kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
آیت‌الله رئیسی در نهمین سفر استانی در سمنان تأکید کرد:

بانک‌ها حق تعطیلی واحدهای تولیدی را ندارند/مدیران باید مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشند

مقصد سفر استانی سیدابراهیم رئیسی و هیئت دولت در روز پنج شنبه گذشته استان سمنان بود که آغاز طرح ملی مسکن در این استان، بررسی واحدهای صنعتی و تولیدی، ایجاد مجتمع‌های کشاورزی و دامپروری و... بخشی از نتایج این سفر است.


آیت اله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح پنجشنبه در آغاز سفر یک روزه به استان سمنان، وارد فرودگاه سمنان شد و مورد استقبال رسمی مسئولان استانی سمنان قرار گرفت. در این مراسم نماینده ولی فقیه و استاندار سمنان، نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، انتظامی و نظامی حضور داشتند.
طبق برنامه‌های از قبل اعلام شده از سوی نهاد ریاست‌جمهوری و استانداری سمنان، وزیر بهداشت به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در دامغان، وزیر صمت در شاهرود، وزیر دادگستری در گرمسار، وزیر جهاد کشاورزی در مهدی‌شهر و سرخه، رستم قاسمی وزیر راه و عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در سمنان و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم در شهرستان میامی حضور یافتند.
مشکلات استان احصا شده
رئیسی در بدو ورود به استان سمنان و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۳ آبان یادآور رشادت‌های دانشجویان و دانش‌آموزان است، تاکید کرد: این روز روز پرچم داری امام راحل (ره) در برابر استکبار جهانی است و لذا باید گرامی داشته شود.
وی افزود: قبل از سفر به استان سمنان، بررسی‌هایی صورت گرفته، مشکلات و کمبودها بررسی و رصد شده‌اند و امید است در جلساتی که به مسئولان، سازمان‌ها و ارگان‌ها، فعالان اقتصادی و … می‌گذاریم بتوانیم به نقاط روشنی در زمینه رفع مشکلات استان برسیم.
رئیس‌جمهور گفت: استان سمنان ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه اقتصاد، کشاورزی و صنعت و معدن دارد و اگر از این ظرفیت‌ها درست بهره‌برداری شود افزایش بهره‌وری و‌اشتغال را می‌توانیم در این استان شاهد باشیم که البته این موضوع در زمره دستورات کار ما در سفر خواهد بود.
طرح اقدام ملی مسکن
همزمان با صبح پنجشنبه وزرای راه و شهرسازی و همچنین میراث فرهنگی مهمان مردم مرکز استان شدند تا از پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی و همچنین گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی بازدید کنند.
عزت الله ضرغامی صبح پنج‌شنبه در میان استقبال مسئولان استانی و شهرستانی وارد شهرستان سمنان شد تا از نزدیک در جریان پروژه‌ها و مشکلات و مسائل مرکز استان قرار گیرد.
رستم قاسمی هم که از چهارشنبه شب وارد سمنان شده بود یک طرح عمرانی در حوزه راه‌سازی را با اعتبار ۳۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح کرد. این طرح ۱۰ کیلومتر از باند دوم مسیر
۲۷ کیلومتری سمنان-فیروزکوه بود که برای ساخت ۱۰ کیلومتر قطعه اول باند دوم محور سمنان به فیروزکوه ۳۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است.
همچنین با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن پروژه ۹۶ واحدی سمنان آغاز و مراسم کلنگ زنی این مجموعه با همراهی سرپرست فرمانداری این شهر و مسئولان شهرستان برگزار شد.
این طرح قرار است در پنج بلوک چهار طبقه روی همکف هشت واحد ساخته شود که مساحت کل آن چهار هزار و ۶۳۶ متر مربع خواهد بود.
وزیربهداشت در دامغان
بهرام عین‌الهی مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان وزیر معین رئیس‌جمهور در نهمین سفر استانی کابینه سیزدهم، صبح پنجشنبه در میان استقبال مسئولان استانی و شهرستانی وارد دامغان شد.
رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی سمنان در حاشیه این استقبال به خبرنگار مهر گفت: حضور در جلسه شورای اداری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر وزیر بهداشت در دامغان خواهد بود.
نوید دانایی بیان کرد: وزیر بهداشت همچنین از مجموعه بیمارستان ولایت، طرح بیمارستان دوم دامغان و بیمارستان برادران رضایی بازدید خواهد کرد و در این سفر دستورات لازم را صادر خواهد کرد.
بررسی مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی
سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت کابینه سیزدهم نیز صبح پنجشنبه در آغاز سفر استانی هیئت دولت به استان سمنان وارد زادگاه خود یعنی شهرستان شاهرود شد و مورد استقبال مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت.
فاطمی امین در این شهرستان علی‌رغم حضور در نشست شورای اداری که همزمان با سراسر استان سمنان برگزار می‌شود، به بازدید از چند طرح صنعتی و معدنی نیز پرداخت. معاون وزیر صمت از روز چهارشنبه در شهرستان شاهرود حضور داشته و بازدید از شهرک صنعتی شاهرود و همچنین حضور در شرکت ذوب فولاد شاهرود از جمله برنامه‌های وی بوده است.
فاطمی امین در حاشیه بازدید از سه کارخانه صنعتی شاهرود ضمن بیان اینکه مشکلات حوزه صنعت شاهرود با حضور و بازدید از شهرک صنعتی این شهر موردبررسی قرار گرفت، ابراز داشت: داروسازی، ذوب‌آهن و فولاد ازجمله واحدهای صنعتی بودند که برای رفع موانع تولید خود نیازمند راهکارها و چاره‌جویی بودند که این موارد احصا شدند.
وی بابیان اینکه شرکت داروسازی با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۵۹ میلیارد ریال در شهرک صنعتی شاهرود مستقر و ظرفیت تولید سالانه ۲۲۰ تن از محصول را دارد، افزود: این واحد تولیدی که در زمینه تولید مواد اولیه داروهای انسانی فعالیت دارد به دلیل کمبود نقدینگی تأمین مواد اولیه تولیدی راکد و غیرفعال است
وزیر صمت بابیان اینکه طرح شرکت ذوب‌آهن در شهرک صنعتی شاهرود در حال اجرا است، ابراز داشت: این طرح در زمینی به متراژ ۱۱ هکتار بناشده که برای آن حدود ۸۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.
عرضه مرغ زیاد می‌­شود
دیگر اینکه امین حسین رحیمی، صبح پنج‌شنبه وارد شهرستان گرمسار شد و پس از استقبال مسئولان، از دو پروژه مهم منطقه ویژه اقتصادی و طرح سیلوی ۱۰۰ هزار تنی این شهرستان بازدید کرد.
منطقه ویژه اقتصادی گرمسار دو هزار هکتار مساحت دارد که تاکنون ۸۸ سرمایه‌گذار برای ساخت واحدهای صنعتی در این منطقه اعلام آمادگی کردند. طبق گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار سرمایه‌گذاران ۷۶ هکتار زمین دریافت کردند که ارزش آن حدود هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال برآورد شده است.
وزیر دادگستری در دومین بازدید خود به سراغ بزرگ‌ترین سیلوی شرق کشور در گرمسار رفت که با پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در حال ساخت است.
امین حسین رحیمی در پایان بازدید از چهار پروژه مهم شهرستان گرمسار در گفت‌وگویی ضمن بیان اینکه عدم هماهنگی بین چند دستگاه و وزارت‌خانه یکی از ایراداتی که ابتدای دولت سیزدهم با آن مواجه بود، ابراز داشت: با دستور رئیس‌جمهور انسجام ایجاد شد و اکنون ستاد تنظیم بازار زیر نظر معاون رئیس‌جمهور تشکیل جلسه می‌دهد.
وی بابیان اینکه جلسه کمیته اقدام مشترک نیز تشکیل‌شده تا بحث نظارت را پیگیری کند، افزود: برای استفاده از ظرفیت مردمی نیز طرحی ارائه‌شده که بر اساس آن از تولید تا مصرف نظارت کامل می‌شود.
وزیر دادگستری بابیان اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار روز گذشته مصوب شد مرغ منجمد از کیلویی ۲۵ هزار تومان، باقیمت مصوب کیلویی
۲۰ هزار تومان در میدان‌های میوه و تره‌بار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد، ابراز داشت: کسی بالاتر از این میزان حق فروش مرغ را در کشور نخواهد داشت.
رحیمی بابیان اینکه در این نشست همچنین مقرر شد تا توزیع زیاد مرغ گرم در میادین بار اجرایی شود، تصریح کرد: به این منظور دیگر کمبود یا مشکلی برای عرضه مرغ گرم نخواهد بود که برای تخم‌مرغ نیز همین شروط گذاشته‌شده است.
وی بابیان اینکه برخی شرکت‌ها با بسته‌بندی کردن تخم‌مرغ آن را بالاتر از میزان مصوب ارائه می‌کردند، افزود: قیمت تخم‌مرغ شانه‌ای ۴۳ هزار تومان باید باشد و در میادین بار نیز به‌صورت شانه‌ای و فله‌ای توزیع می‌شود.
ایجاد مجتمع‌­های کشاورزی و دام­پروری
سید جواد ساداتی نژاد، وزیر کشاورزی در حاشیه بازدید از طرح‌های کشاورزی استان سمنان به میزبانی شهرستان سرخه ضمن بیان اینکه ایجاد مجتمع‌های دامپروری و گلخانه‌ای از مصوبات سفر دولت به استان سمنان است، ابراز داشت: با توجه به اینکه این طرح‌ها در ایجاد‌اشتغال مؤثر هستند لذا ترتیبی اتخاذ شد تا سرمایه‌گذاران و متقاضیان این بخش‌ها موردحمایت قرار گیرند.
وی بابیان اینکه منطقه مهدی‌شهر و ایل سنگسری یکی از ذخیره‌گاه‌های عشایری کشور محسوب می‌شود، افزود: نژاد گوسفند سنگسری نژاد بومی که باید موردحمایت قرار گیرد لذا باید احیا آن در دستور کار مسئولان استان سمنان واقع شود.
وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه استان سمنان بخشی از پروتئین موردنیاز استان تهران را تأمین می‌کند، ابراز داشت: این خطه در مرغ گوشتی و تخم‌مرغ ۷۰ درصد و در گوشت قرمز ۳۰ درصد مازاد تولید دارد.
ساداتی نژاد بابیان اینکه طی دو ماه اخیر با تمهیداتی لازم مقرر شد تا عقب‌افتادگی در بحث تأمین نهاده‌های دامی جبران شود، تصریح کرد: می‌بایست شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده‌های دام روستایی و عشایری را به‌صورت امانی واگذار کند تا پس از فروش دام، تسویه و یا از تسهیلات دامدار کارت استفاده کنند
وی بابیان اینکه حمایت از الگوی کشت محصولات کم آب‌بر در استان ضروری است تا علوفه موردنیاز تأمین شود، افزود: استان سمنان در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌ویژه در حوزه گیاهان دارویی نیاز به حمایت ویژه دارد.
رئیس­ جمهور به دیدار عشایر رفت
سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر یک روزه به استان سمنان وارد مهدی‌شهر شد و مورد استقبال عشایر ایل سنگسر قرار گرفت. وی همچنین با حضور در سیاه چادرهای عشایر از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار گرفت.
امکان صادرات و فروش محصولات لبنی و تسهیل در بوروکراسی آن و همچنین پتانسیل‌های ایل سنگسر از جمله مسائلی بود که توسط مردم و نمایندگان عشایر مطرح شد.
رئیسی در خاتمه سفر کوتاه خود به مهدی‌شهر و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایجاد مجتمع‌های دامداری و تأمین نهاده‌های دامداران پیگیری شود، تاکید کرد: تأمین نهاده‌های دامی عشایر و دامداران منطقه و ایجاد مجتمع دامداری از سوی استاندار سمنان پیگیری و اجرایی شود
وی با بیان اینکه ایجاد بازار و بازاریابی برای فروش محصولات صنایع دستی در حمایت از این صنعت محلی اهمیت زیادی دارد، تاکید کرد: دامداران از مهم‌ترین اقشار در بخش تولید هستند.
ادای احترام به شهدا
آیت اله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر
یک روزه به استان سمنان با حضور در گلزار شهدای امامزاده یحیی (ع) سمنان ضمن زیارت این بقعه متبرکه، نسبت به سه هزار شهید استان سمنان در انقلاب، دفاع مقدس و دفاع حرمین ادای احترام کرد.
رئیس‌جمهور در سخنانی کوتاه ضمن گرامیداشت یاد شهدا، گفت: استان سمنان دارای علما، فضلا، شهدای شاخص و روحانیان سرشناسی است که خدمات شایانی را به جهان اسلام و انقلاب اسلامی کردند و نامشان همیشه ماندگار است.
رئیسی با بیان اینکه خدمت به خلق خدا و قدرشناسی از خون شهدا وظیفه ما است، تاکید کرد: امروز با عنایت الهی اقتدار و امنیت ما مرهون مجاهدت‌های شهدا است.
در این مراسم رئیسی با جمعی از مردم نیز دیدار و گفت‌وگو کرد البته به واسطه شرایط کرونایی، دیدار عمومی برای عامه مردم در سفر رئیس‌جمهور تدارک دیده نشده است.
مذاکره مدنظر دولت
مذاکره «نتیجه‌محور» است
رئیس‌جمهور ظهر پنجشنبه در مراسم گرامی داشت ۱۳ آبان و روز استکبار ستیزی به میزبانی مصلای سمنان با بیان اینکه مذاکره مدنظر ما یک مذاکره «نتیجه محور» است، تاکید کرد: همان‌طور که ایران پیش‌تر اعلام کرده است، میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم که منجر به تضییع منافع ملت ایران می‌شود، ایستادگی می‌کنیم، افزود: ما به هیچ عنوان از خواسته به‌حق ملت ایران یا همان چیزی که به روشنی اعلام کردیم یعنی رفع تحریم‌های ظالمانه کوتاه نخواهیم آمد.
رئیس‌جمهور با‌اشاره به تعیین زمان بندی برای مذاکرات، بیان داشت: ما مشخصاً از منافع ملت ایران به هیچ عنوان عقب‌نشینی نخواهیم کرد و همزمان، هم رفع تحریم‌ها و هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد.
رئیسی در ادامه به گرامیداشت روز ۱۳ آبان نیز‌اشاره کرد و گفت: ۱۳ آبان، یادآور پرچمداری
امام (ره) در مبارزه با استکبار خارجی و استبداد داخلی است و لذا یاد و خاطره شهدا به خصوص شهدای دانش آموز و دانشجو را گرامی می‌داریم.
وی با بیان اینکه مردم ایران همواره اقدامات قلدرمابانه و همچنین مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه را تقبیح کرده‌اند که نمونه آن اتفاقات روزهای اخیر است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم ما قدردان پاسخ‌های هوشمندانه و مقتدرانه پاسداران غیور مرزهای عزت و استقلال کشور هستند، تاکید کرد: سابقه دشمنی آمریکا با مردم ایران ۴۰ ساله نیست بلکه این دشمنی، بیش از ۷۰ ساله است.
رئیسی ‌ادامه داد: آمریکا در دوره نخست ۳۰ ساله دشمنی خود علیه مردم ایران، با کودتا و حمایت از حاکمان دست‌نشانده در چپاول منافع ملت ایران موفق بود اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این ملت ایران اسلامی بودند که همواره پیروز میدان مقابله با دشمنی‌های بی‌پایان آمریکا، محسوب می‌شوند.
بازدید رئیس‌جمهور
از کارخانه تعطیل شده پاکریس
آیت‌الله رئیسی روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان سمنان در بازدید سرزده از کارخانه تعطیل شده پاکریس، با گزارش مسئولان و مدیران مربوطه در جریان دلایل تعطیلی و موانع و مشکلات این واحد تولیدی قرار گرفت.
کارخانه نساجی پاکریس مهدیشهر با ۳۵ هکتار مساحت و ۱۲ هکتار فضای مسقف، در چند سال اخیر بنا به دلایل مختلف، تعطیل شده و بلااستفاده مانده است.
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌ها در سفر به استان سمنان، با حضور در جلسه شورای اداری استان، با‌اشاره به اینکه زمینه‌ خدمت به مردم برای مدیران فراهم است، آنان را به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در مقابل مردم فراخواند و گفت: مسئولان باید در مقابل خدا، ارباب رجوع، مردم و مدیربالادست پاسخگو باشند.
وی با تاکید بر اینکه همه باید در مقابل اقدامات و یا ترک فعل‌ها پاسخگو باشند، گفت: روحیه پاسخگویی همان مسئولیت‌پذیری است و باید خود را در مقابل مردم پاسخگو بدانیم، چرا که پاسخگو بودن سازمان اداری، روابط ناسالم اداری را از بین می‌برد.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه می‌توان از مشکلات عبور کرد، اظهار داشت: هیچ بانکی حق ندارد برای مطالباتش، کارخانه‌ای را تعطیل کند.