kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

مسائل لاینحل و کارهای معطل‌مانده ورزش!

 

سرویس ورزشی-
هفته گذشته خبر حذف احتمالی دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران یعنی استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا یکی از موضوعاتی بود که سخت باعت نگرانی اهالی فوتبال خاصه علاقه‌مندان و طرفداران این دو تیم شد. البته این نگرانی حداقل به طور موقت حل شد وقتی که به دستور وزیر ورزش (و احتمالا اشاره و تاکید رئیس‌جمهور محترم) جلسه‌ای با حضور مدیران عامل دو باشگاه و رئیس‌فدراسیون فوتبال تشکیل شد.
ساعتی پس از برگزاری این جلسه مجوز حرفه‌ای‌سازی هر دو باشگاه صادر و مشکل به وجود آمده حداقل به طور موقت حل شد. ما در اینجا به جزئیات و کم و کیف این ماجرا کاری نداریم و در این باره مسئولان ذیربط توضیحاتی را که لازم و به مصلحت بوده اینجا و آنجا ارائه کرده‌اند ما می‌خواهیم بار دیگر و این بار به بهانه موضوع اشاره شده بر روشن شدن وضعیت مالکیتی و مدیریتی پرسپولیس و استقلال که بی‌اغراق و بالقوه از سرمایه‌های کم نظیر این ورزش هستند و متاسفانه مثل خیلی از داشته‌ها و ثروت این ورزش کمتر قدر آنها دانسته شده تاکید ‌نماییم.
موضوع روشن شدن وضعیت این دو تیم مشکلی نیست که میان تشکیلات ورزش و فوتبال ما با سازمان فوتبال آسیا (AFC) به وجود آمده و مطالبه‌ای خاص و منحصر به کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد‌، البته در اینکه در تشکیلات فوتبال آسیا جریانات و افرادی هستند که با فوتبال ما صفایی ندارند و بدشان هم نمی‌آید که برای آن اشکال‌تراشی کنند و بدتر از آن در اینکه کسانی هستند که با شناسنامه ایرانی با عناوین مختلف در این کنفدراسیون هستند و یا از دور به آنها خائنانه «‌گرا» ی منفی می‌دهند شکی نیست، اما باید دانست اولا روشن شدن وضعیت اداره و روش مدیریت و مالکیت این تیم‌ها از مطالبات اصلی طرفداران این تیم‌ها وکارشناسان و دلسوزان ورزش و به مصلحت کلیت ورزش ایران است و ثانیا وقتی ما می‌دانیم که بدخواهان این ملک و ملت و این ورزش و تیم‌ها و طر‌فداران آنها یکسره در پی مخالفت و کارشکنی هستند چرا با دست خودمان « گزک» دست آنها می‌دهیم و خود را به گوشه رینگ می‌کشانیم؟!
اگر ما فوتبال خود را «حرفه‌ای» اعلام کرده‌ایم به طور طبیعی باید سازوکار حرفه‌ای‌گری را فراهم ‌آوریم. معنا ندارد که تیم‌های بزرگی مثل تیم‌های ذکر شده از حداقل استانداردهای حرفه‌ای‌گری بی‌بهره باشند. همه می‌دانیم که پرسپولیس چند ماهی است مدیرعامل ندارد و استقلال هم به تازگی صاحب مدیر شده است. باری، ما به گواه خوانندگان و مخاطبان فهیم این روزنامه بارها و بارها به سهم خود نوشته و تاکید کرده‌ایم که در ورزش ایران خیلی از مسائل لاینحل و بسیاری از مشکلات بر زمین و معطل مانده است و وظیفه اصلی مدیران ورزش این است که اولا این مشکلات را شناسایی و دسته‌بندی کنند وثانیا بر اساس اولویت‌ها شجاعانه و مدبرانه برای حل آنها اقدام کرده یا حداقل اقدامات را شروع کنند. اما متاسفانه این تذکرات دلسوزانه و این هشدارهای ناصحانه مورد اعتنای مدیران و مسئولان ورزش قرار نگرفته و اغلب آنها یا چون اهلیت لازم و شناخت کافی را از ساختار ورزش ندارند، روزمرگی پیشه کرده و به جای انجام مسئولیت‌های اساسی کودکانه دنبال مشغولیت‌ها و برد و باخت‌های گذرا و کری خواندن با این و آن و ژست گرفتن در پناه مدال‌ها و مدال‌آوران بوده‌اند یا اگر هم دردهای اساسی ورزش را می‌شناخته‌اند همت و شجاعت اصلاح را نداشته و از روی مصلحت به وضع موجود رضایت داده‌اند.
امیدواریم در دوره و مقطع کنونی مدیریت ورزش و بر سر کار بودن دولتی که می‌خواهد در همه عرصه‌ها، فراتر از روزمرگی و بی‌خیالی و با جدیت و به طور انقلابی به کار سازنده و اصلاحی روی بیاورد، مدیران ورزش و در راس همه وزیر محترم بدون توجه به جو‌‌سازی‌ها و تخریب وحاشیه ‌‌سازی جریاناتی که حل مشکلات اساسی و سروسامان یافتن ورزش را به ضرر خود می‌دانند به سراغ مشکلات معطل مانده و مسائل لاینحل که پیشرفت ورزش و برداشتن بسیاری از موانع پیش پای ورزش در گروی رفع و رجوع آنهاست بروند و فراتر از روز‌مرگی‌ها اقدامات اصلاحی و انقلابی را در ورزش هم شروع کنند به ویژه که در موضوع اشاره شده(صدور مجوز حرفه‌ای) ریاست محترم جمهوری بر حل مشکلات این چنینی تاکید داشته است.
بدون شک ماجرای مالکیت و مدیریت این دو تیم(که از موارد اصلی عدم دریافت مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه بوده و تقریبا سایر مشکلات آنها زیر‌مجموعه و معلول علت اشاره شده است) یکی از همان موضوعات لاینحل و بر زمین مانده ورزش ماست که در دوره‌ها و دولت‌های قبلی به ویژه دولت یازدهم و دوازدهم علی‌رغم شعارها و وعده‌های پیاپی مسئولان وقت ورزش در‌باره حل آن اقدام خاصی صورت نگرفت و آن وعده‌ها همگی پوشالی از کار در آمد ومعلوم شد مثل خیلی از حرف‌های مدیران قبلی ورزش از نوع «سرخرمن»! است. بنابراین انتظار می‌رود که مدیران فعلی ورزش حل این مشکل و معضل را در دستور کار قرار دهند و یک بار برای همیشه به طور قاطعانه و رسمی برای این دو سرمایه بزرگ وگرانقیمت ورزش ایران یعنی پرسپولیس و استقلال بهترین و کار‌آمدترین تصمیم را بگیرند.