kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

آمریکا برای جلوگیری از حملات سایبری دست به دامان جایزه بگیرها شد

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید برای ردیابی گروه هکر‌های موسوم به «سایه سیاه» ۱۰ میلیون دلار پاداش در نظر گرفته است.

 


سرویس خارجی-

هکرها طی دو سال اخیر بسیاری از زیرساخت‌های آمریکا را هدف حملات سایبری مخرب خود قرار‌ داده‌اند که بعضا باعث ایجاد بحران‌های اجتماعی برای این کشور شده است. طی این مدت دولت بایدن در عمل هیچ کاری برای مقابله با هکرها نتوانسته انجام دهد. با ادامه حملات خسارت‌زای سایبری کار به جایی رسید که دولت بایدن از شرکت‌های خصوصی خواست «گام‌هایی فوری» برای محافظت بهتر از خودشان در برابر چنین حملاتی بردارند. در نامه کاخ سفید خطاب به شرکت‌ها تاکید شده بود: «هیچ شرکتی فارغ از اینکه چقدر بزرگ است و یا در کجاست از حملات باج‌افزاری در امان نیست.»
همزمان وزارت دادگستری آمریکا نیز اولویت مقابله با حملات سایبری را به سطح حملات تروریستی ارتقا داده است. در یکی از شدیدترین این حملات اردیبهشت گذشته رسانه‌های آمریکایی از وقوع یک حمله گسترده سایبری به بزرگ‌ترین شرکت خط لوله انتقال سوخت آمریکا خبر دادند. این حمله یکی از خطوط انتقال سوخت شرکت «کولونیال» آمریکا را از کار انداخت. این خط لوله روزانه 5/2 میلیون بشکه معادل 45 درصد از نیاز بنزین، دیزل و سوخت جت سواحل شرقی آمریکا را تأمین می‌کند. دولت بایدن مجبور شد در
۱۷ ایالت و منطقه واشنگتن، «وضعیت اضطراری» و «فوق‌العاده» اعلام کند.
حالا «رویترز» در گزارشی از استیصال آمریکا در مقابل هکرهای حمله‌کننده به این خط لوله نفتی خبر داده است. رویترز به به نقل از پلیس فدرال آمریکا اعلام کرده: «گروه هکری سایه سیاه مسئول حمله سایبری به خط لوله بزرگ آمریکاست که در ماه‌های گذشته موجب اختلال گسترده در سوخت‌رسانی در بخش‌هایی از جنوب شرقی کشور شد». وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده: «برای ارائه هرگونه اطلاعاتی که موجب دستگیری محکومان حملات باج‌افزار‌ها به شرکت‌های بزرگ آمریکایی شود تا ۱۰ میلیون دلار پاداش در نظر گرفته شده است». در ادامه این بیانیه آمده: «با ارائه این پاداش، آمریکا تعهد خود را در قبال محافظت از قربانیان حملات سایبری و باج‌افزار‌ها در سراسر جهان به اثبات می‌رساند.»
گفته می‌شود شرکت خط لوله سوخت «کلونیال پاپ لاین» آمریکا برای دسترسی مجدد به سیستم‌های کنترلی خود در ماه‌های اخیر مجبور شده
۵ میلیون دلار پول در قالب رمز ارز بین کوین به هکر‌ها باج پرداخت کند. وزارت خارجه آمریکا در ماه ژوئیه(خرداد) هم اعلام کرده بود برای هر گونه اطلاعاتی در مورد مکان فعالیت باج‌افزار‌ها و گروه‌های هکری تا میلیون‌ها دلار جایزه پرداخت خواهد کرد. مقامات آمریکا از جمله «جو بایدن» همواره روسیه را در این حملات سایبری متهم و آنها را تهدید به مقابله به مثل کرده‌اند. دولت مسکو هم هرگونه اتهام به دست داشتن در حملات سایبری و باج‌افزار‌ها را رد کرده و آن را بازی سیاسی دولت آمریکا در عرصه جهانی می‌داند.
برکناری 3 فرمانده «بی‌عرضه» نیروی دریایی آمریکا
خبر دیگر از آمریکا اینکه نیروی دریایی آمریکا سه فرمانده زیردریایی اتمی این کشور را به علت «تصادف این زیردریایی با صخره‌ها در قعر دریای چین جنوبی» از کار برکنار کرد. براساس گزارش پایگاه آمریکایی« اسکرول»، سه افسر ارشد برکنار شده فرمانده «کامرون الجیلانی»، فرمانده «پاتریک کاشین»، و رئیس ‌ارشد تکنیسین «کوری راجرز» هستند. این تصمیم توسط دریادار «کارل توماس» معاون فرمانده ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا اتخاذ شده است. رسانه‌های غربی ماه گذشته از برخورد یک فروند زیردریایی نظامی آمریکا با صخره‌ها در زیر آب‌های دریای جنوبی چین خبر دادند. پس از این حادثه زیردریایی مجبور شده است روی سطح دریا به سمت خلیج گوام، پایگاه ارتش آمریکا در غرب اقیانوس آرام برود. ناوگان اقیانوس آرام ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که یکی از زیردریایی‌های سریع و اتمی این کشور هنگام حرکت در آب‌های بین‌المللی در منطقه اقیانوس هند-آرام، به صخره برخورد کرده است. ارتش آمریکا با بیان اینکه این حادثه منجر به زخمی شدن ۱۱ ملوان شد، مدعی شده زیردریایی «یو.اس.اس کنتیکت» در وضعیت پایداری باقی مانده و مولد اتمی آن آسیب ندیده است. با این وجود برخی منابع از آسیب دیدن بخش‌هایی از این زیردریایی اتمی خبر داده‌اند. دولت چین خواستار توضیحات شفاف و دقیق آمریکا در ارتباط با این حادثه در آب‌های دریای چین جنوبی شده است.