kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
طرح جدید «جریان تحریف» برای تخریب روابط ایران و روسیه

ایران میدان گازی کشف‌شده در حوزه جنوبی خزر ندارد

درحالی ادعا شده است «روسیه اجازه برداشت از 8 حلقه چاه گازی در دریای خزر را به ایران نداده است» که تاکنون ایران اصلا میدان گازی‌ای در این منطقه کشف نکرده است.


به گزارش فارس، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد جمهوری اسلامی ایران از اتکای صرف به غربی‌ها به تعامل اقتصادی با همه کشورهای دنیا به ویژه کشورهای منطقه، شرق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی تغییر کرده است.
به‌طور کلی پس از شکست ایده برجام در گشایش روابط اقتصادی ایران و سایر کشورها، حال دولت سیزدهم در تقابل با تحریم‌های آمریکا، سیاست گسترش تعاملات با کشورهای «بلوک شرق» را در پیش گرفته است.
پیگیری برای انعقاد قرارداد 25 ساله با چین، عضویت اصلی در سازمان همکاری‌های شانگهای، بررسی توافق
20 ساله با روسیه و رویکرد دولت برای تعامل با اتحادیه بریکس از جمله شواهدی است که استراتژی سیاست ‌خارجه دولت سیزدهم را در مواجهه با تحریم‌های آمریکا نشان می‌دهد.
طبیعی است که با تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران، جریان غربگرای داخلی و خارجی نیز بیکار نمی‌نشیند و با شایعه‌پراکنی به دنبال تخریب روابط ایران و کشورهای بلوک شرق در اذهان مردم است. یکی از کشورهایی که می‌تواند در یک تعامل اقتصادی برد-برد با ایران قرار بگیرد کشور روسیه است.
آیا میدان گازی چالوس به روس‌ها واگذار شده است؟
اواخر مرداد‌ سال جاری بود که «اویل پرایس» در گزارشی مدعی شد: «ایران از یک میدان گازی بزرگ در آب‌های این کشور در دریای خزر رونمایی کرد، میدان چالوس دارای ذخایر گازی معادل یک‌چهارم میدان گازی عظیم پارس جنوبی یا حدود ۱۱ فاز آن است که قادر خواهد بود حداقل ۲۰ درصد گاز مورد نیاز اروپا را تأمین کند. طبق گفته سفیر ایران در روسیه در قرارداد 20 ساله ایران و روسیه، میزان صادرات، قیمت و مقصد گاز میدان چالوس تحت نظر روسیه انجام می‌شود».
این ادعای اویل پرایس که با حمایت گسترده رسانه‌های خارجی و ضدانقلاب همراه شد در حالی بود که:
طبق گزارش شرکت نفت خزر، اصلا میدانی به نام چالوس در حوزه فعالیت این شرکت کشف نشده است و صرفا گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال وجود یک میدان گازی در ساختار چالوس وجود دارد.
در صورت اثبات وجود میدان گازی و کشف آن نیز حجم گاز این میدان مطابق برآورد‌های گفته شده نیست و به احتمال زیاد ارقام پایینی را از لحاظ حجم گاز درجا ثبت کند.
کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، مطالب منتسب به وی در گزارش اویل پرایس را تکذیب کرده است.
هنوز پیش‌نویس قرارداد 20 ساله توسط ایران برای طرف روسی ارسال نشده بود که حالا مفاد آن شامل این میدان گازی خیالی شود.
طبق گزارش شرکت نفت خزر تاکنون هیچ‌گونه همکاری با روسیه در ساختار چالوس حتی برای کشف میدان نیز اتفاق نیفتاده است.