kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

فالکن؛ سرگذشت بزرگ‌ترین پادگان آمریکا در عراق

مستند «فالکن» ماجرای سرگذشت پادگانی به نام «فالکن» در جنوب بغداد را روایت می‌کند. در این مستند تشکیل نیروهای مقاومت در عراق و خروج آمریکا از عراق بررسی می‌شود. این کار در قالب داستان و سرگذشت پادگانی به نام «فالکن» در جنوب بغداد صورت می‌گیرد.
فالکن بزرگ‌ترین پادگان آمریکا در دوران ‌اشغال عراق بود که نیروهای مقاومت مردمی عراق آن را هدف قرار دادند. در این پادگان انبار مهماتی وجود داشت که باعث انفجاری شد که ۲۳ ساعت ادامه پیدا کرد. آمریکا همان زمان اعلام کرد هیچ کشته‌ای در جریان این حمله نداشته اما چهار روز بعد خبرنگاری گفت که این حادثه
۳۰۰ کشته و ۲۰۰ زخمی برجای گذاشته است. بعد از این اتفاق حضور آمریکا در عراق به عقب‌نشینی در سال ۲۰۱۱ منتهی می‌شود.
این مستند دو بخش دارد: بررسی حمله آمریکا به عراق و ساخت چندین پادگان در این کشور، شکل‌گیری نیروهای مقاومت مردمی و مقابله با ‌اشغالگران آمریکایی و در نهایت عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از عراق. داستان مستند «فالکن» در بخش دوم به زمان حال می‌آید و به ترور سردار سلیمانی می‌رسد که پس از آن ایران پایگاه هوایی عین‌الاسد را هدف قرار داد و آمریکا این‌بار هم اعلام کرد هیچ کشته‌ای نداشته‌اند با همان ادبیات چند سال قبل!
«فالکن» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر تولید خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در سامانه‌های وی‌اودی نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
مستند «فالکن» سال گذشته برای اولین بار در یازدهمین جشنواره فیلم عمار اکران و با استقبال مخاطبان در میان آثار پرمخاطب این جشنوره قرار گرفت.