kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

1500 نظامی ائتلاف سعودی خود را تسلیم نیروهای انصارالله کردند

 

سرویس خارجی-
معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن از ورود ۱۵۰۰ نفر از نیروهای مسلح دولت مستعفی به صنعا و بیعت با ارتش و کمیته‌های مردمی خبر داد. همزمان بسیاری از قبایل یمنی از مارب خود را به صنعا رسانده و با انقلابیون
بیعت کردند.
پیروزی‌های اخیر انصارالله در استان مارب باعث شده تا قبایل زیادی با این جنبش بیعت کنند. این مسئله روحیه نیروهای دولت مستعفی را کاملا از بین برده و شماری زیادی از این نیروها را نیز به بیعت با انصارالله وادار کرده است.
«حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن (مستقر در صنعا) در همین رابطه پنجشنبه در توئیتر نوشت ۱۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در مأرب، وارد شهر صنعا پایتخت یمن شده و از دولت مستعفی منصور‌هادی جدا شده‌اند. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، او نوشته: «نزدیک به ۱۵۰۰ نیرو از فرزندان عزیز مأرب به صنعا بازگشته‌اند. قدوم این عزیزان با کرامت را گرامی داشته و به آنها می‌گوییم که به پایتخت خودتان و به میان خانواده و منطقه خودتان خوش آمده‌اید.» او در ادامه بازگشت این تعداد شبه‌نظامی دولت مستعفی را به آغوش نیروهای ارتش و مقاومت یمن، به «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن تبریک گفت.
همزمان یک هیئت از قبایل شهرهای «العبدیه»، مأرب و شبوه که به تازگی از اشغال مزدوران وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی آزاد شده‌اند نیز، با عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن دیدار کرد.
شبکه خبری المسیره گزارش داد که در جریان این دیدار، رهبر انصارالله دستور داده است که اسرای شهر العبدیه آزاد شوند. او همچنین از مسئولان محلی حاضر در استان‌های مأرب و شبوه خواست که در مناطق آزاد شده به شهروندان توجه داشته باشند. الحوثی در ادامه از ساکنان العبدیه و تمامی مناطق آزاد شده خواست که صلح عمومی را بپذیرند و با حکومت مرکزی همکاری کنند تا امنیت و ثبات در این کشور برقرار شود.
سران قبایل استان مأرب همچنین پیش از دیدار با عبدالملک الحوثی، با حضور در ساختمان شهرداری صنعاء با «حمود عباد» شهردار صنعاء دیدار کرده و مورد استقبال او قرار گرفتند. شهردار صنعاء در این دیدار گفت که حضور سران و افراد قبایل مأرب در این شهر تمامی تبلیغات سوء ائتلاف سعودی مبنی بر دشمنی میان مردم یمن را از بین برده و عزم و اراده لازم برای نبرد آزاد‌سازی و استقلال یمن را دو چندان می‌کند.
در یک هفته گذشته همچنین ده‌ها نفر از نیروها و افسران وابسته به دولت مستعفی با جدا شدن از ائتلاف سعودی وارد صنعاء شده و به ارتش و کمیته‌های مردمی اعلام وفاداری کرده‌اند. در بین این افراد «صالح علی هلال» مسئول امنیتی اداره امور افسران دولت‌هادی در مأرب و سرهنگ «راید صالح» فرمانده گردان پنجم تیپ ویژه ۲۹ روز دوشنبه گذشته با تعدادی از نیروهای نظامی زیر دست خود وارد صنعاء شدند. پیوستن سران قبایل، شبه‌نظامیان و افسران وابسته به دولت منصور‌هادی به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از آن شتاب گرفته است که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هفته گذشته از عناصر ائتلاف سعودی در مأرب خواست تا سلاحشان را به زمین گذاشته و از فرصت عفو عمومی استفاده کنند و وارد صنعاء شوند.
به گفته منابع یمنی فقط دو شهر تا آزادی کامل استان مأرب باقی مانده و درگیری بین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با نیروهای‌هادی در حال حاضر به ۱۰ کیلومتری منطقه الفلج واقع در ورودی جنوبی شهر مأرب رسیده است.