kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
آیت‌الله خاتمی خطیب جمعه تهران:

مشکل گرانی افسارگسیخته اگرچه یک شبه حل نمی‌شود اما مسئولان به اقدامات خود سرعت ببخشند

خطیب جمعه تهران با‌اشاره به ضربه نیروی دریایی سپاه به ارتش آمریکا در دزدی نفت ایران در دریای عمان گفت: این حرکت، حرکت تحقیر آمریکا بود و نشان داد که آمریکا و ارتش آمریکا در خانه عنکبوتی نشسته‌اند.


آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با‌اشاره به آیه «تعاونوا علی البرّ و التّقوی» یکی از مصادیق «برّ» را تقویت نظام دینی دانست و اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید کسی که ولایت والی عدل را تقویت کند و کمک کند تا بتواند کشور را اداره کند در حقیقت در گسترش اطاعت از خداوند کوشیده است. به گزارش فارس، امام جمعه موقت تهران یکی دیگر از مصادیق «برّ» را، کمک به مسئولان در ایجاد امنیت دانست و گفت: امنیت از نان شب هم واجب‌تر است و قرآن می‌فرماید اولین زیرساخت جامعه اسلامی امنیت است. وی افزود: کاری که مردم ایران در دهه ۶۰ انجام دادند و داعشی‌های وطنی یعنی سازمان جهنمی منافقین را به دستگاه‌های امنیتی معرفی کردند مصداق «برّ» است.
آیت‌الله خاتمی تضعیف نظام اسلامی را یکی از مصادیق «تعاون علی‌الاثم» دانست و گفت: دومین مصداق «اثم»، پخش شایعات است که در فضای مجازی برخی به آن دامن می‌دهند؛ هر دروغی را منتشر می‌کنند و کسی هم نیست جلویشان را بگیرد.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: پخش شایعات افرادی که شایعه می‌سازند حرام است. کسی که این شایعات را پخش کند، نه‌تنها معاونت در «اثم» کرده بلکه در حکم دروغگو است. وی چراغ سبز نشان دادن به دشمن، امیدوار کردن آنها و همکاری رسانه‌ای با دشمنان را از مصادیق اثم عنوان کرد.
آیت‌الله خاتمی به یوم‌الله ۱۳ آبان‌اشاره کرد و گفت: اگر کسی دست آمریکا را در حمله صدام به ایران نبیند، کودن سیاسی است. سه روز قبل از حمله، برژنسکی با صدام دیدار داشته است. امام جمعه موقت تهران دزدی نفت ایران توسط آمریکا طی روزهای اخیر را مورد‌اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این چهره آمریکاست؛ مردم به این دلیل مرگ بر آمریکا می‌گویند. به صراحت می‌گویم نفرت از آمریکا یعنی مصداق کفر به طاغوت و یعنی تبری که جزو واجبات دین است. بنابراین جای خرده گرفتن نیست که شعار مرگ بر آمریکا شعار مقدس ملّت ایران است. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها مدام برای مذاکره با ایران بی‌تابی می‌کنند. ما تصمیم خودمان را گرفته‌ایم. شما مردد هستید. ملت ایران و مسئولان ایران تصمیم‌شان را گرفته‌اند؛ مذاکره‌ای می‌خواهند که خروجی آن لغو همه تحریم‌ها باشد. برجام را شما بهم زده‌اید. مذاکره فرسایشی را ایران اسلامی نمی‌پذیرد.
امام جمعه موقت تهران گفت: در رابطه با همسایگان می‌گوییم حُسن‌الجوار، یعنی خوب همسایگی کردن یک ارزش در مکتب ما است. خوب همسایه‌داری کردیم امّا «چه خوش بی‌مهربانی هر دو سر بی». اینکه مدام خوب همسایه‌داری کنیم امّا مدام ناجوانمردی ببینیم قابل تحمل نیست. نصیحت می‌کنم برخی کشورهای همسایه را که شما همسایه قدرتمندی دارید که ارتش و سپاهش اولین قدرت نظامی در منطقه هستند. با این همسایه خوب و مقتدر، برادرانه رفتار کنید، اگر نکنید دودش به چشم خودتان می‌رود. وی با بیان اینکه برخی کشورهای همسایه روابط خود را با رژیم جلّاد صهیونیستی که دشمن اسلام و مسلمین است، عادی کرده‌اند، اظهار داشت: بدانید که با طناب پوسیده رژیم صهیونیستی به ته چاه خواهید رفت و نابود خواهید شد. آیت‌الله خاتمی با‌اشاره به ضربه نیروی دریایی سپاه به ارتش آمریکا در دزدی نفت ایران در دریای عمان گفت: این حرکت، حرکت تحقیر آمریکا بود و نشان داد که آمریکا و ارتش آمریکا در خانه عنکبوتی نشسته‌اند.
امام جمعه موقت تهران با‌اشاره به شکار پهپاد متجاوز آمریکایی، حمله به عین‌الاسد و مقابله نیروی دریایی سپاه با ارتش تروریستی آمریکا، اظهار داشت: اگر این تعبیر را بکنم که صدای شکسته شدن استخوان‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد و در آینده نزدیک ان‌شاءالله ساقط شدن همیشگی این دو رژیم جلاد را شاهد خواهیم بود، گزافه نیست.
وی با بیان اینکه حریم مرجعیت حریم بایسته است، مرجعیت را یک سرمایه دانست و گفت: عراق را مرجعیت از چنگ انگلیس نجات داد، ایران اسلامی را مرجعیت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی نجات داد. این سرمایه سرمایه نفیس و پاس‌گذاشتنی است. حریم همه مراجع باید دانسته شود، بخصوص شیخ المراجع، آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، شخصیتی که همگام با انقلاب در تدوین قانون اساسی در مجلس خبرگان بود، در شورای نگهبان دبیر بوده و خاندان ایشان خاندان مبارزه با طاغوت‌اند. آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه من از زبان شما مردم از حضور میدانی مسئولان صمیمانه تشکر می‌کنم، تصریح کرد: با این حال یک تقاضا از مسئولان داریم و آن این است که مردم از این گرانی‌های افسارگسیخته و لحظه به لحظه، بینی‌ و بین‌الله در رنج هستند، به داد برسید. دغدغه دارید، می‌دانم. می‌دانیم مشکلات چندساله، یکشبه حل نمی‌شود ولی تقاضا می‌کنم سرعت حرکتتان را بیشتر کنید تا این مردم خوب بیشتر از این در رنج نباشند.
سپاه ذلت آمریکا را به جهان نشان داد
سردار غلامرضا جلالی، رئیس‌سازمان پدافند غیر عامل کشور، پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: در سالگرد مبارزه با استکبار جهانی شاهد رویارویی دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با آمریکایی‌ها بودیم و یک بار دیگر ذلت، خواری و رو به افول بودن آمریکا را به جهانیان نشان داد. تا ایران، ایران اسلامی است و تا آمریکا استکباری است، این تقابل وجود دارد. به گزارش مهر، وی با بیان اینکه در حوزه پدافند غیرعامل ما امروز شاهد تغییر در ماهیت تهدید هستیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی به سقف بازدارندگی رسیده است و همواره باید این حوزه ارتقا پیدا کند و به همین دلیل دشمن راهبرد پرهیز از ورود جنگ با ایران را دنبال می‌کند و با استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژی به دنبال جنگ ترکیبی است. سردار جلالی تصریح کرد: هر چقدر دقت و ملاحظات داخلی، برطرف کردن آسیب‌پذیری‌ها، جدی تلقی کردن تذکرات مربوط به امنیت و پدافند سایبری مورد توجه قرار گیرد، تأثیر این حملات کاهش می‌یابد و می‌توان از این طریق پیامدهای این حملات را به حداقل ممکن رساند.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور با‌اشاره به حمله سایبری اخیر به سامانه هوشمند سوخت اظهار داشت: سرعت عمل مسئولان ذیربط و روشنگری از سوی رسانه ملی باعث شد که این توطئه خنثی شود، البته این اولین و آخرین حمله نیست و ما باید بتوانیم حوادث را در هر لایه‌ای کنترل کنیم یعنی حوادث را هم باید در لایه فناورانه پیگیری کنیم و هم باید در لایه‌های تداوم کار و زیرساختی دنبال شود؛ اطلاع‌رسانی دقیق به مردم هم امری ضروری است. وی گفت: اگر شما لیست حملات سایبری را نگاه کنید، آمریکایی‌ها در لیست اول هستند و بیشترین حملات سایبری علیه آنان انجام می‌شود و در مابقی کشورها هم این وضعیت وجود دارد. سردار جلالی خاطرنشان کرد: هوشمندی و موازی‌سازی خدمات توسط دستگاه‌های ذیربط خدمات بسیار ضروری است و باید اتفاق بیفتد. برای مثال وجود ژنراتور برق می‌تواند قطع برق را کنترل کند بنابراین راهبردهای پدافندی از قبیل موازی‌سازی و تداوم کارکرد می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: کسانی که آمریکا را دارای ساختار منظم، علمی و دارای مکاتب اقتصادی می‌دانند، ببینند که شکست‌های مکرر راهبردی آمریکا به چه شکل روی می‌دهد و این نشان از محاسبات غلط آمریکا در دنیا دارد. وی گفت: شکست بزرگ‌ترین مفهوم مقدر برای آمریکاست. این درسی است برای ما که سینه به سینه با آنها در تقابل هستیم. آمریکا یک کشور شکست خورده و انباشته از آسیب پذیری‌ها است و امروز به همراه رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط هستند.