kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷

«شی جین پینگ» با حکم حزب حاکم چین برای سومین بار متوالی رئیس‌جمهور می‌شود

کمیته مرکزی حزب کمونیست چین قصد دارد در نشست هفته آینده خود با تصویب یک «قطعنامه تاریخی» زمینه را برای دوره سوم ریاست جمهوری «شی جین پینگ» فراهم کند.


حزب حاکم کمونیست چین با حدود ۹۲ میلیون عضو و نزدیک به 5میلیون شعبه  در سراسر کشور پهناور چین، تقریبا درباره تمامی جنبه‌ها و ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در چین نظارت دارد و سیاست‌های کلان را تعیین می‌کند. بر اساس گزارش «رویترز» کمیته مرکزی این حزب قصد دارد در نشست آتی و مهم خود یک «قطعنامه تاریخی» را به تصویب برساند که منجر به تقویت قدرت و مشروعیت «شی جین پینگ» در رأس این حزب شود و همچنین زمینه را برای سومین دوره ریاست جمهوری وی فراهم ‌کند. دوره بعدی ریاست جمهوری چین از اواخر سال آینده میلادی آغاز خواهد شد.
بر اساس این گزارش، این قطعنامه بر اهمیت دستاوردهای حزب کمونیست چین طی مبارزات صد سال گذشته تاکید خواهد کرد و به احتمال زیاد به تصویب اعضای ۳۰۰ نفره کمیته مرکزی حزب خواهد رسید. نشست کمیته مرکزی حزب خلق چین قرار است روزهای هشتم تا یازدهم نوامبر(17 آبان تا20 آبان ) برگزار شود.
آنچه «قطعنامه تاریخی» حزب کمونیست چین خوانده می‌شود و هنوز متن آن منتشر نشده، سومین قطعنامه در نوع خود است. تاکنون دو قطعنامه و در دوران «دنگ شائو پینگ» ۱۹۴۵ و «مائوتسه دونگ» ۱۹۸۱ تصویب شده است. رویترز نوشته، درحالی که دو قطعنامه قبلی درباره انتقادات از گام‌های اشتباه گذشته و تلاش برای اصلاح مسیر پیش روی حزب کمونیست چین بود قطعنامه سوم در تمجید از اقدامات و سیاست‌های «شی» منتشر خواهد شد و تلاشی است برای تاکید بر راهی که «شی جین پینگ» طی 10سال گذشته در پیش گرفته است.