kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
شمخانی:

رئیس‌‌جمهورِ فاقد اختیار آمریکا حاضر به ارائه تضمین نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی با بیان اینکه رئیس‌‌جمهور فاقد اختیار آمریکا، حاضر به ارائه تضمین نیست، نوشت: در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در یک رشته توئیت در واکنش به اظهارات این روزهای مقامات آمریکایی نوشت: دعوت به مذاکره در زمان جنگ و اکنون دارای مشابهت‌های عبرت‌آموزی است: حملات صدام ادامه داشت. تحریم ادامه دارد، بخشی از ایران در‌اشغال دشمن بود. اقتصاد ملت ایران به گروگان گرفته شده است، رزمندگان در جبهه‌ها دفاع می‌کردند، دانشمندان فعالیت قانونی هسته‌ای را ادامه می‌دهند.هیچ نشانه‌ای از تَنَبُه متجاوز نبود.
وی افزود: رئیس‌ جمهور فاقد اختیار آمریکا، حاضر به ارائه تضمین نیست.در صورت عدم تغییر شرایط فعلی، نتیجه مذاکره از قبل روشن است.
شمخانی اضافه کرد: تفاوت امروز با ایام جنگ: به برکت انقلاب، قدرت و توان مقاومت همه‌جانبه ایران، بومی، مستمر و مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی است.
به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز سه‌شنبه در یک رشته توئیت با بیان این‌که کاخ سفید در خواست مذاکره با ایران را مطرح می‌کند و ادعای آمادگی بازگشت به برجام را دارد، ولی همزمان تحریم‌های جدید علیه افراد و شرکت‌های ایرانی اعمال می‌کند، نوشت: به دقت رفتار بایدن را می‌سنجیم و هدف «مذاکره»، حرف زدن محض نیست، بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است. ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده ‌باشد.
تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌ بخش نبوده است
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی در واکنش به اظهارات اخیر آنتونی بلینکن مبنی بر دنبال کردن دیگر گزینه‌ها در قبال ایران، نوشت: تهدید، هرگز علیه ایران نتیجه‌ بخش نبوده است.
وی افزود: «گزینه‌های» فرضی ایالات متحده پیش از این در منطقه ما آزموده شده‌اند. شکست‌های فاجعه‌بار حاصل از آن برای آمریکا و افتضاح برجای مانده که دیگران باید رفع و رجوعش کنند، برای همه مشهود است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: ایالات متحده به عنوان عامل اصلی وضعیت کنونی برجام، باید درس بگیرد.
رویکرد دولت بایدن مذاکرات وین را به خطر می‌اندازد
پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین در یادداشت سردبیری خود به دوگانگی رفتار آمریکا در قبال مسئله احیای برجام پرداخته و نوشته، در حالی که درخواست‌هایی برای ازسرگیری گفت‌وگوهای برجامی متوقف شده وین تا قبل از پایان نوامبر ۲۰۲۱ مطرح می‌شود، دولت ایران خط مشی روشنی را اتخاذ کرده که به عنوان هشداری برای دولت بایدن عمل می‌کند. بر اساس آن ایران می‌گوید که واشنگتن با به کارگیری یک استراتژی دو جانبه با تمرکز بر حفظ اهرم نظامی و اقتصادی در حین پیگیری مذاکرات، با دوگانگی و فریب رفتار کرده است.
طبق این گزارش، اگر تاریخ برای ایالات متحده اهمیت نگاه به گذشته را داشته باشد، ادامه راهبردهای همیشگی مانند‌اشتباهات دیپلماتیک با تهران تنها منجر به ناامیدی بیشتر خواهد شد.
این رسانه دولتی چین افزود: در حال حاضر، اجماع گسترده‌ای در جامعه بین‌المللی وجود دارد که احیای مذاکرات برجام هم برای ثبات خاورمیانه و هم برای ثبات جهانی حیاتی است، با این حال رویکرد دولت بایدن در قبال مذاکرات تهدیدی برای برهم زدن آن است.
در ادامه این گزارش آمده است: اگر دولت بایدن به سیاست وقیحانه حفظ تحریم ادامه دهد، مقام‌های ایران با استناد به دوگانگی ایالات متحده همچنان به عدم پایبندی ادامه خواهند داد که این خود یک تراژدی برای برجام خواهد بود. دولت ابراهیم رئیسی به صراحت اعلام کرده که تصمیم برای جایگزینی دیپلماسی قهری و موضع‌گیری تهاجمی صرفاً با ایالات متحده است و همچنین تأکید کرده که رویکرد امتیازی و بدون قید و شرط به بازگشت سریع ایران به توافق سال ۲۰۱۵ برجام منتهی خواهد شد.
رفتار متناقض آمریکا
به گزارش این شبکه چینی، بخشی از تناقض دولت بایدن، تصمیم به حفظ تحریم‌های دوران ۲۰۱۸ است که به دلایل غیر هسته‌ای اعمال شده‌اند، که کمتر به فعالیت‌های غنی‌سازی مربوط می‌شود و بیشتر به در خطر انداختن عمدی چشم‌انداز برای احیای توافق برجام ارتباط دارد. این تداوم منعکس‌کننده موضع‌گیری یکجانبه دوران ترامپ است که خشم ایران را برانگیخت و احساسات ضدآمریکایی گسترده‌ای را در سراسر این کشور ایجاد کرد.
در پایان این گزارش آمده است: تاکنون موضع‌گیری‌های تهاجمی دولت بایدن در عین حفظ تحریم‌ها بر خوش‌بینی نسبت به مذاکرات در وین سایه انداخته و واشنگتن باید درک کند که دعوت به خویشتن‌داری و گفت‌وگو یک چیز است و دیپلماسی اجباری چیز کاملاً متفاوت دیگری است. 
افزایش معاملات نفتی ایران و چین
یک سخنگوی دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفته با چین درباره اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران گفت‌وگو می‌کند.
واشنگتن‌فری‌بیکن، از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا در گزارشی نوشته فروش نفت ایران به چین  در ماه‌های گذشته و همزمان با تلاش‌های دولت بایدن برای پیوستن به توافق هسته‌ای برجام افزایش قابل توجهی
یافته است.
این رسانه که از حامیان سیاستمداران آمریکایی حامی براندازی از طریق «فشار حداکثری» است مدعی شده دولت بایدن در راستای تلاش برای بازگشت به برجام چشمش را به روی معاملات نفتی ایران و چین بسته است.
فری‌بیکن نوشته چین طی سه ماه گذشته به طور متوسط نزدیک به ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده که این رقم، دو برابر بازه زمانی مشابه در سال گذشته است.
گفت‌وگوی گانتز و آستین درباره مقابله با ایران
بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تلفنی با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا گفت‌وگو کرد.
گانتز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: من گفت‌وگوی مهمی با دوست و شریکم، آستین، درباره هماهنگی آمریکا-اسرائیل در تقابل با استقرار منطقه‌ای و بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران داشتم.
وی در ادامه نوشت: ما توافق کردیم تا به زودی دیدار کرده تا به تعمیق مذاکرات درباره موضوع راهبردی و همکاری نظامی بپردازیم.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران سخن به میان می‌آورد که این رژیم تنها دارنده تسلیحات اتمی در منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید. از سوی دیگر، آمریکا دارای بزرگ‌ترین و به‌روزترین زرادخانه هسته‌ای در جهان بوده و در این زرادخانه صدها کلاهک هسته‌ای نگهداری می‌شود.
همچنین رژیم صهیونیستی تاکنون از امضای پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خودداری می‌ورزد و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی از تاسیسات خود را نمی‌دهد.
بر اساس برخی برآوردها، رژیم صهیونیستی دست کم 90 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه خود داشته و مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت 200 کلاهک هسته‌ای دیگر را نیز دارد.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند،‌اتهامی که ایران قویاً آن را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.
طبع شعر گروسی گل کرد!
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام بازرسی‌ها در ایران را به «پرواز در میان ابرهای متراکم» تشبیه کرده است.
گروسی در روزهای گذشته بارها مدعی شده از ماه فوریه سال جاری میلادی آژانس قادر به دسترسی به فیلم‌های ضبط‌شده از تأسیسات هسته‌ای ایران نبوده است.
این در حالی است که کارشناسان می‌گویند گروسی به جای انجام فعالیت‌های فنی به بازی‌های سیاسی در جهت منافع کشورهای غربی روی آورده است.
گروسی روز سه‌شنبه (۱۱ آبان/ ۲ نوامبر) در مصاحبه با آسوشیتدپرس درباره بازرسی‌ها در ایران گفت: «می‌توانم بگویم مثل پرواز کردن در آسمانی پر از ابرهای متراکم است. ما الان داریم پرواز می‌کنیم و می‌توانیم همین روال را ادامه دهیم، ولی نه برای مدت طولانی.»
آسوشیتدپرس نوشته مدیرکل آژانس در این مصاحبه ابراز امیدواری کرده بتواند به زودی به ایران بازگردد و «گفت‌وگوهای سطح بالا و رودررو» با ایران را از سر بگیرد.
رافائل گروسی در مصاحبه با آسوشیتدپرس مدعی شد: همزمان با تغییر دولت [در ایران] ما شاهد افزایش سطح تدابیر امنیتی حول تأسیسات هسته‌ای آنها بوده‌ایم و این گاهاً باعث ایجاد شرایطی دشوار برای بازرسان ما شده است.
وی در ادامه گفت: «ما این مسئله را خیلی خیلی دقیق تحت نظر داریم. من هیچ‌گاه بازرس‌هایم را در مسیر خطر قرار نخواهم داد.»
آسوشیتدپرس نوشته رافائل گروسی توضیح بیشتری درباره منظورش از این اظهارات ارائه نکرده است.
فریدون عباسی، رئیس‌سابق سازمان انرژی اتمی و نماینده فعلی مجلس، چند روز پیش در مصاحبه‌ای تصریح کرده بازرسی‌های آژانس اتمی طبق روال سابق ادامه دارند.