kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۱۱۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶

پنتاگون: کشتار غیر نظامیان در کابل نقض قوانین جنگی نبود فقط یک اشتباه بود!

 

 

درحالی‌که پنتاگون پیش از این کشته شدن ۱۰ غیرنظامی عمدتا کودک در حمله هوایی کابل را تایید کرده بود، مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند نتیجه بررسی‌هایشان نشان می‌دهد در این حمله قوانین جنگی نقض نشده و فقط یک اشتباه رخ داده است!
نیروی هوایی آمریکا در حمله پهپادی
29 اوت(هفتم شهریور) به یک خودرو در حومه کابل یکی از کارمندان امدادی و ۹ نفر از اعضای خانواده وی را کشت. ابتدا گفته شد در این حمله تروریست‌های داعشی هدف قرار گرفته شدند. اما بعد از مدتی معلوم شد اهداف، تروریست‌های داعش نبودند.
«کنت مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های سنتکام هم تایید کرد که در حمله پهپادهای آمریکایی هیچکدام از جنگجویان «داعش خراسان» کشته نشده‌اند.
حالا پنتاگون در جدیدترین گزارش خود درباره این جنایت هولناک ادعا کرده در این حمله هیچ «قصور مجرمانه» صورت نگرفته است و در واقع از این حمله مرگبار که جان کودکان را گرفته دفاع کرده است.
به نوشته وبگاه آمریکایی «هیل»، بازرس کل نیروی هوایی آمریکا گفته، بررسی پنتاگون از حمله پهپادی ۲۹ اوت (هفتم شهریورماه) نشان داد که هیچ نقضی از قوانین جنگی صورت نگرفته! اما «اشتباهاتی در اجرای» دستورالعمل‌ها مشاهده
شده است.
سپهبد «سامی دی سعید» در جمع خبرنگاران مدعی شده اختلالات ارتباطی و مسائل مربوط به نحوه شناسایی و تایید هدف بمباران توسط مقامات آمریکایی، «متاسفانه منجر به تلفات غیرنظامیان شد». طبق نتیجه تحقیقات بازرس کل نیروی هوایی آمریکا، حمله پهپادی به غیرنظامیان در کابل «اشتباه ناشی از سوء رفتار یا سهل انگاری نبوده و او اتخاذ اقدامات انضباطی علیه مسببان آن را توصیه نمی‌کند»!
این مقام آمریکایی در جمع خبرنگاران به روزهای واپسین حضور آمریکا در افغانستان و تلاش واشنگتن برای خروج از این کشور هم اشاره کرده و گفته: «شما باید خودتان را در شرایطی قرار دهید که در آن زمان وجود داشت.
بنابراین می‌توانید تصور کنید که فشار وارده بر نیرو زیاد است و خطر توسل به زور زیاد، و نگاه نکردن به این اتفاق (حمله پهپادی مرگبار در کابل) از این زاویه، به نظر من نامناسب خواهد بود.»
ترامپ: تسلیم شدیم
در خبر دیگر درباره افغانستان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز پنجشنبه در ویدئویی به مناسبت سالگرد انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ بر وقوع تقلب در آن تأکید و از دولت جدید این کشور درباره خروج از افغانستان انتقاد کرد.
ترامپ در ویدئویی که توسط «لیز هرینگتون» سخنگوی او در توئیتر منتشر شده می‌گوید: «به مرزها نگاه کنید، به اقتصاد نگاه کنید، به تورم نگاه کنید، به خروج از افغانستان نگاه کنید که بسیار رقت‌انگیز بود. این حتی خروج نبود، تسلیم شدن در برابر کسانی بود که حتی سلاح نداشتند و هشتاد و پنج میلیارد دلار و سیزده سرباز از دست دادیم و بسیاری به‌شدت زخمی شدند...صدهانفر در طول این به‌اصطلاح خروج کشته شدند. فکر می‌کنم هرگز در تاریخ کشورمان پایین‌تر از این نقطه قرار نگرفته‌ایم.»