kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

بالا گرفتن اختلافات فدراسیون جودو و کمیته ملی المپیک

 

در شرایطی که حل پرونده مشکل جودو نیازمند هماهنگی، همراهی و همدلی مسئولان ورزش کشور است، مسئولان ورزش به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند.
در فاصله کم‌تر از 3 هفته تا برگزاری دادگاه بین‌المللی ورزش روابط فدراسیون جودو و کمیته ملی المپیک در بدترین شرایط ممکن است. روز پنجشنبه آرش میراسماعیلی رئیس‌فدراسیون جودو در گفت‌و‌گویی درباره مشخص شدن زمان دادگاه شکایت ایران از فدراسیون جهانی جودو پس از اعمال محرومیت ۴ ساله جودوی ایران، اظهار کرد: ما تقریبا از اردیبهشت که رای محرومیت ۴ ساله جودوی ایران اعلام شد، شکایت دوباره‌ای را علیه فدراسیون جهانی جودو ارائه کردیم. ابتدا قرار بود اواخر آذر را برای برگزاری جلسه دادگاه تعیین کنند اما به یکباره به صورت عجولانه زمان آن را تغییر دادند و جلسه دادگاه به روز ۳ آذر موکول شد.
رئیس‌فدراسیون جودو، افزود: روز ۳ آذر روز سرنوشت ‌سازی برای جودوی ایران خواهد بود. هر دو طرف لوایح خودرا ارائه داده‌اند و داورها نیز مشخص شده‌اند. تیم حقوقی ما نیز حدود ۳۰۰ صفحه لایحه را نوشتند.میراسماعیلی در ادامه گفت‌وگو با بخش اخبار ورزشی سیما، با انتقاد شدید از رئیس‌کمیته ملی المپیک، گفت: متاسفانه روز گذشته متوجه شدیم آقای صالحی امیری بدون هماهنگی و اجازه ما نامه‌ای را به رئیس‌فدراسیون جهانی جودو ارسال کرده که برای ما جای تعجب دارد. ما دوست داریم همصدا با هم حرکت کنیم اما دیروز متوجه ارسال این نامه شدیم و بسیار برای ما جای تعجب داشت.
رئیس‌فدراسیون جودو تصریح کرد: یکصدا بودن ما در این شرایط خیلی مهم است اما بدون هماهنگی با بنده متاسفانه این نامه را به رئیس‌فدراسیون جهانی ارسال کردند. متاسفانه دلیل آن را نمی‌دانیم و این نامه بدون هماهنگی ما به رئیس‌فدراسیون جهانی ارسال شده است.
واکنش کمیته المپیک به اظهارات میراسماعیلی
این اظهارات میراسماعیلی واکنش کمیته ملی المپیک را به دنبال داشت تا جایی که کیکاوس سعیدی دبیر این کمیته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: اظهارات و ادعای مطرح شده مایه تعجب و تاسف است. تمام تلاش‌های لازم از سوی کمیته ملی المپیک با کمیته بین‌المللی المپیک، فدراسیون جهانی جودو و دادگاه حکمیت ورزش برای لغو تعلیق صورت گرفته است و ادامه هم خواهد داشت.
او ادامه داد: هیچ اقدام ناهماهنگی تاکنون صورت نگرفته است اما متاسفانه فدراسیون جودو رسماً و بدون هماهنگی با کمیته ملی المپیک اقدامات خودسرانه زیادی انجام داده است از جمله ارتباط تلفنی با فدراسیون جهانی جودو که کمیته ملی المپیک از کم و کیف آن بی‌اطلاع است.
دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به مکاتبه انجام شده تاکید کرد: مکاتبه انجام شده بر اساس درخواست کتبی فدراسیون جودو انجام شد. در این زمینه با توجه به خواست فدراسیون جودو، مکاتبه‌ای با کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی جودو انجام شد و روال کار بر این است که کمیته ملی المپیک مکاتبه‌ای را با کمیته بین‌المللی المپیک انجام می‌دهد رونوشت آن را به فدراسیون جهانی مربوطه نیز ارسال می‌کند. کمیته ملی المپیک حمایت حداکثری از جودو را در دستور کار خود قرار‌داده است و تلاش‌های لازم را انجام داده و تلاش‌ها بازهم ادامه خواهد داشت. مکاتبه انجام شده نیز هوشمندانه و از موضع عزت و صرفا در دفاع از ورزشکاران جودو ایران بود در این مکاتبه به مباحث حقوقی اشاره نشده است و صرفا جنبه حمایتی از جودوی ایران دارد.
همدلی فراموش شده است
نکته مهم درباره اتفاقات اخیر که مغفول مانده این است که حل مشکل جودو نیازمند هماهنگی و همدلی دستگاه‌های ورزشی کشورمان است و از طرفی فدراسیون جهانی جودو و سایر نهادهای بین‌المللی، اتفاقات ورزش ایران را به دقت رصد می‌کنند، این موضوع و گلایه‌ها باید در درون خانواده ورزش کشورمان حل شود.