش برای بزک روسای جمهور جنایتکار آمریکا و کتمان ده‌ها سال خیانت آنها در حق ملت ایران هم که جزو وظایف ثابت برخی عناصر جریان اصلاحات است. این را هم باید یادآوری کرد که برخی از همین چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب جزو فعالان فتنه‌های سال‌های گذشته از جمله سال 88 بوده‌اند.
ادامه واکنش‌ها
به اقدام مقتدرانه سپاه
علیه نفت‌دزدان آمریکایی
تقابل مقتدرانه نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ارتش تروریستی آمریکا برای بازپس‌گیری محموله نفتی سرقت شده با گذشت دو روز از رسانه‌ای شدن آن همچنان در کانون توجهات محافل
سیاسی - رسانه‌ای است و از سوی دیگر مسئولان کشورمان از آن به عنوان اقدامی قهرمانانه و عزتمندانه یاد می‌کنند. احمد وحیدی وزیر کشور در پیام تبریک خود، ایستادگی نیروی دریایی سپاه در مقابله با عملیات رذیلانه ارتش تروریست آمریکا را موجب خشنودی عموم ملت ایران
بر شمرد.

وی تاکید کرد : ایستادگی مقتدرانه و هوشندانه جان برکفان دلاور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با عملیات رذیلانه ارتش تروریست آمریکا، آن هم در ایام منتهی به سالروز 13 آبان، موجب خشنودی عموم ملت ایران و احساس غرور همه مظلومان در هر جای عالم است.
وزیر کشور افزود : اقتدار سربازان وطن در این میدان، علاوه‌بر صیانت از منافع و سرمایه‌های ملی در دریای عمان، بار دیگر، صلابت و استواری خلل‌ناپذیر جمهوری اسلامی ایران و پیروزی حتمی حق بر باطل را یادآور گشت.
سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمد آباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به برخورد نیروی دریایی سپاه پاسداران با نیروهای تروریست آمریکایی، در صفحه شخصی خود نوشت: « قدرت‌نمایی دلاورمردان سپاه در آستانه روزملی استکبار ستیزی، به ملت‌های منطقه نشان داد که نه ناوهای به ظاهر مدرن و نه یاوه‌گویی‌های سیاسی، از پوشالی بودن قدرت‌ آمریکا نمی‌کاهد و اگر ایمان و باور انقلابی باشد، این رژیم دزد و غارتگر، به زودی و برای همیشه از این منطقه فرار خواهد کرد.»
یعقوب رضازاده عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با‌اشاره به اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران در برابر آمریکایی‌ها، گفت: این اقدام یکی دیگر از صحنه‌های اقتدار نظامی ایران بود که توسط دلاوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های خلیج‌فارس به رخ آمریکایی‌ها کشیده شد و نشان داد جمهوری اسلامی از اقدامات تحریک‌آمیز هیچ کشوری در خلیج‌فارس چشم‌پوشی نمی‌کند و به شدت با دزدی‌های بین‌المللی برخورد خواهد کرد.
محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز با بیان اینکه امروز سپاه برای دفاع از مرزهای آبی و خاکی کشور در کنار ارتش به یکی از نیروهای نظامی قوی در دنیا تبدیل شده است، افزود: مهم‌ترین دلیلی که باعث این کار شده نیز مکتبی و مردمی بودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
وی با تاکید بر اینکه پاسخ‌های سخت نیروهای مکتبی و مردمی ایران به آمریکا در منطقه و جهان به دوران یکجانبه‌گرایی آنها پایان داده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توان دفاعی خود که با نیروهای مردمی در سپاه پاسداران شکل گرفته است قطعا به هر تعرضی از سوی آمریکایی‌ها پاسخ خواهد داد کما اینکه تاکنون این اتفاق نیز رخ داده است.
اقتدار نظامی ایران و شکست‌های آمریکا
در آب‌های خلیج‌فارس
به هر ترتیب جمهوری اسلامی ایران امسال در حالی به استقبال سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز ملی استکبارستیزی رفت که دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شدند بار دیگر هیمنه پوشالی نظامی آمریکا را درهم شکسته و در عرصه بین‌المللی به نمایش بگذارند. درس عبرت جدید سپاه پاسداران به ارتش تروریستی آمریکا همچنین به سران جدید کاخ سفید یادآور شد که گزینه‌های موهوم روی میز برای تهدید ایران هیچگونه کارآیی ندارد و هرگونه ماجراجویی علیه منافع کشور به سرنوشت دستگیری ملوانان متجاوز آمریکایی در سال 2016، سقوط هواپیمای گلوبال هاوک آمریکا در سال 2019 و توقیف کشتی نفتکش انگلیسی در سال 2019 دچار خواهد شد.
از سوی دیگر دزدی دریایی نظامیان آمریکا همسو با حضور بی‌ثبات‌ساز این کشور در منطقه، نشان می‌دهد که رویکرد ایجاد قدرت بازدارندگی نظامی در عرصه‌های مختلف همانند صنعت موشکی و پهپادی و توان دریایی، اقدامی کاملاً لازم برای حفاظت از منافع کشور می‌باشد. ایران اکنون به لطف خودکفایی نظامی و توانمندی‌های نیروهای مسلح شامل ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت رهنمودهای حکیمانه فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، به جزیره ثبات در منطقه پر تلاطم غرب آسیا و نیروی اصلی حافظ امنیت در آب‌های خلیج‌فارس تبدیل شده است.