kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

رجزخوانی جو بایدن برای شی جین پینگ؛ هراسی از درگیری مسلحانه با چین نداریم

 


رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران طی یک رجز خوانی برای رئیس‌جمهور چین اعلام کرد، آمریکا هراسی از درگیری مسلحانه تصادفی با چین ندارد. چین دراین باره هنوز موضعی نگرفته است.
آمریکایی‌ها می‌گویند درباره «رفتار تهاجمی چین» علیه تایوان به شدت نگرانند. از سوی دیگر همین آمریکایی‌ها می‌گویند چینی‌ها در حوزه‌های راهبردی مثل فناوری موشکی، هوش مصنوعی و توسعه زیرساختی از آنها جلو افتاده و این بر شدت نگرانی آنها می‌افزاید. یکی از پرسش‌هایی که این روزها در آمریکا راجع به چین مطرح شده این است که آیا در صورت تهاجم نظامی چین به تایوان، آمریکا آماده ورود به جنگ خواهد بود؟
گزارش رسانه‌های آمریکا از وضعیت ارتش این کشور می‌گویند، آمریکا آمادگی ورود به یک جنگ جدید را ندارد اما «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد که از درگیری با چین هراسی ندارد. وی که در حاشیه کنفرانس آب و هوایی «گلاسکو» صحبت می‌کرد، در جمع خبرنگاران گفت: «از درگیری تصادفی نظامی با چین هراسی نداریم». وی عدم حضور «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در این اجلاس را نیز «اشتباه بزرگی» خواند. نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» نیز اخیرا در گزارشی نوشته بود که دولت آمریکا، آماده مدیریت یک درگیری طولانی مدت با چین می‌شود و تمایل خود برای ایجاد مجموعه گسترده‌ای از همپیمانان برای رقابت راهبردی با چین را مخفی نکرده است. از سوی دیگر  قدرت فزاینده چین و میل این کشور برای استفاده از این قدرت باعث پدیدار شدن رویکردهای منفی در قبال پکن شده است. «جان‌هایتن» جانشین ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که سابقاً فرماندهی نیروهای هسته‌ای آمریکا را به عهده داشته گفته است: «سرعتی که چین پیشرفت می‌کند خیره‌کننده است». به گفته این مقام ارشد نظامی آمریکا، با این‌که روسیه در مقایسه با چین از نظر زرادخانه اتمی تهدید راهبردی بزرگ‌تری علیه آمریکا محسوب می‌شود، چین به‌واسطه منابع اقتصادی و مدرن‌‌سازی ارتش خود، تهدید بزرگ‌تری برای سلطه آمریکا است.
همگرایی روسیه و چین
از سوی دیگر پایگاه اینترنتی «نشنال اینترست» نیز در گزارشی با اشاره به همگرایی روسیه و چین در برابر آمریکا نوشت: «اگر چه آمریکا اخیراً درباره خطراتی که رشد قدرت چین در این زمینه ایجاد می‌کند، هشیار شده، اما تهدیدات دیگر در این عرصه، با توجه کمتری مواجه شده‌اند که این تهدید ظهور روز افزون مشارکت ضدآمریکایی میان چین و روسیه است».در ادامه این گزارش آمده است: «ترکیبی از قدرت اقتصادی و فناوری چین با منابع فراوان و ارتش قدرتمند روسیه، می‌تواند قابلیت‌های بسیار بیشتری از مجموع نقاط قوت هر یک از کشورها ایجاد کند». بر اساس این گزارش در آمریکا فعلاً مقام‌ها با حیرت‌زدگی نظاره‌گر نحوه بسیج منابع، فناوری‌ها و اراده سیاسی از سوی چین برای به دست آوردن پیشرفت‌های سریع هستند. این پیشرفت به‌اندازه‌ای سریع است که دولت بایدن در تلاش است در همه جنبه‌های سیاست دفاعی و خارجی‌اش چرخش ایجاد کرده و آنها را به سوی چالش چین معطوف کند.رسانه‌ها، جدیدترین مصداق سرعت شگفت‌انگیز پیشرفت نظامی چین را آزمایش یک موشک‌هایپرسونیک از سوی این کشور عنوان کرده و نوشته‌اند این سامانه تسلیحاتی به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت‌گریز از پدافندهای دفاع موشکی آمریکا را داشته باشد.
خروج از خاورمیانه
خبر دیگر از آمریکا اینکه «جوی هود» معاون وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفته «جو بایدن» قصد ندارد به حضور نظامی این کشور در غرب آسیا خاتمه دهد. وی که با شبکه سعودی «العربیه» مصاحبه می‌کرد، این را هم گفته که: «شراکت امنیتی آمریکا در خاورمیانه پا برجا خواهد ماند...به تضمین آزادی کشتیرانی برای ممانعت از فروپاشی اقتصاد جهانی متعهد هستیم».
گفته می‌شود به دنبال اعلام خروج نظامی آمریکا از غرب آسیا متحدین وابسته این کشور در منطقه به شدت نگران شده‌اند. اخیرا خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار تصویری ماهواره‌ای که توسط شرکت سهامی خاص آمریکایی «پلانت لبز» تهیه شده بود، گزارش کرد این یک تصویر از منطقه‌ای از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در عربستان سعودی گرفته شده که زمانی سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت با سامانه پیشرفته ضدموشکی «تاد» در آنجا مستقر شده و روز جمعه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۹ شهریورماه) خالی شده بود.
آسوشیتدپرس ادامه داد آمریکا پیشرفته‌ترین سامانه دفاع موشکی و سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت را در ماه‌های اخیر از عربستان سعودی خارج کرده است.