kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

استفاده از تمام ارزهای خارجی در افغانستان ممنوع شد

طالبان اعلام کرده «برای بهبود وضعیت اقتصادی و منافع ملی» استفاده از ارزهای خارجی بطور کامل ممنوع است و در همه معاملات باید از پول ملی این کشور استفاده شود.




افغانستان این روزها شرایط بسیار اسفباری را به لحاظ اقتصادی تجربه می‌کند. طالبان که چند ماهی است قدرت را در این کشور به دست گرفته برای افزایش ارزش پول ملی، کاهش تورم، تامین بودجه ادارات دولتی، مبارزه با کرونا، مبارزه با قحطی و گرسنگی، تامین کالاهای عمومی و همزمان مقابله با چالش‌های نظامی و امنیتی، نیازمند منابع گسترده مالی است اما این منابع را اروپا و آمریکا برای اعمال فشار به طالبان توقیف کرده‌اند. سازمان ملل پیش از این در گزارشی هشدار داده بود «در صورتی که به درخواست‌ها برای کمک به مقابله با بحران‌های سیاسی و اقتصادی در افغانستان پاسخ داده نشود تا 97 درصد از افغانستانی‌ها با خطر رفتن به زیر خط فقر مواجه خواهند شد». آژانس توسعه ملل متحد نیز می‌گوید «افغانستان در آستانه «فقر همه‌گیر» قرار دارد و این خطر می‌تواند به یک واقعیت تبدیل شود مگر اینکه تلاشی فوری برای تقویت این کشور و اقتصاد آن صورت پذیرد.
«وال استریت ژورنال» هم در گزارش جدیدی از قول برنامه جهانی غذای سازمان ملل نوشته «تقریباً کل جمعیت ۴۰ میلیون نفری افغانستان ممکن است در ماه‌های آینده به زیر خط فقر بروند.» بر اساس این گزارش تکان دهنده
«در حال حاضر، ۹۵ درصد افغان‌ها غذای کافی برای خوردن ندارند و برای برخی از خانواده‌های ناتوان، وضعیت به حدی وخیم شده است که آنها مجبور شده‌اند برای تسویه بدهی‌های خود، فرزندانشان را (به طلبکاران) تقدیم کنند.»
حالا رسانه‌ها خبر داده‌اند که طالبان تصمیم گرفته برای سر و سامان دادن به اوضاع اسف بار اقتصادی افغانستان استفاده از ارزهای خارجی در این کشور را ممنوع کند. طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده با توجه به شرایط اقتصاد کنونی افغانستان و منافع ملی این کشور، استفاده از ارزهای خارجی در سراسر افغانستان ممنوع شده و در معاملات باید از واحد پول ملی این کشور یعنی افغانی استفاده شود: «به همه هموطنان، دکانداران، تاجران، کسبه‌کاران و عموم مردم اطلاع می‌دهیم که از این پس هرگونه داد و ستد را با پول افغانی انجام دهند و از به‌کار بردن ارزهای خارجی خودداری نمایند... استفاده از ارزهای خارجی اثرات منفی بر اقتصاد کشور دارد و زیان آن به همه هموطنان ما می‌رسد. با متخلفین این حکم برخورد قانونی صورت می‌گیرد.» دوشنبه هفته جاری نیز در بیانیه نشست شورای وزیران طالبان با اظهار اینکه در برخی مناطق افغانستان معاملات بدون واحد پول ملی این کشور انجام می‌شود، از ایجاد هیئتی برای ترویج استفاده از افغانی خبر داده شده بود.
کشته شدن فرمانده ارشد طالبان
خبر دیگر از افغانستان اینکه گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله روز سه شنبه به بیمارستان «سردار داوودخان» کابل را که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر و زخمی شدن دست‌کم ۵۰ تن دیگر شد برعهده گرفت. داعش با پذیرفتن مسئولیت حمله به این بیمارستان مدعی شد که در این رویداد
40 نفر از اعضای طالبان کشته شده‌اند.
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان اما با بیان اینکه طرح «گروه فتنه‌گر داعش» بر این بیمارستان خنثی شد، گفت: « فتنه‌گران داعشی می‌خواستند غیرنظامیان، پزشکان و بیماران را هدف قرار دهند، اما پیش از رسیدن به هدف، از سوی نیروهای ما یک به یک از بین برده شدند».وی با رد گزارش‌ها درباره ورود مهاجمان به داخل بیمارستان گفت که در داخل بیمارستان به کسی زیان نرسیده، اما بیرون 3 زن، یک کودک و 3 نفر از طالبان کشته و 5 تن دیگر زخمی شدند. مجاهد ادامه داد که برای تصفیه بیمارستان از بالگردهای طالبان استفاده شد که نیروهای ویژه را به بام بیمارستان انتقال دادند و از آنجا عملیات تصفیه آغاز شد.طالبان درحالی شمار تلفات حمله را 7 کشته و 5 زخمی اعلام کرده است که منابع از کشته شدن دست‌کم 25 نفر و زخمی شدن بیش از 50 تن خبر می‌دهند.
از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است در حمله تروریستی روز سه شنبه کابل طالبان از کشته شدن یک فرمانده ارشد این گروه نیز خبر داد. طبق این گزارش، «حمدلله مخلص» اولین فرمانده طالبان که پس از حضور این گروه در کابل وارد ارگ شده و به نماد تسلط بر افغانستان تبدیل شده بود در حملات روز سه شنبه کشته شده است.